Nauczyciele i gimnazjaliści z Zespołu Szkół nr 1 im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu realizują duży projekt, w którym uczestniczą szkoły z Anglii, Czech, Hiszpanii i Francji. Liderzy projektu rozpoczęli już przygotowania do kolejnej edycji.
- W naszej szkole realizowany jest projekt "Comenius", który przygotowaliśmy w ramach współpracy europejskiej - mówi Małgorzata Garkowska, koordynująca projekt w "Wazównie". - To szereg działań edukacyjnych, których głównym celem jest wymiana wiedzy o krajach, które uczestniczą w tym przedsięwzięciu.
Projekt zaplanowano na dwa lata. Uczniowie "Wazówny", podobnie jak ich koledzy z innych krajów, przygotowywali przeróżne prezentacje . Dotyczyły one środowiska naturalnego, historii regionu, tradycji i obyczajów czy codziennego życia. Swoje prace prezentowali podczas międzynarodowych spotkań. Oodbywały się one kolejno we wszystkich krajach, które uczestniczyły w projekcie.
W ubiegłym roku szkolnym uczniowie odwiedzili Czechy i Francję. W tym roku byli już w Winchesterze. Na luty zaplanowali wyjazd do Hiszpanii.
- Obecnie przygotowujemy ostatnią część projektu - mówi Piotr Wiśniewski, nauczyciel geografii i koordynator przedsięwzięcia. - Będzie to film, który w całości przygotowują nasi uczniowie. Jego temat dotyczy patronki naszej szkoły Anny Wazówny.
Gimnazjaliści są aktorami, sami pracują nad oświetleniem i dekoracjami. Ekipa filmowa to około 30 osób.
Ponieważ projekt ma się skończyć do czerwca, jego twórcy postanowili wykorzystać swoje doświadczenia. Zdecydowali, że chcą powtórzyć sukces - i podejmą się przygotowania kolejnego projektu.
- Jesteśmy już po wstępnym spotkaniu z nauczycielami, którzy przyjechali do nas z Grecji, Anglii, Włoch, Norwegii i Danii - mówi Małgorzata Garkowska. - Najprawdopodobniej do projektu dołączy jeszcze szkoła z Portugalii.
W spotkaniu przygotowawczym uczestniczyło osiem osób. Razem uzgodnili przewodni temat kolejnego projektu. Tym razem działania skupiałyby się pod hasłem "Nowoczesne technologie w edukacji".
Golubsko-dobrzyńska szkoła już po raz drugi podejmuje się roli koordynatora projektu. W niej powstaje pomysł na jego realizację i stąd prowadzone są wszelkie działania, które zmierzają do nawiązania europejskiej współpracy. Pozostałym szkołom z różnych krajów, pozostaje tylko skorzystać z oferty i rozpocząć współpracę.
- Realizacja tych projektów jest możliwa dzięki dużemu zaangażowaniu całego zespołu nauczycieli i uczniów - mówi Piotr Wiśniewski. - Przy projekcie, który ma charakter interdyscyplinarny, współpracują specjaliści uczący chemii, biologii, historii, języka angielskiego oraz matematyki i geografii.
Kolejna edycja projektu służyć będzie poznawaniu i prezentowaniu dziedzictwa kulturowo-przyrodniczego regionów, z których szkoły wezmą w nim udział.