Platforma do nauki języka polskiego dla uczniów z Ukrainy. "Inicjatywa zaangażowanych wolontariuszy"
Obecnie na platformie zarejestrowanych jest już 1600 użytkowników. Ta liczba wciąż rośnie. Z ciekawości przeglądamy inne kursy dla dzieci i osób dorosłych. W wielu miejscach grupy są już zapełnione. Przestrzeń internetowa nie ma takich ograniczeń.
Platforma powstała z inicjatywy Centrum Nauczania Domowego, Polskich Szkół Internetowych Libratus i Fundacji Edukacji Polonijnej.
– Każdy w tym trudnym czasie pomaga Ukrainie, najlepiej jak potrafi – mówi Monika Kamińska-Wcisło z Centrum Nauczania Domowego. – My od 13 lat specjalizujemy się w edukacji i właśnie dlatego w taki sposób się angażujemy. Platforma jest udostępniona bezpłatnie. Całość przedsięwzięcia to inicjatywa nasza i zaangażowanych wolontariuszy, którzy pomagają bezinteresownie, bez zewnętrznego wsparcia i dotacji z ministerstwa.

Nauka na platformie. Jak wygląda i kto może z niej skorzystać?
Zajęcia z języka polskiego zostały podzielone na dwadzieścia modułów. Uczniowie co tydzień (w poniedziałek) otrzymują porcję materiałów: zadań aktywizujących, kart pracy, a także nagrań audio i wideo. Wszystko dostępne jest w języku polskim i ukraińskim. Treści opracowali glottodydaktcy – nauczyciele języka polskiego jako obcego.
– Dzieci są szczególną grupą odbiorców, która oprócz treści potrzebuje również wielozmysłowych działań i różnorodnych aktywności – mówi Partycja Górna, glottodydaktyk i pedagog. – Na platformie zamieszczone są więc nie tylko treści, ale także materiały interaktywne, prezentacje, nagrania audio i wideo oraz ćwiczenia i karty pracy umożliwiające utrwalenie zdobytych umiejętności. Zgodnie z podejściem komunikacyjnym skupiliśmy się na tym, by w trakcie uczenia się języka polskiego uczeń mógł przyswoić umiejętności słuchania, czytania ze zrozumieniem, mówienia, a także pisania, umożliwiające pragmatyczną komunikację. W obliczu nowych wyzwań, które czekają na dzieci włączane do klas w polskich szkołach, chcemy dać im możliwość jak najłagodniejszego zaadaptowania się do tych trudnych warunków.
Na kurs można zapisać się w dowolnym momencie, a rozwiązywanie zadań dostosować do własnego harmonogramu dnia. Nauka języka polskiego jako obcego przeznaczona jest dla dzieci w wieku od 5 do 15 lat. Skorzystać z niej mogą rodzice, którzy będą wspomagać swoje dziecko w nauce, ale także nauczyciele. Poloniści bardzo często nie mają przygotowania glottodydaktycznego i nie wiedzą, w jaki sposób uczyć języka polskiego jako obcego. Taka pomoc może okazać się więc nieoceniona, na przykład podczas zajęć prowadzonych w oddziałach przygotowawczych.
– Tworząc projekt, zależało mi na tym, żeby rodzic czy nauczyciel, który będzie pomagał dziecku w nauce, otrzymał rozmaite materiały, które będzie mógł dobrać do indywidualnych potrzeb dziecka, dlatego jest to interaktywny podręcznik, który angażuje wiele zmysłów. Są kolorowe plansze i prezentacje; ciekawe krótkie filmy, które przy okazji zaznajamiają z prawidłową wymową; a także gry i zabawy do wydruku, które będą angażować ruchowo – opowiada Agnieszka Michalak-Korotkiewicz, twórczyni platformy.
- Najważniejsze zwroty po ukraińsku z wymową. Samouczek, który przyda się każdemu z nas
- „Egzamin po ósmej klasie powinien zostać odwołany”. Pojawił się apel do premiera!
- Za każdym z ukraińskich uczniów idzie bagaż traumy. Z jakim problemem się spotykają?
- „Nauczyciele nie powinni terapeutyzować”. O zadaniach w pracy z ukraińskimi uczniami
Jak otrzymać dostęp do platformy edukacyjnej?
Chcąc uzyskać dostęp do kursu, wystarczy tylko, wykonać trzy następujące kroki:
- Na adres: [email protected] zgłosić chęć uzyskania dostępu do platformy (wiadomość można napisać także w języku ukraińskim),
- Wypełnić formularz (potrzebne będzie imię, nazwisko i wiek dziecka, a także e-mail do kontaktu),
- Na podany adres mailowy zostaną wysłane dane do zalogowania i instrukcja poruszania się po platformie.
Projekt, który pomaga uczniom z Ukrainy. „To wyrażenie wdzięczności dla Polaków”
Projekt stworzony z myślą o ukraińskich uczniach, przybywających do Polski, dał wiele także jego twórcom. Wolontariuszka pochodząca z Ukrainy – Walentyna Nad – podkreśla, że chciała w ten sposób wesprzeć swoich rodaków, którzy z dnia na dzień stali się uchodźcami.

– Ten projekt jest dla mnie także wyrażaniem wdzięczności dla Polaków za pomoc w tych strasznych czasach. Obecnie kwestie finansowe odeszły na dalszy plan. Każdy został wolontariuszem w pewnej dziedzinie. Jestem wdzięczna, że dostałam szansę zastosować swoją wiedzę w ulubionej branży – podsumowuje Walentyna Nad tłumaczka i nauczycielka języka polskiego jako obcego.
