I między innymi za to doceniono ich w konkursie European CSR Award. Wygrali, ale nie spoczną na laurach.
Zaczęło się od tego, że Ryszard Błażejewski, prezes bydgoskiej firmy HORUS, przeczytał artykuł o odpowiedzialności biznesu i postanowił o tym porozmawiać z pracownikami. Wspólnie szukano odpowiedzi na pytanie, co dystrybutor m.in. taśm klejących, klejów przemysłowych, materiałów ściernych, produktów BHP, materiałów odblaskowych, czy produktów do zabezpieczenia budynków, może zrobić dla społeczeństwa?
Dostrzegli niewidocznych
- Wiele osób z naszego zespołu dojeżdża do pracy spoza Bydgoszczy, więc zwróciliśmy uwagę na rowerzystów, których trudno dostrzec na drodze - mówi Łukasz Wilk, który w tej firmie jest koordynatorem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). - Często są oni niewłaściwie ubrani, brakuje im elementów odblaskowych.
- A jednym z działów naszej firmy są materiały odblaskowe służące do ochrony osób - dodaje Tomasz Piernicki, kierownik działu marketingu w HORUS-ie. - Sprzedajemy głównie odblaskowe materiały, których dostawcą jest amerykański koncern 3M. Znajdują one zastosowanie w odzieży policjantów, strażaków, także w roboczej i sportowej. Mamy również dostęp do wysokiej jakości folii odblaskowej.
I taką folię postanowili wykorzystywać także do oklejania rowerów. Bo wymyślili projekt „Bądź Widoczny - Bądź Bezpieczny”. - Postawiliśmy na edukację najmłodszych - mówi Łukasz Wilk. - Na początek, a było to w styczniu minionego roku, wybraliśmy sześć bydgoskich przedszkoli publicznych. Takich, które znajdują się przy ruchliwych drogach.
Żeby dotrzeć do rowerzystów zaczęli współpracować m.in. z Bydgoską Masą Krytyczną. Z pomocą policji edukowanie dzieci szło jak po maśle, ale dorośli mieli większy opór przed noszeniem kamizelek odblaskowych. - Niektórzy twierdzili, że one ograniczają manewry - mówi Łukasz Wilk.
- No to zabraliśmy za oklejanie rowerów - dodaje Tomasz Piernicki.
Za świeże spojrzenie
Niedawno wrócili z Brukseli, gdzie spotkali się przedstawiciele 30 państw - laureatami konkursu European CSR Award Schceme for Partnerships, Innovation and Impact finansowanego przez Komisję Europejską. Ich firma zwyciężyła (w polskiej edycji) w kategorii MŚP, wśród dużych podmiotów po laury sięgnęła Orange Polska. Sukcesów pogratulował im m.in. Antonio Tajani - wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.
W uzasadnieniu wyboru bydgoskiej firmy napisano: (...) za projekt „Bądź Widoczny - Bądź Bezpieczny” realizowany w partnerstwie z Urzędem Miasta Bydgoszczy oraz innymi partnerami społecznymi - za oddolną praktykę pracowniczą, realizowaną w lokalnym środowisku, angażującą wiele sektorów i wielu partnerów, bardzo wyraźnie powiązaną z główną działalnością biznesową firmy. Za świeże spojrzenie na CSR i doskonałą realizację akcji.”
- W akcji bardzo pomogła nam bydgoska Komenda Miejska Policji, Wydział Prewencji - podkreśla Tomasz Piernicki. - Ma świetnych fachowców, którzy potrafią rozmawiać z dziećmi. Jeździliśmy też w patrolach z drogówką, przekazując rowerzystom kamizelki odblaskowe.
Planują już kolejną edycję akcji. - Zacznie się jesienią - zapowiada Łukasz Wilk. - Ale mamy też inne pomysły. Zrealizujemy je w przyszłym roku.
