https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Grudziądz miał elektryczne tramwaje przed Warszawą i Krakowem!

MARYLA RZESZUT [email protected] tel. 56 45 11 929
Pierwszy tramwaj elektryczny pojechał ulicami grudziądzkiej Starówki w maju 1899 roku. Będziemy obchodzić 115-lecie!
Grudziądz miał elektryczne tramwaje przed Warszawą i Krakowem!
skan

(fot. skan)

Od 1896 r. Grudziądz miał tramwaje konne, a trzy lata później - elektryczne. Przed Warszawą, i Krakowem.

Władze miasta zleciły budowę i uruchomienie linii tramwaju konnego o dł. 3,05 km spółce Strassenbahn Graudenz C. Behn & Co., która wywiązała się z zadania znakomicie. Konna linia tramwajowa biegła od dworca kolejowego, Długą, Starorynkową, Starą, Wybickiego i Legionów do ogrodu Tivoli, gdzie odbyła się Wystawa Rzemiosła Prus Zachodnich. Trasę obsługiwało 6 wozów tramwajowych. Tory miały szerokość 1000 mm.

Oficjalnie 12 maja 1899 r. tramwaje elektryczne pojawiły się na trasie (w rzeczywistości już 11 maja) obsługiwanej 6 wagonami silnikowymi. Wozy tramwaju konnego przebudowano na doczepne.

Pierwsze tramwaje elektryczne Grudziądz miał zatem wcześniej niż Warszawa (dopiero w 1905 r.), Kraków (w 1901 r) czy Lublin (1929 r). Ale na ziemiach polskich pierwszy tramwaj elektryczny ruszył w Bydgoszczy (1896), a następnie w Poznaniu (1897).
Łódź i i Wałbrzych uruchomiły linie elektryczne równocześnie z Grudziądzem.

Przeczytaj również: To ostatni taki tramwaj w Polsce! Wagon z numerem 222 zżera rdza... Czy to się zmieni?

Już przed I wojną były dwie linie tramwajowe

W 1900 r. władze Grudziądza odkupiły elektrownię i linię tramwajową. Utworzono spółkę Stadtische Elektrizitätswerk und Strassenbahn Graudenz. Na wagonach tramwajowych widniały napisy: Strassenbahn Stadt Graudenz.

Z pompą, 21 lipca 1911 r. otwarto drugą linię: od Rynku Zbożowego (alei 23 Stycznia), ul. Toruńską, Chełmińską do Bydgoskiej. Połączyła centrum z Przedmieściem Chełmińskim (przeżywało wówczas boom budowlany i gospodarczy). Liczyła 1,6 km (aż 10 przystanków).

W 1913 r. tabor tramwajowy wzrósł do 19 wozów silnikowych, a latem przedłużono linię o 500 m. do ul. Wiejskiej.

Pierwsza polska pieczęć "Miejskie tramwaje, elektrownie i wodociągi" pochodzi z 1920 r.

Zobacz także: Rozkład jazdy MZK Grudziądz

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 41

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 24.03.2014 o 13:41, Gość napisał:

Zgadza się, dziękuję - uciekło mi :-)A zatem czas świętować 115 urodziny.

A ja by tak w kunie pojechał.

G
Gość
W dniu 24.03.2014 o 12:24, Leszek Siwik napisał:

Tylko w kwestii uzupełnienia ww. informacji. Tramwaje były jeszcze w Cieszynie i w Gubinie

Zgadza się, dziękuję - uciekło mi :-)

A zatem czas świętować 115 urodziny.

L
Leszek Siwik
W dniu 23.03.2014 o 18:15, Maciej napisał:

Sytemy tramwajowe w Polsce (działające i zlikwidowane) alfabetycznie  - Lublin na 100% nie miał tramwajów. Białystok, Bielsko Biała, Bydgoszcz, Bytom Czestochowa, Elbląg, Gdańsk, Gorzów Wlkp, Górnośląski Okręg Przemysłowy, Grudziądz, Gubin, Inowrocław, Jelenia Góra, Kostrzyń nad Odrą, Koszalin,Kraków, Legnica, Aglomeracja Łódzka, OlsztynPoznań, Słubice, Slupsk, Sopot, Szczecin Tarnów, Toruń, Wałbrzych, Warszawa, Wrocław, Zgorzelec. Proponuje korzystać z kilku źródeł. Pozdrawiam

Tylko w kwestii uzupełnienia ww. informacji. Tramwaje były jeszcze w Cieszynie i w Gubinie

L
Leszek Siwik
W dniu 24.03.2014 o 00:05, Maryla Rzeszut napisał:

Szanowni Państwo! Sporu nie ma, tylko sprawdzamy informację. Wygląda na to, że w wydawnictwie "90 lat komunikacji miejskiej miasta Grudziądza" , Grudziądz, 1985, panowie Janusz Megger, Roman Drzewuszewski, pisząc "... W Lublinie tramwaj elektryczny uruchomiono dopiero w 1929 r." (jako dowód - skan przy artykule, przeczytajcie sami!) mogli mieć wiedzę o budowie linii tramwajowej, ale czy rzeczywiście została uruchomiona? Skądś tę informację pozyskali.                                                                                                                                        Dziękuję Czytelnikom za zwrócenie uwagi, że mogło być inaczej. Artykuł został skorygowany, skan dołączony jako dowód, że mieliśmy informację z konkretnego wydawnictwa grudziądzkiego MZK.                                                                                                                                             Spróbuję dotrzeć do autorów tego wydawnictwa, jeśli to możliwe i zapytać o źródło  informacji o tramwaju w Lublinie.                                                                                                                         Wolałabym jednak tak szeroką dyskusję o grudziądzkich tramwajach... Ale tu się wszystko zgadza?PozdrawiamMaryla Rzeszut :) 

Nie ma co się obawiać terminu spór - różnica zdań. Jest to naturalna relacja pomiędzy ludzmi. Problemem jest, w jaki sposób spór ten się rozwiązuje

M
Maryla Rzeszut

Szanowni Państwo!

Sporu nie ma, tylko sprawdzamy informację. Wygląda na to, że w wydawnictwie "90 lat komunikacji miejskiej miasta Grudziądza" , Grudziądz, 1985, panowie Janusz Megger, Roman Drzewuszewski, pisząc "... W Lublinie tramwaj elektryczny uruchomiono dopiero w 1929 r." (jako dowód - skan przy artykule, przeczytajcie sami!) mogli mieć wiedzę o budowie linii tramwajowej, ale czy rzeczywiście została uruchomiona? Skądś tę informację pozyskali.                                                                                                                                        Dziękuję Czytelnikom za zwrócenie uwagi, że mogło być inaczej. Artykuł został skorygowany, skan dołączony jako dowód, że mieliśmy informację z konkretnego wydawnictwa grudziądzkiego MZK.                                                                                                                                             Spróbuję dotrzeć do autorów tego wydawnictwa, jeśli to możliwe i zapytać o źródło  informacji o tramwaju w Lublinie.                                                                                                                         Wolałabym jednak tak szeroką dyskusję o grudziądzkich tramwajach... Ale tu się wszystko zgadza?

Pozdrawiam

Maryla Rzeszut :) 

L
Leszek Siwik
W dniu 23.03.2014 o 23:15, Gość napisał:

~dak~ zauważ że przy artykule w internecie jest adres mailowy do autorki - napisz mail i podyskutuj jeśli masz odwagę się przedstawić , inaczej trzeba skrytykować poziom twój i forumowiczów jako dno i kilo mułu

Spokojnie, p. dak przedstawił się z imienia i nazwiska, a przedmiotem sporu nie jest publikacja, a fakt. Faktem natomiast jest, że w Lublinie nigdy nie było linii tramwajowej

B
Bronek Zet
ja też do ~dak~a : a nie zmienił się artykuł??? Coś nie tak ze spostrzegawczością ?
G
Gość
~dak~ zauważ że przy artykule w internecie jest adres mailowy do autorki - napisz mail i podyskutuj jeśli masz odwagę się przedstawić , inaczej trzeba skrytykować poziom twój i forumowiczów jako dno i kilo mułu
K
Kasia
Jest już przy artykule w internecie dołączony skan strony z wydawnictwa o tramwajach i faktycznie piszą tam o uruchomieniu tramwajów w Lublinie . Stąd pochodzi informacja.
Tylko że dziennikarz się podpisuje a "dak" to chyba nie jest imię i nazwisko?
d
dak

Mi bardziej chodzi o poziom dziennikarstwa w Polsce. Na ten artykuł trafiłem z pewnego forum, gdzie był wyśmiewany, więc chciałem zwrócić tylko uwagę. Pani Maryla chciała podyskutować, tylko widzę że dyskusja może być jednoosobowa (czyli żadna). Z zasady autorzy poprawiają swój tekst lub go prostują. A tutaj co?

L
Leszek Siwik
W dniu 23.03.2014 o 22:19, Maja napisał:

Zostawcie Lublin - ważne co u nas . A źle jest , że w Bydgoszczy i Toruniu tramwaje ostro się rozwijają a w Grudziądzu na razie tylko wymiana torowiska dłuższej linii . Fajnie że to robią, najwyższy czas - ale co dalej?

Hm, proponuję zebrać materiały o kosztach budowy linii tramwajowych i po ich analizie rozpocząć dyskusję

M
Maja
Zostawcie Lublin - ważne co u nas . A źle jest , że w Bydgoszczy i Toruniu tramwaje ostro się rozwijają a w Grudziądzu na razie tylko wymiana torowiska dłuższej linii . Fajnie że to robią, najwyższy czas - ale co dalej?
M
Monti
 
W dniu 23.03.2014 o 19:45, Gość napisał:

Jojo gdyby nie wojna, zabory, powstania to byśmy byli. Hoho albo i lepiej potęgą na miarę Niemiec ba co tam Niemiec na miarę USA. Przestań pieprzyć głupoty. I do swoich spadaj boso Antek na Polesie albo Ukrainę, skąd twoi przodkowie z pewnością przybyli.

Cóż za elokwencja , cóż za argumenty i kultura wypowiedzi.
B
Bobo
Czyli Grudziądz ma mniej wiecej tyle linii tramwajowych co przed wojną - a nawet teraz mniej , bez trasy do dworca . Smutne . Żeby chociaż tramwaj historyczny uruchomili jako atrakcje turystyczną a tu nic
T
Tram
 
W dniu 23.03.2014 o 19:23, dak napisał:

Akurat historą lubelszczyzny zajmuję się od kilkunastu lat i pierwsze z brzegu źródło internetowe (poważna publikacja) po 5 minutach w Google: "Tramwaj w Lublinie : 100 lat nieistniejącej budowy" Waciński, Marcin Jan, Lublin 2005. Dostępne online w bibliotece Teatru NN. Nie mogę wstawić odnośnika gdyż system uznaje to jako spam.  W Lublinie były i są tylko trolejbusy.PozdrawiamDariusz Kutyła

 To ciekawe, czyli próbowali zbudować i nie udało się... Ale trwa dyskusja, żeby w Lublinie uruchomić szybki tramwaj. Może się ziści... Natomiast w Grudziądzu , z takimi tradycjami z komunikacją tramwajową aż się prosi , żeby linie rozwinąć . Hej tam , w ratuszu, skaładać aplikacje o fundusze unijne!!! Toż to transport ekologiczny
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska