Coaching: co to takiego? Nie ma dobrego tłumaczenia tego słowa na polski. Na pewno chodzi o proces zmierzający do doskonalenia pracowników przez regularną ocenę, wspólne znajdowanie rozwiązań i motywowanie podwładnych do zmian w swoich zachowaniach. W praktyce przyjmuje on postać regularnych spotkań i rozmów menedżera z podwładnym zmierzających do poprawy efektywności "prowadzonego".
Oznacza to, że coaching ściśle wiąże się z rozwojem personelu i wymaga regularnej pracy; nie można mówić o nim przy jednorazowych spotkaniach mających "otworzyć oczy". Co prawda oznacza podejście, ale nie jest psychoterapią. Wiąże się ze wzajemnych zaufaniem, a zwłaszcza z zaufaniem podwładnego do osoby sprawiedliwej i konsekwentnej.
Coaching wykracza poza przypadkową listę zadań, jakie ma do wykonania kierownik podczas pracy z podwładnymi. Zawiera te same elementy, jednak zorganizowane i połączone w bardzo konsekwentny sposób. Po pierwsze, wywołuje u menedżerów poczucie odpowiedzialności za postępy pracowników "pierwszej linii", po wtóre zwiększenie siły oddziaływania kierowników na podwładnych i po trzecie wzmocnienie autorytetu menedżerów.
Jak zostać mistrzem?
(d-ka)
Nawet najlepsze techniki i szkolenie nie poprawią wyników firmy, jeżeli menedżerowie nie znajdą z przełożonymi czasu na realizację coachingu.