Filtr DPF. Co powoduje jego usunięcie?

(IP)
Andrzej Wiśniewski
Smog to w ostatnich tygodniach temat numer jeden. W Polsce jego przyczyną jest tzw. niska emisja, czyli pyły i gazy pochodzące z przemysłu, gospodarstw domowych oraz transportu. Co z kierowcami, którzy decydują się na wycięcie filtra DPF?

Uznaje się, że transport jest źródłem zaledwie kilku procent emisji szkodliwych pyłów, są to jednak dane uśrednione. W dużych miastach, takich jak Kraków czy Warszawa, transport odpowiada niemal za 60 proc. emisji zanieczyszczeń. Olbrzymi wpływ na to mają samochody z silnikami Diesla, które emitują znacznie więcej szkodliwych spalin niż auta z silnikami benzynowymi. Ponadto, kierowcy, którzy decydują się na wycięcie filtra DPF odpowiedzialnego za wypalanie szkodliwych cząstek, nieświadomie przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza.

Krótki dystans – duża emisja

W miastach, po których jeździ dużo pojazdów z silnikami Diesla, znacząco wzrasta poziom smogu oraz ryzyko zachorowania na raka, ponieważ cząstki stałe opuszczające rurę wydechową wykazują silne działanie rakotwórcze. Największą emisję sadzy oraz związków toksycznych dla naszego organizmu możemy zaobserwować podczas rozruchu silnika i jego pracy w niskiej temperaturze. W początkowych momentach pracy silnika, każde mocniejsze otwarcie przepustnicy to również większa emisja sadzy.

Część zamienna, która ma znaczenie

Aby ograniczyć nadmierną emisję spalin, producenci samochodów z silnikiem diesla wyposażają pojazdy w filtr cząstek stałych, który ma dwie zasadnicze funkcje. Pierwszą jest zatrzymywanie cząstek stałych wydobywających się z silnika, a drugą ich wypalanie wewnątrz filtra. Filtr ten – jak wszystkie części zamienne w samochodzie - z czasem ulega zużyciu i wymaga wymiany lub regeneracji. Szukając oszczędności, niektórzy kierowcy decydują się na zupełne usunięcie filtra, nie wiedząc o tym, że w ten sposób znacznie zwiększają poziom emisji szkodliwych związków do atmosfery.

Usuniesz – nie pojedziesz
Coraz częściej pojawiający się problem smogu w dużych aglomeracjach wymusi prawdopodobnie w przyszłości większy nacisk na kontrole drogowe emisji spalin, tak jak ma to miejsce poza granicami naszego kraju. Na przykład w Niemczech jeżeli podczas rutynowej kontroli zostaniemy przyłapani na poruszaniu się samochodem bez filtra cząstek stałych, zostaniemy dotkliwie ukarani. Mandaty sięgają kwot rzędu nawet kilku tysięcy euro, a kontynuowanie jazdy takim pojazdem będzie niedopuszczalne. Polskę jako członka Unii Europejskiej obowiązują takie same normy emisji spalin. W związku z tym pojazdy z wyciętym filtrem cząstek stałych czy bez katalizatora nie powinny przejść przeglądu okresowego, a diagnosta nie powinien dopuścić ich do ruchu. Kierowcy pojazdów, w których zostały usunięte elementy takie jak filtr cząstek stałych czy katalizator będą ponownie musieli je zamontować.

Jak się chronić?

Aby zabezpieczyć się przed wszechobecnym smogiem, warto zainwestować w dobry filtr kabinowy. Jego rolą jest filtracja powietrza, które wpada do kabiny w samochodzie. Na rynku występują filtry tradycyjne oraz węglowe. Aktywny węgiel w filtrze ma zdolność pochłaniania różnych substancji. W praktyce oznacza to, że filtr pochłania nie tylko elementy stałe (pyłki, kurz), ale i część uciążliwych gazów. Dzięki filtrowi kabinowemu do płuc kierowcy i pasażerów dociera czystsze powietrze. Filtr kabinowy powinien być regularnie wymieniany – optymalnie dwa razy w ciągu roku – wiosną i jesienią. Dobrej jakości filtr węglowy to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych.

Wideo

Materiał oryginalny: Filtr DPF. Co powoduje jego usunięcie? - Motofakty

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
badetka

Ten Shell jest nie tylko do aut z filtrem cząstek stałych. Shell Helix HX8 ECT może być stosowany w nowoczesnych silnikach benzynowych, silnikach Diesla, również tych wyposażonych w filtr cząstek stałych oraz silnikach zasilanych gazem.

k
kuriczuq

Nie jestem do końca tego pewien, ale wydaje mi się, że jest to olej przeznaczony głownie do samochodów z filtrem cząsteczkowym.

k
kutmi

Nie wiesz czy ten konkretny olej, o którym wspominałeś będzie odpowiedni w samochodzie gdzie jest założona instalacja lpg? Orientujesz się może?

k
kuriczuq

Mi doradzono by zmienić olej na inny to filtr cząsteczkowy przestanie być problematyczny. Zmieniłem więc olej na Shell Helix HX8 ECT 5W-30, od tego momentu problem znikł. Dodatkowo olej ten chroni układ wydechowy przed odkładającymi się tam popiołami.

M
MotoTech regeneracja DPF

INNOWACYJNA TECHNOLOGIA CZYSZCZENIA FILTRÓW CZĄSTEK STAŁYCH I KATALIZATORÓW.
www.serwisdpf.wroclaw.pl

Tel. 731 532 532

X
Xxx

Bedziecie wpierdalać główna...

A
Adam

Słyszałem o tym procederze, ale wydaje mi się, że jak zmienią się wytyczne na stacjach diagnostycznych, to mechanicy wzbogacą się. Sam staram się swojego VW przepalać na dłuższych trasach i używać specjalnych dodatków do paliwa (typu K2-DPF), żeby przypadkiem nie bulić na stację.

Z
Zoch

Artykuł napisaliście kompletnie z nosa? Kraków, Warszawa... A co ze smogiem choćby w takiej Iłży? Nie wciskajcie ludziom głupot, bo smog i cząstki stałe to zupełnie co innego. Fakt, wycinanie filtrów dpf jest karygodne! Ale smog bierze się z czegoś zupełnie innego! Rozejrzyjcie się po kominach dookoła siebie, na obrzeżach dużych miast oraz miasteczek. Zwłaszcza po zmroku, gdy już nie widać czarnego dymu i straż miejska sobie spokojnie śpi... W domkach opalanych śmieciami.

G
Gośc1

Poczyta a puzniej komentuj Podczas wypalania dopiero zatruwa sie środowisko

L
Luki

Powinni karac surowo po 10 tys zl za przylapanie wycietego filtra i katalizatora!!!! Ludzie jak nie stac was na jezdzenie autem diesla to kup benzyne a jak was nie stac na benzyne to na rower i pedalowac!

W
WLKP

Bo w markach premium diesel jest tańszy od benzyny.

M
Marian

To po co kupujesz diesla jak cię na eksploatację nie stać?

m
mietek

ja już dwa lata temu wyciąłem to paskustwo w swoim focusie, robił mi to specjalista co zajmuje się tylko wycinaniem tego badziewia. Kolejkę ma że miesiąc prawie czekałem. Ja trzy tysiące nie będę za takie gówno płacił.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3