Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Finansowe przepychanki na toruńskiej przeprawie

(WG)
Czy 548 mln zł wystarczy Strabagowi na wybudowanie przeprawy?
Czy 548 mln zł wystarczy Strabagowi na wybudowanie przeprawy? Lech Kamiński
Gorąco na linii Miejski Zarząd Dróg - generalny wykonawca mostu. Strabag zgłosił ok. 20 roszczeń do miasta - łącznie na kilka do kilkunastu milionów zł.

548 mln zł wystarczy Strabagowi na wybudowanie nowej toruńskiej przeprawy drogowej? Te wątpliwości krążą po Toruniu od wielu dni m.in. wśród radnych. Żeby je rozwiać, wysłaliśmy pytania do Lesława Milewskiego, szefa kontraktu z firmy Strabag, generalnego wykonawcy mostu. Zapytaliśmy, m.in. o to, czy toruński kontrakt jest niedoszacowany. Nie uzyskaliśmy jednak odpowiedzi na nasze dwa e-maile. Zadzwoniliśmy więc do toruńskiego biura wykonawcy. - Dyrektor kontraktu nie wypowie się na ten temat - mówi Aleksandra Bilska z toruńskiego biura Strabag.

Przeczytaj także: Nowy most w Toruniu, nowy bałagan. Mieszkańcy mają dość!

Wykonawca milczy

- Dlaczego? - pytam.

- Nie musimy odpowiadać na każde zadane pytanie - kończy rozmowę Bilska.

- Nie zmieniliśmy zapisów kontraktowych nawet o 10 groszy - zapewnia Andrzej Glonek, szef Miejskiego Zarządu Dróg, ale zaznacza, że Strabag zgłasza roszczenia terminowe oraz finansowe wobec MZD. - Rozważamy je i analizujemy na bieżąco, ale do tej pory nie znaleźliśmy podstaw do ich uznania.

Przeczytaj także: Toruń. Dotacja na most zostanie przywrócona!

O jakie roszczenia chodzi i na jaką sumę one opiewają? - Od kilku do kilkunastu milionów złotych - odpowiada Glonek. - Z uwagi na charakter roszczeń te wartości się zmieniają. Generalny wykonawca wskazuje na nieprzewidziane warunki fizyczne np. niski poziom wody w Wiśle, występujące niewybuchy.

Jak ustaliliśmy, te roszczenia mogą też dotyczyć m.in. technologii budowy tunelu pod pl. Daszyńskiego. Zamiast wbijać ściankę zabezpieczającą konstrukcję, wykonawca będzie ją przeciskać. Do zmiany tej metody w ub.r. zobowiązał firmę Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Dlaczego? Wbijaniu pali towarzyszyły drgania, w wyniku których pojawiły się zarysowania na ścianach i sufitach w okolicznych budynkach m.in. Toruń Pacific. Zmieniona technologia ma być bezpieczniejsza dla otoczenia, ale też droższa. - Na zespole mostowym była mowa m.in. o umocnieniu skarpy, a także zmianie technologii zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji mostu - mówi skarbnik miasta Magdalena Flisykowska-Kacprowicz.

Most niezagrożony

Wczoraj w sprawie roszczeń urzędnicy spotkali się ze Strabagiem. - Nie ma żadnego zagrożenia dla kontraktu - mówi skarbnik miasta.

Urszula Komorowska z działu PR firmy Strabag zapowiedziała, że odpowie na nasze pytania w czwartek lub piątek.

Toruń wiadomości

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska