Rozładowanie to jedno z podstawowych zjawisk, które skracają żywotność akumulatora. Problem pojawia się, gdy korzystamy z auta na krótkich odcinkach lub sporadycznie i nasila się, jeśli samochód wyposażony jest w skomplikowane urządzenia obciążające system elektryczny. Z punktu widzenia akumulatora bardzo niekorzystne są też długie postoje pojazdu – w tym czasie różne systemy samochodu zużywają energię elektryczną, nawet gdy auto jest wyłączone. Musimy również dodać naturalne zjawisko samorozładowania akumulatora, które przebiega szybciej w wysokich temperaturach.
Kiedy akumulator się rozładowuje?
W kilku sytuacjach typowych dla okresu jesienno-zimowego akumulator rozładowuje się szybciej.
– Przejazdy jedynie na krótszych odcinkach. Przez dużą ilość energii zużywaną na rozruch – kwestia zużycia prądu przez rozrusznik i (typowe w dieslach) świece żarowe. Dodatkowo naturalne jest intensywne korzystanie przez kierowcę i pasażerów z urządzeń poprawiających komfort w pierwszych minutach jazdy. To ogrzewanie foteli, kierownicy, lusterek i ,,odparowanie szyb” przez intensywne ogrzewanie tylnej szyby, a w lepiej wyposażonych samochodach szyby przedniej. Wszystkie urządzenia pracują szczególnie mocno w pierwszych minutach po uruchomieniu zimnego silnika. Jeśli auto jeździ na krótkich odcinkach, akumulator po prostu nie zdąży się naładować.
– Ogrzewanie postojowe i odbiorniki prądu podczas postoju. Pomimo, że ogrzewanie postojowe opiera się na nagrzewnicy spalinowej, to z reguły wymaga także pracy elektrycznych systemów wentylacji oraz elektrycznych pomp wody. Jeśli systematycznie jazda poprzedzana jest 15-20-minutową pracą tych systemów, akumulator traci swoje zasoby energetyczne. Podobne obciążenie akumulatora jak ogrzewanie postojowe powodują także inne odbiorniki – np. radio używane na postoju. Gdy auto jeździ na krótkich odcinkach z dużymi przerwami np. w cyklu miejskim, akumulator nie ma szans na nadrobienie strat energetycznych.
– Systemy działające po wyłączeniu silnika. W każdym nowoczesnym pojeździe są systemy, które zużywają prąd w trybie czuwania. To wszelkiego rodzaju sterowniki, czujniki ruchu wykorzystywane do obsługi systemów bezkluczykowych, immobilizer, alarm, radio.
– Straty energii w systemie elektrycznym. To głównie wina złego stanu instalacji, zabrudzonych połączeń itp.
– Samorozładowanie. Jest to całkowicie naturalne zjawisko. Wbrew pozorom szczególnie szybko dochodzi do niego przy wysokiej temperaturze otoczenia. Bardzo często akumulator, który niedomaga na jesień lub w zimie to właśnie efekt przyspieszonego samorozładowania w okresie letnim.

Lepiej zapobiegać niż leczyć!
W przypadku nowszych pojazdów nie damy rady zbadać stopnia zużycia akumulatora we własnym garażu – lepiej w tym przypadku zaufać warsztatom i serwisom, które dokonają szczegółowych oględzin. W trakcie wizyty mechanicy sprawdzą zarówno akumulator (np. za pomocą nowoczesnego testera EBT965P) jak i określą szczegółowy stan instalacji elektrycznej.

W pojazdach o prostszej konstrukcji wystarczy zwykły multimetr, żeby zbadać napięcie. Ten prosty test odpowiada na pytanie: naładowany czy rozładowany? Można przyjąć, że jeśli napięcie akumulatora mierzone co najmniej 30 minut (lub później) po wyłączeniu silnika spada poniżej 12,5 V, akumulator warto doładować.
Czym bezpiecznie ładować akumulator?

Optymalne napięcie ładowania akumulatora zależy od temperatury otoczenia, im niższa jest temperatura otoczenia, tym mniejsza jest zdolność akumulatora do przyjęcia prądu. Zmniejszona zdolność przyjęcia prądu przez akumulator ze względu na niską temperaturę prowadzi do wydłużenia czasu ładowania, a czasami nawet uniemożliwia jego pełne naładowanie. Nie należy ładować akumulatora, jeżeli temperatura elektrolitu a co za tym idzie i samego akumulatora, jest mniejsza niż 5°C, gdyż napięcie ładowania szybko wzrasta i ładowanie takie nie jest efektywne.
Aby uniknąć tego negatywnego zjawiska zawsze przenoś akumulatory do ciepłych pomieszczeń przed ich ładowaniem lub stosuj ładowarki z funkcją kompensacji temperatur.
Napięcie i prąd ładowania powinny być uzależnione także od typu akumulatora. W inny sposób powinno się ładować zwykłe akumulatory z płynnym elektrolitem, a w inny akumulatory AGM. To, dlatego kupowanie zwykłego prostownika, który nie bierze pod uwagę warunków, w jakich pracuje i nie jest dostosowany do różnych typów akumulatorów, ma ograniczony sens i bywa ryzykowne. Realną inwestycją jest kupno ładowarki, która jest uniwersalna, bezpieczna i może być wykorzystywana nie tylko do okazjonalnego doładowania akumulatora, lecz także do jego konserwacji, gdy samochód nie jest używany przez dłuższy czas.
Przykładem nowoczesnej ładowarki, która spełnia te kryteria, jest Exide 12/7.
Główne cechy:
- funkcja kompensacji temperatury,
- obsługa różnych technologii – AGM, Gel, tradycyjne,
- zabezpieczenie przed przeładowaniem
- optymalne dla akumulatora dostosowanie parametrów ładowania.
Przydatne technologie

Jeśli warunki, w jakich używamy samochodu, są dla akumulatora trudne i doprowadziły do jego szybkiego zużycia, przy kolejnej wymianie warto wybrać akumulator lepiej dostosowany do tych wyzwań. Takie akumulatory to np. Centra Futura lub Exide Premium. Obie konstrukcje zostały zaprojektowane w oparciu o technologię Carbon Boost 2.0, której jedną z cech jest zdolność do bardzo szybkiego przyjmowania ładunku. Dzięki temu akumulator doładowuje się w krótszym czasie i dużo lepiej znosi eksploatację samochodu na krótkich odcinkach.

Jeśli pojazd jest nowoczesny i bogato wyposażony polecamy zainwestować w akumulator Exide lub Centra wykonany w technologii AGM lub EFB, wg. wskazania producenta pojazdu. Połączenie technologii absorpcyjnej maty szklanej i Carbon Boost daje niezrównane rezultaty w każdych warunkach. Dzięki swoim cechom, idealnie nadają się do obsługi najbardziej wymagających samochodów:

Korzyści AGM:
- niezawodny rozruch w każdych warunkach
- wydłużona żywotność
- obsługa Start-Stop – oszczędzanie paliwa
Wybierając akumulator, trzeba wziąć pod uwagę szereg parametrów – wybór odpowiedniego modelu to nie wszystko. Jeśli mamy wątpliwości, jaki konkretnie model wybrać do naszego auta, możemy skorzystać z internetowej wyszukiwarki akumulatorów Exide Battery Finder. Pamiętaj, żeby przy wyborze kierować się zaleceniami producenta pojazdu!

Darmowa wyszukiwarka Exide Battery Finder to szybki dobór akumulatora!
Wpisz numer Vin lub wskaż model i wersję samochodu żeby znaleźć ten właściwy.