Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźnienie pociągu?

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
W przypadku podróży koleją odszkodowanie nie przysługuje pasażerowi, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu.
W przypadku podróży koleją odszkodowanie nie przysługuje pasażerowi, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu. Jacek Smarz
Roszczenia możemy wysuwać, jeśli opóźnienie pociągu jest większe niż 60 minut. O pieniądze mogą też walczyć podróżujący autokarem i samolotem.

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu

Wielu z nas na urlop pojedzie pociągiem. Jeśli nie przyjedzie on o czasie, mamy prawo starać się o rekompensatę ze strony przewoźnika.

Podstawą do wnioskowania jest opóźnienie o ponad 60 minut bądź całkowite odwołanie przejazdu. Możemy ubiegać się o zwrot kosztów biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z miejscem, do którego chcemy dotrzeć.

- Jeżeli nie skorzystaliśmy z prawa do zwrotu kosztów biletu, możemy ubiegać się o odszkodowanie. Jego wysokość zależy od długości opóźnienia. Przy opóźnieniu sięgającym od 60 do 119 minut możemy wnioskować o zwrot 25 procent wartości biletu, a przy spóźnianiach powyżej dwóch godzin przysługuje nam zwrot połowy ceny - mówi Tomasz Jaroszek z Kapitalni.org.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźnienie pociągu?

W Europejskim Centrum Konsumenckim dodają, że powyższe prawa przysługują pasażerom na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady. W Polsce Rozporządzenie dotyczy wszystkich pociągów uruchamianych przez spółkę PKP Intercity, tj. TLK, IC, EIC, EIP, EC, EN oraz Przewozy Regionalne, tj. IR, RE, IR BUS z wyjątkiem pociągów REGIO. - Wyżej wymienione prawa przysługują pasażerom również w sytuacji, w której odwołanie bądź opóźnienie było spowodowane siłą wyższą np. złymi warunkami atmosferycznymi lub klęską żywiołową - dodają w ECK.

Odszkodowanie od PKP

Reklamację należy zgłosić przedsiębiorcy obsługującemu dane połączenie kolejowe. Pamiętajmy, by poprosić konduktora bądź kierownika pociągu o potwierdzenie opóźnienia na bilecie.

I jeszcze jedna bardzo istotna kwestia: odszkodowanie nie przysługuje pasażerowi, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu.

Swoje prawa mają również podróżujący autokarami.

Jeśli będzie on opóźniony o minimum 120 minut, wówczas przewoźnik musi zaoferować inne połączenie do miejsca docelowego lub zwrócić za bilet. Jeśli przedsiębiorca nie zaoferuje nam wyboru pomiędzy zwrotem a zmianą planu podróży, mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości 50 procent ceny biletu. - Reklamację należy złożyć do danego przewoźnika w terminie do 3 miesięcy od daty zdarzenia - informują w Europejskim Centrum Konsumenckim.

Możemy żądać zwrotu ceny biletu
A jeśli na urlop lecimy samolotem, a nasz wylot został odwołany bądź znacznie opóźniony?

Wówczas przysługuję nam z tego tytułu rekompensata. Prawo do posiłku i napoju, rozmowy telefonicznej czy przesłanie e-maili - to tylko część udogodnień przysługujących pasażerom z racji lotu opóźnionego do 4 godzin na odpowiedniej długości trasy. - Jeżeli czas oczekiwania wydłużył się do 5 godzin, możemy żądać zwrotu kosztu biletu oraz lotu powrotnego do miejsca rozpoczęcia podróży w przypadku, gdy jest to lot „łączony”. Kiedy jesteśmy zmuszeni oczekiwać na lot przez jedną lub więcej nocy przewoźnik jest zobligowany zapewnić nam hotel oraz transport - zaznacza Tomasz Jaroszek.

Nie zawsze wypłacą odszkodowanie
Nie każde opóźnienie daje prawo do odszkodowania. Przysługuje ono, jeśli samolot przyleci trzy godziny po czasie albo opóźnienie będzie jeszcze dłuższe. Wtedy takie opóźnienie jest traktowane podobnie do odwołania lotu, dlatego pasażerom przysługuje odszkodowanie pieniężne w wysokości od 250 do 600 euro.

Odszkodowanie nie przysługuje także wtedy, gdy przewoźnik wykaże, że duże opóźnienie powstało z powodu okoliczności, na które nie miał on żadnego wpływu (np. bardzo złych warunków atmosferycznych). To jednak przewoźnik powinien udowodnić, że duże opóźnienie lotu było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami.

Wideo: INFO Z POLSKI 20.07.2017

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska