https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Grudziądz: Mieszkańcy bloku komunalnego są zaskoczeni wysokimi dopłatami do ogrzewania

MARYLA RZESZUT
Mieszkańcy bloku przy ul. Tczewskiej 3 dostali rozliczenia za ogrzewanie. Tak skomplikowane, że trudno z nich coś zrozumieć.
Mieszkańcy bloku przy ul. Tczewskiej 3 dostali rozliczenia za ogrzewanie. Tak skomplikowane, że trudno z nich coś zrozumieć.
Dwudziestu lokatorów domaga się od MPGN wyjaśnień, dlaczego muszą dopłacić spore sumy za ogrzewanie. Prezes MPGN tłumaczy, że w styczniu OPECpodniósł ceny, zaś MPGN zaniżył zaliczki. Teraz się to skumulowało.

Prezent przed świętami

Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Nieruchomościami rozlicza koszty ogrzewania mieszkań i podgrzania wody.

- "Gwiazdka" za pasem, a ja zostanę bez pieniędzy, bo muszę wraz z czynszem wpłacić aż 1059 zł! - łapie się za głowę Kazimierz Kaprykowski z ul. Tczewskiej 3 - moi sąsiedzi są równie zaskoczeni i załamani tym drenażem portfeli na sam koniec roku. Czy nie można było nas wcześniej uprzedzić, że zapłacimy więcej? Przygotowalibyśmy się na większe wydatki. A tak - jesteśmy zszokowani. Planując domowy budżet założyłem, że za metr sześcienny wody zapłacę, jak w poprzednim sezonie grzewczym, około 17 zł. Teraz się dowiaduję, że metr ciepłej wody kosztuje mnie 23,35 zł!

Kazimierz Kaprykowski ma mieszkanie 48-metrowe, w którym mieszka 5 osób. Dopłacić musi 108 zł za centralne ogrzewanie i 400,31 zł za ciepłą wodę.

Drastyczny skok

20 lokatorów napisało do prezesa MPGN, by wyjaśnił im, skąd są te horrendalne koszty ogrzewania? Zima była łagodniejsza od poprzedniej, a blok został w zeszłym roku ocieplony.
- MPGN powinno się z nami rozliczać dwa razy w roku - twierdzą - tak jak przedtem. Zwłaszcza, gdy rosną koszty. Tymczasem skomasowało nam wysoką opłatę na koniec. Taki nam dali "prezent" przed świętami.

- Gdy mieszkaliśmy w piątkę, z dziećmi, miałam zwroty za ogrzewanie. Teraz dzieci są poza domem i sami, z mężem oszczędzamy wodę - pokazuje kartkę z rozliczeniami lokatorka tego bloku - a muszę dopłacić 300 złotych!

Prezes MPGN Zenon Różycki wyjaśnia, że w tym sezonie grzewczym spółka obniżyła zaliczki, bo w poprzednim - zwracała lokatorom spore sumy. Wtedy lokatorzy się cieszyli.
- Płacimy OPEC-owi za ciepło co miesiąc - argumentuje - i musimy mieć w kasie zwrot wyłożonych pieniędzy. Na pewno

skorygujemy zaliczki

na takie, by nie trzeba było zbyt wiele dopłacać, ani też zwracać. Poza tym w kosztach jest tzw. opłata stała. Rośnie tam, gdzie jest więcej mieszkańców i zużywają oni sporo ciepłej wody. Analizujemy sytuację mieszkańców z ul. Tczewskiej 3, ale inni też przychodzą z interwencjami.

Czy ceny ogrzewania przypadkiem jeszcze nie wzrosną w najbliższym czasie, pytamy prezesa OPEC Marka Tołkacza.

- Ostatnia, 10-procentowa podwyżka była w styczniu br. i wynikła z 40-procentowego skoku cen węgla w polskim górnictwie - objaśnia - cen sami w Grudziądzu nie podnosimy. Zależą one od Urzędu Regulacji Energetyki. Na razie, przez najbliższe trzy miesiące, podwyżki na pewno nie będzie. A później - nie wiem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 45

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jadwiga
temat my zainicjowaliśmy mieszkańcy Tczewskiej pisząc pismo, podpisując się pod nim z imienia i nazwiska. Poszło ono do MPGN i gazety, o czym zresztą w artykule jest powiedziane. Dlatego gazeta tematem sie zajęła bo się do niej zwrócilismy a nie zainicjowała. Wyjasniać mają nadpłaty tylko i wyłącznie władze MPGN bo są od tego i ich opłacamy z naszych czynszów. Pracownickom gazety nie płacimy z naszych czynszów a walczą o nasze sprawy i chwała im za to
~lokator~
Ależ to pani Rzeszut zainicjowała ten temat- od Niej żądajcie dalszych wyjaśniej- w końcu to Jej za to płaca.
Ludziom nie dogodzi- jak szczegółowo były rozpisane koszty ciepłej wody, to było źle, bo za dużo, bo za trudne...
Czy ja jestem wasz radny, gazeta albo inna instytucja? Macie dane jak to wygląda- sami dotrzyjcie do własnych wniosków, po opiniach, żem mądrala i się czepiam nie zamierzam leniwcom robić dobrze .
V
Victor
No patrzciez państwo, lokator z Elbląskiej takie tu elaboraty i referaty pisal z detalami a teraz - kilka słów, szort program serwuje zamiast bliźnich oświecić instruykcją na 100 linijek ehhhhh.....
e
elka
To zdradź nam jakżeś tego dokonał my tak samo zrobimy
l
lokator z Elbląskiej
W dniu 02.12.2009 o 17:51, piotr napisał:

czyli co - anulowali ci naliczenia?


myślenie, a raczej mentalność Kalego, nie skarbie, płacę za siebie, a za innych Wy
p
piotr
W dniu 02.12.2009 o 14:15, lokator z Elbląskiej napisał:

Już po wizycie w MPGN- wszystko wiem. A wy płaćcie


czyli co - anulowali ci naliczenia?
l
lokator z Elbląskiej
Już po wizycie w MPGN- wszystko wiem. A wy płaćcie
g
grzechu
ja też nie wiem o co chodzi Lokatorowi z Elblaskiej skoro taki obcykany niech idzie do prezesa MPGN w naszym imieniu jest najlepiej przygotowany - ujawnic się Lokatorze i w delegacji do naczalstwa - marsz!
p
pedro
czy ten teoretyk od referatu o naliczaniu oplat może to wytłumaczyć w pięciu zdaniach i jasniej bo utknąłem na 6 punkcie. Tak zamotał sprawę
~magda~
Skay ty chyba jesteś z MPGN
s
skay
W dniu 15.11.2009 o 10:57, lokator z Elbląskiej napisał:

Przede wszystkim -absolutna racja-prezes albo gra głupka albo świadomie mówi nieprawdę.Poniższe ustalenia dotyczą rozliczeń za ciepło zużyte do podgrzania ciepłej wody na jednym z bloków MPGN. Pomijam OC, żeby nie zaciemniać obrazu.1.Podwyżka ciepła nastąpiła ze strony OPEC dokładnie w lutym 2009 i nie była wyższa niż 15%. O tym odbiorca ciepła- MPGN został dokładnie poinformowany co najmniej dwa tygodnie wcześniej.2. Zaliczki na poczet zużycia ciepłej wody wynoszą 17 zł/m3.3. Roczne rozliczenie ciepłej wody i ogrzewania lokatorzy MPGN dostali w ostatnim, najpóźniejszym terminie (4 mies. po zakończeniu sezonu grzewczego).4.OPEC co miesiąc rozlicza się z MPGN za zużyte ciepło.5. Za ciepłą wodę lokator, u którego założono liczniki, wpłaca co miesiąc zaliczkę do MPGN i co pół roku zaliczka jest rozliczana wg zużycia- czyli lokator płaci dokładnie tyle, ile wody zużył.6. Po zakończeniu sezonu grzewczego MPGN liczy sobie ile ciepłej wody (właściwie dokładnie ujmując ciepła na jej podgrzanie) zużyto na dany węzeł cieplny- czyli blok. Po czym całkowita zużyta woda na licznikach lokatorów jest zawsze niższa niż całkowita zużyta ciepła woda dla danego bloku, tzn. są straty ciepła np. awaria, ubytek przez odparowanie itp. Są to rzeczy zrozumiał- tak się dzieje podczas eksploatacji węzła, ale jest to raczej drobny procent ogólnego zużycia ciepłej wody. 7. Strata powstała z opisanej różnicy jest dzielona przez wszystkich lokatorów- m3 wody przez nich zużytej w licznikach- i doliczana do rachunku rozliczającego sezon grzewczy proporcjonalnie do faktycznego zużycia.8. Każdy lokator może w BOM-ie otrzymać szczegółowe, miesięczne rozliczenie posezonowego rozliczenia.Co z tego wynika?1. Podwyżka ciepła przez OPEC powinna na rachunku podnieść na stałym poziomie koszt zużycia ciepłej wody u każdego z lokatorów. FAŁSZ. Koszt lutowy po "podwyżce" jest niższy dla węzła cieplnego prawie trzykrotnie!2. FAŁSZ. Zaliczka zmniejszona w pobieranych na lokal opłatach za ciepłą wodę nie zmieniła się przez ten okres.A przecież powinna, bo -OPEC podniósł ceny ciepła.3. To właśnie niespodzianka i wątpliwa przyjemność na Święta od MPGN. Oni mają czas, oni się nie muszą spieszyć. Im prezes ciepłą rączką da premie, a sam dostanie od prezydenta 4. MPGN co miesiąc wie jak drastycznie wzrasta lub spada koszt na danym bloku. I co? Nic- koszt na budynku waha się od 1263,78 zł do 4501,71, czyli ponad trzykrotna różnica nie robi na MPGN żadnego wrażenia, a powinna. Dla lokatora to oznacza koszt od 31 zł do 210 zł na miesiąc. Ładnie, co?5. FAŁSZ! Lokator co pól roku opłaca swoje faktyczne zużycie, ale to nie koniec, patrz następny punkt:6. FAŁSZ! Owa niedopłata powstająca jak opisano naturalnie przy normalnej eksploatacji powinna być niewielka, u lokatora MPGN w tym roku jest horrendalna! Przykładowo dla lokatora zużycie ciepłej wody na miesiąc to około 600 zł. Niedopłata za ciepłą wodę w poprzednim sezonie grzewczym prawie 300 zł.7. Okazuje się, że w tej "naturalnie eksploatacyjnej" opłacie ukryto całkowity "wypływ" ciepłej wody poza licznikami. Czyli mam licznik, wg niego płacę za zużytą przeze mnie wodę, resztę, której ja nie zużyłam, a "wylano" na bloku- dopłacam po rozliczeniu sezonu grzewczego.TO po cholerę montuję co kilka lat nowe liczniki??? Bo MPGN dyma lokatorów, a ja płacę za to wszystko.Czyli dla przykładu (proporcje są fikcyjne, bo niestety nie znam wyliczeń MPGN)zużyto 100% wody50% zapłacili lokatorzy opomiarowanych mieszkań- bo to oni ją zużyli wg liczników.5% to wyciek wody podczas awarii, odparowanie eksploatacyjne itp.,5% zużycie w pralni- wyszczególnione i opłacone przez lokatora lub ekipę remontową korzystającą z ciepłej wody w pralni-powinno być odliczone,2% spuszczenie wody przy wymianie grzejników (powinno być odliczone, bo lokator zapłacił z własnej kieszeni)8% zaliczono do lokali nieopomiarowanych po możliwie najwyższym zużyciu.Razem znanych kosztów 70%A skąd pozostałe 30% zużycia? Nie wie nikt. Lokator nie wie, bo MPGN a konkretnie babka w BOM nie umie (nie chce) wyjaśnić dlaczego na szczegółowym- miesięcznym wydruku kosztów za ciepłą wodę (pkt. 8) koszt ciepłej wody raz ma 30 zł, a raz 217 zł, czyli MPGN w lutym liczy mu dużo mniej za litr ciepłej wody, którą zużył, niż np w lipcu.DLACZEGO do cholery pracowników w BOM-ie nie dziwią skoki kosztów ciepłej wody np.lipiec 08- 30 zł , grudzień 08-61 zł, styczeń 09-190 zł, luty ( po podwyżce) -61 zł, marzec 09 -217 zł, przy prognozowany 50 zł zużyciu?????To musi się przekładać na faktury z OPEC na danym bloku- patrz ad 4. Skoki kosztów nie mają się nijak do np. uszkodzenia licznika głównego-nastąpiłaby nagła, jednorazowa zmiana. OPEC na węźle nie stwierdził awarii.Ilość osób przebywających w przykładowym mieszkaniu nie zmieniła się od września do lipca. Nie przypominam sobie wycieczki brudasów, która kąpałaby się u mnie w styczniu, marcu lub maju 09. No to dlaczego mam taką dopłatę?Może była wielka awaria i wyciekło bardzo dużo wody? Chyba nie, przecie prezes by to wiedział i od razu wyjaśnił.Może lokatorzy nie mający opomiarowanych mieszkań wcale nie płacą czynszu i MPGN nie wystawi im wielkiego rachunku za wodę, bo nie dostaliby tych pieniędzy?Może w pralni bloku ktoś się kąpie, robi zaprawy, świadczy usługi prania zużywając mnóstwo wody???No, ale jeśli jest opomiarowana to w "zeszyt wpisano kto, kiedy i ile zużył wody wg licznika?Chyba też nie, bo administracja BOM by wiedziała i mi to wyjaśniła w sposób prosty.I nadal nie wiemy skąd te skaczące zużycie ciepła w moim bloku.W 2000 roku w administracji BOM pracowały 3 panie i kierownik, obecnie 6 i kierowniczka. Bloków nie przybyło, lokatorów jakby nieco ubyło, bo pozakładali wspólnoty, które administrują się we własnym zakresie. Część obliczeń wykonuje się centralnie, nie ręcznie jak kiedy tylko programami komputerowymi.Czyli roboty mniej- darmozjadów więcej. Co miesiąc prawie połowę moich opłat odprowadzanych do MPGN stanowią opłaty zebrane w słowo "czynsz", z tego fundusz remontowy jest nikły, w 30 letnim bloku klatka nie była nigdy remontowana, grzejniki mamy stare, instalacje el. taką, że u wielu się paliła- dopiero wtedy wymieniono, okna- jak ktoś nie wymienił sam ma nieszczelne, wypaczone. Informacje tu zawarte pochodzą z moich rachunków, strony OPEC ( o podwyżce) oraz obserwacji i przypuszczeń własnych Prezes w tym okresie jest trzeci, co jeden to gorszy! Z coraz wyższą pensją! Dla mnie rola prezesa MPGN to napis pod czynszem, a zwłaszcza podwyżką: Prezes -ostatnio Zenon Różycki.Czy panu nie wstyd?Panie prezydencie, a może by w końcu pogonić do roboty ten cały MPGN na czele z prezesem i całą administracją???Może przestałby to być ciepły stołeczek dla "zasłużonych"??? DLACZEGO DO CHOLERY JA MAM ZA TO PŁACIĆ??????!!!!!!Artykuł napisany schematycznie, bez znajomości tematu, wypowiedź prezesa nie skonsultowana w OPEC, nawet drobnego "śledztwa" dziennikarskiego i rzetelności. Minimum wysiłku, minimum efektu. Pani Rzeszut, wstydź się: CHAŁA!


=====================
o przepraszam, prezes oPEC sie wypowiedział, prezes MPGN też skonsultowane jest, a skoro jesteś taki obryty w temacie to czy już byłes w MPGN??? Zagiąłeś ich tymi słupkami i procentami?
Najpierw przedstaw się specu a nie fiolozofujesz i kogoś tu z nazwiska wymieniasz tchórzu - o tak inni niech nadstawiają karku i się kłóca a ty anonimowy najmądrzejszy - więc ruszaj biegiem do MPGN - niech ci wyjaśnią ha ha ha - śledztwo dziennikarskie, już nie ma się czym gazeta zająć tylko śledztwo w sprawie czy lokator się częściej myje czy mniej,parodia
k
kostek
z drugiej strony dlaczego lokatorzy z takich samych mieszkań mają płacic tyle samo za ciepłą wodę skoro zużywają jej inne ilości? Są liczniki i wykazują że kazdy zużył ciepłej wody inną ilość
B
Bez partyjny
W dniu 14.11.2009 o 12:16, bruno napisał:

My również mamy w tym roku dopłatę za CO wprawdzie nie wielka około 100 zł, wodę podgrzewamy za pomocą piecyka gazowego. Ze słów pana prezesa wynika że niedopłaty spowodowane są podwyżką cen ze strony Opecu i jednoczesnym obniżeniem stawek. Nasuwa się pytanie: dlaczego MPGN wiedząc o tak wysokiej podwyżce (w styczniu!!!) ze strony OPECU nie potrafił skorygować zaliczek? Brawo dla byłej pani prezes Stępień za wspaniałą kontrolę nad firmą. Mam nadzieję że nowy prezes zrobi porządek w tej żałosnej spółce.



MPGN od roku 2001 działa jako spółka handlowa regulamin spółki mówi,działalność spółki opiera się na dochodach własnych ,gmina miasto Grudziądz możne dokonać dopłat na pokrycie strat bilansowych spółki.
~lokator~
W dniu 14.11.2009 o 16:51, ~GOŚĆ~ napisał:

RACJA. Jak są zwroty jest ok.. A teraz wielka burza w zwiazku z dopłatami.Każdy wie, ze bez problemu niedopłate mozna rozłożyc na raty i dopłacac do czynszu.



Jak można rozłożyć na raty czyjejś głupoty.
~lokator~
W dniu 14.11.2009 o 16:51, ~GOŚĆ~ napisał:

RACJA. Jak są zwroty jest ok.. A teraz wielka burza w zwiazku z dopłatami.Każdy wie, ze bez problemu niedopłate mozna rozłożyc na raty i dopłacac do czynszu.



Jak można rozłożyć na raty czyjejś głupoty.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska