Wracamy do tematu kolizji dwóch tramwajów, do której doszło w sobotnie wczesne popołudnie. Przy skrzyżowaniu ulic Gdańskiej, Jagiellońskiej i marszałka Ferdynanda Focha zderzyły się dwa pojazdy szynowe linii nr 3. W wyniku wypadku jeden z tramwajów wykoleił się. Na miejscu musiał pojawić się specjalistyczny sprzęt, który mógł z powrotem postawić tramwaj na tory.
Sytuacja szybko wprowadziła chaos i niemały paraliż w komunikacji miejskiej. Torowisko przy skrzyżowaniu było zablokowane, więc zarówno wzdłuż Gdańskiej i Jagiellońskiej utworzył się sznur czekających na przejazd tramwajów. Na szczęście pozostałe pasy jezdni były przejezdne, więc ruch samochodów odbywał się w miarę normalnie.
Czytaj: Wykolejony tramwaj linii nr 3 w Bydgoszczy [zdjęcia]
Do wypadku doszło dokładnie o godzinie 13.32. Gdy dwadzieścia minut później komunikat o utrudnieniach pojawił się na facebookowej stronie ZDMiKP mieszkańcy zgłaszali brak jakichkolwiek komunikatów na tablicach informacji pasażerskiej, które należą do Inteligentnych Systemów Transportowych. Wczoraj przedstawiciele drogowców zapewnili nas, że owe komunikaty pojawiały się najszybciej jak to możliwe.
- Natychmiast po otrzymaniu informacji, napisaliśmy na facebooku o zderzeniu tramwajów i opublikowaliśmy informację na przystankowych tablicach tramwajowych na tzw. kraulu (biały pasek w dolnej części ekranu przyp. red.) - zapewnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Na dowód rzecznik wysyła nam zdjęcie jednej z tablic przy ul. Zygmunta Augusta, na której widać owy komunikat.
- Do godz. 13.58 informacje były opublikowane we wszystkich naszych (ZDMiKP) nośnikach tj. na facebooku i przystankowych tablicach tramwajowych, jak również na stronie bydgoskiego ITS-u, a tym samym na tablicach dla kierowców informujących o utrudnieniach na ulicy Jagiellońskiej i Marszałka Focha - dodaje Kosiedowski, który wysłał nam na dowód kolejne zdjęcie.
Mieszkańcy mieli również dużo pretensji o brak uruchomienia autobusowej komunikacji zastępczej. - Nie uruchomiliśmy jej, ponieważ otrzymaliśmy informację z MZK, że służby przepuszczają tramwaje do Lasu Gdańskiego i Bielaw w momencie zmiany miejsca pracy dźwigu - wyjaśnia rzecznik. Ostatecznie prace przy przywróceniu tramwaju Pesy na tory trwały bardzo długo więc zastępcze autobusy wyjechały na trasę od ronda Jagiellonów do Lasu Gdańskiego i na Bielawy. - Informację natychmiast opublikowaliśmy na tablicach przystankowych około godz. 16.47 - zapewnia rzecznik.
Czy zatem system ITS zdał swój egzamin? Zdaniem drogowców tak. Nowe tablice przystankowe zostały podpięte do starego systemu (tzw. mały ITS), który funkcjonuje od czasu zakończenia budowy linii tramwajowej do Dworca PKP. - Gdyby te tablice były ciemne i nic nie wyświetlały, to rzeczywiście wina byłaby po stronie obecnego najnowszego systemu ITS - mówi Wojciech Nalazek, naczelnik wydziału inżynierii i ruchu bydgoskiego zarządu dróg miejskich.
Uwaga, wykolejony tramwaj w Bydgoszczy. Utrudnienia w ruchu.#Bydgoszcz
Posted by Gazeta Pomorska on 25 lipca 2015