Fotoradar był źle ustawiony, pomiary zostały anulowane

Agnieszka Romanowicz
Już na pierwszy rzut oka było jasne, że urządzenie nie zostało umieszczone zgodnie z instrukcją.
Już na pierwszy rzut oka było jasne, że urządzenie nie zostało umieszczone zgodnie z instrukcją. Zrzut z ekranu z fimu pana Piotra
Udostępnij:
Zdjęcia, które fotoradar zrobił 20 sierpnia przy ul.Wojska Polskiego w Świeciu, będą anulowane. To dzięki stowarzyszeniu "Prawo na drodze".

- Akurat przejeżdżałem obok Świecia, gdy usłyszałem w CB radio, że strażnicy miejscy rozstawili w Świeciu fotoradar. Podjechałem mu się przyjrzeć, bo należę do stowarzyszenia "Prawo na drodze", które zajmuje się monitorowaniem tego, co policja i strażnicy miejscy wyczyniają na naszych drogach - mówi pan Piotr, który sfilmował cała akcję.

- Widać, jak podjeżdża on pod fotoradar i mierzy odległość między nim a drzewem, które zasłania urządzenie. - Już na pierwszy rzut oka było jasne, że nie zostało ono umieszczone zgodnie z instrukcją. Potwierdziły to kolejne pomiary - dodaje nasz rozmówca.

Przeczytaj także: Kierowca niewinny. Radar się pomylił - tak orzekł sąd
Strażnik, który rozstawił fotoradar siedział pobliżu w samochodzie. Pan Piotr podjechał do niego i zapytał czy zdaje sobie sprawę z tego, że nie rozstawił urządzenia prawidłowo. - Kąt pomiaru ma znaczenie. Im jest on mniejszy, tym większą prędkość wykaże fotoradar - tłumaczy. Strażnik miejski odpowiedział mu, że wyjaśnień w tej sprawie może udzielić tylko komendant. - Pojechałem do niego i zostałem zapewniony, że strażnik ma przeszkolenie, jednak komendant przyjrzy się tej sprawie. Zablefowałem, że wrócę w to miejsce, żeby mieć pewność, że wywiązał się z obietnicy, ale faktycznie musiałem jechać do Wrocławia - przyznaje pan Jakub.

Zaleca on naszym Czytelnikom, którzy tego dnia załapali się na fotkę przy ul. Wojska Polskiego, żeby nie przyjmowali mandatu i wykorzystali film w walce o swoje prawa przed sądem.
Link do filmu:

- To nie będzie konieczne - mówi Roman Witt, komendant Straży Miejskiej w Świeciu. - Zadecydowałem, że cała sesja z 20 sierpnia będzie anulowana.

Mimo tego postanowienia, komendant nie ma przekonania, że pan Piotr miał rację. - Gdy dojechałem na miejsce, tego pana już nie było, a strażnik powiedział, że przestawił fotoradar. Słowo przeciw słowu, dziś nie jestem w stanie ustalić, kto miał rację - tłumaczy Roman Witt.

Jego postawa cieszy pana Piotra, który ma dużo gorsze doświadczenia w dyscyplinowaniu strażników miejskich w całej Polsce. - Rękoczyny, straszenie, sprawy o nękanie są dla nas prawie rutyną - mówi. - Emi Rau z naszego stowarzyszenia, ma w tej chwili trzynaście tego typu spraw. Jednak to nie zniechęca do działania ani jego, ani mnie. Ostatnio wygrałem sprawę z policją o niewłaściwy pomiar radarem Iskra 1. Warto walczyć!

Przypomnijmy, że sprawę o zły pomiar policyjną Iskrą 1 wygrał w sierpniu także nasz Czytelnik z Nowego.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Diego Pipciak
W dniu 28.08.2014 o 08:59, Anka napisał:

a przy metalowych słupach oświetleniowych też można ? bo auto na zdjęciu jest pomiędzy metalowymi lampami jestem na 90 % pewna, że przekroczenia nie było, bo auto ma problem z mocą i nie możemy tego zdiagnozować i jest mułowate (brak przyspieszenia), nie widać kto jechał a ja nie chcę za kogoś płacić i brać punktów

Instrukcje Fotorpaidów informują, że w tle wiązki anteny +-8 stopni od jej osi nie mogą znajdować się duże, metalowe przedmioty, takie jak zanki drogowe, tablice informacyjne, metalowe płoty. Teoretycznie metalowe latarnie mogą zakłócić pomiar, jeżeli są wystarczająco duże, by wiązka mogła się od nich odbić. Poza tym instrukcja podaje inne możliwe zakłócenia pomiaru - podwójne odbicie, zsumowanie prędkości, odbicie od dużego auta, etc.

Jesli jestes pewna, że prędkości nie przekroczyłaś - to broń swoich racji. Tylko nie na zasadzie "ja na pewno jechałam przepisowo", bo wtedy zawsze sąd uzna, ze "osoba sprawcy jak i okolicznosci czynu nie budzą watpliwości". Bronić się trzeba mądrze, wykazując możliwe błędy pomiaru, niezgodności z nstruckją, niekorzystne warunki, etc. - i przede wszystkim trzeba liczyć, że trafi się na sędziego, który profesjonalnie podchodzi do swojej pracy, a nie klepie "w imieniu". Tak jak pisałem w takich sprawach pomaga nasze stowarzyszenie - opisz sprawę, wyślij to na adres [email protected], pomożemy.

Q
QQryQ

Jeżeli "Łowca radarów" przy pierwszej wizycie w naszym mieście udowodnił nieprawidłowości w ustawieniu fotoradaru przez Straż Miejską, to mam podejrzenie, że  S.M.okrada nas naGminnie.

A
Anka
W dniu 28.08.2014 o 06:51, Diego Pipciak napisał:

Tak, można robic zdjęcia "pod górkę". Natomiast co do rozwiązania sprawy - jezeli wiesz, że to Ty jechałaś i że faktycznie było te 11 więcej niż wolno - to możesz, mówiąc kolokwialnie, "przyjąć to na klatę" i zgodzić się na mandat. Jeśli natomiast masz wątpliwości, co do rzetelności pomiaru prędkości lub co do tego, kto był kierującym - trzeba się bronić. Stowarzyszenie Prawo na Drodze pomaga w takich przypadkach (polecam wizytę na naszej stronie internetowej prawonadrodze.org.pl).

a przy metalowych słupach oświetleniowych też można ? bo auto na zdjęciu jest pomiędzy metalowymi lampami jestem na 90 % pewna, że przekroczenia nie było, bo auto ma problem z mocą i nie możemy tego zdiagnozować i jest mułowate (brak przyspieszenia), nie widać kto jechał a ja nie chcę za kogoś płacić i brać punktów

D
Diego Pipciak
W dniu 27.08.2014 o 21:14, Anka napisał:

mam pytanko a czy można robić zdjęcie jak samochód podjeżdża pod górkę ??? bo takie otrzymałam a na focie samochód między dwoma metalowymi latarniami, było 50 a ja miałam 61 nie wiem jak to teraz rozwiązać bo raczej staram się jeździć przepisowo.... a nie lubię być naciągana na kasę

Tak, można robic zdjęcia "pod górkę". Natomiast co do rozwiązania sprawy - jezeli wiesz, że to Ty jechałaś i że faktycznie było te 11 więcej niż wolno - to możesz, mówiąc kolokwialnie, "przyjąć to na klatę" i zgodzić się na mandat. Jeśli natomiast masz wątpliwości, co do rzetelności pomiaru prędkości lub co do tego, kto był kierującym - trzeba się bronić. Stowarzyszenie Prawo na Drodze pomaga w takich przypadkach (polecam wizytę na naszej stronie internetowej prawonadrodze.org.pl).

M
Marek Browiński

...jeżeli wezwanie było typu "Quiz ABC" to je wyrzuć do kosza i idź na piwo...

M
Marek Browiński

...o ile dobrze pamiętam to kiedyś stawiali go na tle tego drzewa...to dopiero był cud...

A
Anka

mam pytanko a czy można robić zdjęcie jak samochód podjeżdża pod górkę ??? bo takie otrzymałam a na focie samochód między dwoma metalowymi latarniami, było 50 a ja miałam 61 nie wiem jak to teraz rozwiązać bo raczej staram się jeździć przepisowo.... a nie lubię być naciągana na kasę

A
ASX

Straże miejskie i gminne powinny zostać pozbawione uprawnień do mierzenia prędkości pojazdów, wystawiania mandatów i karania punktami.

Tym powinna zajmować się jedynie policja.

W praktyce obecne uprawnienia straży są wykorzystywane do wzbogacania samorządowej kasy.

Ma to niewiele wspólnego z troską o bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

Ciekawe, jak to jest w państwach UE, bo jakoś nie spotkałem się z tym, aby fotoradarami zajmowały się tam jakieś straże municypalne. Mandaty (nb. znacznie wyższe) wystawia tam policja.

k
kierowca

Ile takich fotek zrobiono w całej działalnści straży miejskiej.Dlaczego nie ustawiają fotoradaru w miejscach gdzie naprawdę jest niebezpiecznie a tam gdzie jest niewidoczny.

m
mjozwiak6

Cóż z tego że pomiary zostały anulowane - choć w to wątpię. Należy zastanowić sie poważnie nad ukaraniem strażnika za fałszowanie pomiarów, jeśli strażnik może bezkarnie osukiwać kierowców nie ponosząc konsekwencji to dlaczego zwykły obywatel mo ponosic konsekwencje za przekroczenie prędkości. Pytanie: pod jaki przepis prawa zakwalifikować nadużycie strażnika, jeśli nie ukażemy surowo strażnikaa to on zawsze będzie oszukiwał - jest po prostu zwykłym złodziejem.

m
marek

Czyżby kolega Emila "Łowcy Fotoradarów"?

Jechałem tego dnia z górki i powiem szczerze że parę sekund uratowało mnie przed zdjęciem ponieważ wcześniej przede mną z parkingu Kacpury na cwaniaka wyjechał gościu ciągnikiem siodłowym i wlekłem się za nim aż do przechowa  :D byłem na niego bardzo :angry:  ale tylko do momentu zauważenia rapida (stojącego już przed drzewem).

D
Diego Pipciak

@słąwek pisze

"Kąt pomiaru ma znaczenie. Im jest on mniejszy, tym większą prędkość wykaże fotoradar"

No ale 0° oznacza "dokładnie na wprost" i to jest optymalna pozycja do precyzyjnego pomiaru (możliwa do osiągnięcia np. na zakręcie drogi). Każde odchylenie oznacza, że mierzone prędkości będą mniejsze, czyli jest korzystne dla kierowców. O ile radar nie ma opcji "korekta kątowa" to co pan aktywista mógł ustalić? Drzewo zasłaniało mniejsze kąty pomiaru (bardziej na wprost) więc pan aktywista ustalił, że tak ustawiony radar łapie tych najbardziej przekraczających dozwolony limit prędkości.
Gratulacje dla durnia, który walczy o to, by piraci mogli jeździć bezkarnie. Niechby doświadczył kiedyś sam, co znaczy prędkość w zderzeniu z rzeczywistością, to by przestał walczyć.

 

Panie Sławku - no właśnie fotoradary mają "korektę kątową", dzięki implementacji programowej kąt 0, pod którym normalnie urządzenie wskazuje rzeczywistą prędkość, to dla Fotorapida 22 stopnie (urządzenie dzieli wskazana prędkośc przez wartość cosinusa kąta 22 stopni) - właśnie przez korektę programową każde zaniżenie kąta, pod jakim jest ustawiony, powoduje zawyżeje zarejestrowanej prędkości, natomiast zawyżenie kąta - powouje zmniejszenie odczytu w stosunku do prędkości rzeczywistej obiektu. Jest to tzw. efekt cosinusa, polecam poczytać.

 

Po drugie - pan aktywista chce tylko, aby prawo działało w dwie strony - cel nie moze uświęcać środków. Jezeli kierowcy mają być karani za wykroczenia, to sprzet nalezy ustawiać tak, jak przewiduje instrukcja, a nie według własnego patentu, w myśl zasady "ja tu jestem strznikiem i co pan nam zrobi?". Gdyby fotoradar został ustawiony prawidłowo, akcji by nie było, a wykroczenia byłyby procedowane.

D
Diego Pipciak

@xczcz i potem "gość" to pan administrator forum "nieoznakowane" - sam nic nie robi, ale zajmuje sie tropieniem tego, co skutecznie robi SPnD i potem wsadza swoje żałosne komentarze, żeby dowartosciwoać swoją osobę. Co do "pomyłki" - chodzi mu o jedną literkę, czyli M - ale nie dodaje, że czy był to Fotorapid C, czy byłby CM, to sposób rozstawiania jest taki sam (róznica pomiędzy nimi jes niewielka i nie dotyczy sposobu ustawiania).

Fotoradar był ustawiony niezgodnie z instrukcją i koniec kropka - ja dziękuję komendantowi, ze zachował się normalnie i sesję anulował. Mam nadzieję, ze pan strażnik też już będzie fotopstryka ustawiał tak, jak przewiduje instrukcja, anie kombinował po swojemu.

G
Gość
W dniu 27.08.2014 o 01:20, xczxc napisał:

Autor niech się nie ośmiesza skoro na dzień dobry myli radary :D

Głupia riposta prostego człowieka.

K
Kierowca

Duże brawa dla autora filmu !!!!

Czas najwyższy ukrócić cwaniactwo SM.

Pozdrawiam.

Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie