Jak wygląda praca kierowcy zawodowego?
Ile zarabiają kierowcy ciężarówek? Odpowiedź jak zawsze: to zależy. Ma na to wpływ tryb pracy np. od poniedziałku do piątku czy w systemie 2/1 czyli 2 tygodnie w trasie, 1 tydzień w domu lub 3/1. Zdarza się też, że kierowcy w drodze są po 2-3 miesiące a następnie miesiąc spędzają w domu. Więcej zarabia się na trasach międzynarodowych, mniej na krajowych.
- Praca nie jest ciężka, ale odpowiedzialna. Po 3 latach za kółkiem męczy mnie ból pleców – mówi pan Alex, który pracuje w jednej z najcięższych konfiguracji: 2-3 miesiące w trasie i miesiąc w domu. Dzięki temu jego zarobki wynoszą od 7500 do 8000 zł netto, ale jak przyznaje szuka zatrudnienia, gdzie będzie inny system pracy, który pozwoli mu spędzać więcej czasu z rodziną.
Z Barometru Zawodów wynika, że w całej Wielkopolsce jest deficyt kierowców samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych. Duży deficyt występuje w powiecie poznańskim, trzcianeckim, międzychodzkim, nowotomyskim, gostyńskim, tureckim, kaliskim, ostrowskim oraz w Kaliszu i Poznaniu.
Kierowcy zawodowi: zarobki
Internet pełen jest ogłoszeń o pracę dla kierowców ciężarówek (kat. C) a widełki zarobków wynoszą od 7000 do 11 000 zł brutto. W jednym z ogłoszeń pojawiło się 18 tys. - To mit, nikt tyle nie zarabia – mówi jeden z kierowców złapanych na parkingu. Z raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce” Polskiego Instytutu Transportu Drogowego wynika, że średnie zarobki netto kierowców za rok 2020 to 6211 zł. Wlicza się w to dieta (należność związana z wyżywieniem kierowcy), ryczałt (opłata, która przysługuje za niezapewnienie noclegu), premie i inne (kilometrówki czy dniówki). Jest to więcej niż mediana zarobków w Polsce, która w 2020 r. wyniosła 5100 zł brutto, czyli 3684 zł na rękę.
Zarobki kierowców - na postawie raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”:
- Najwięcej, czyli 7000 zł netto zarabia charakterystyczny model kierowcy – 94 proc. z nich jeździ jeszcze z dodatkową naczepą a 93 proc. pracuje w ruchu międzynarodowym.
- Z raportu wynika, że na wysokość zatrudnienia wcale nie wpływa długość zatrudnienia w danej firmie.
- Dużo zależy za to od długości tras – najwięcej zarabia się w systemie 4/1 - 7500 zł netto, nieco mniej, bo 7000 zł w systemie 3/1, 6900 zł w systemie 2/1 i 6250 gdy jeździ się pon. do pt.
- Praca w ruchu krajowym lub lokalnym zapewnia kierowcy zawodowemu częstszy lub niemal codzienny pobyt w domu. W takim przypadku zarobki są najniższe od 4300 do 5000 zł netto.
- Kierowcy busa zarabiają średnio 4612,5 zł netto.
Pan Igor w trasie spędza 2 tyg, a tydzień w domu.
- Praca jest ciężka a w porównaniu do drożejących kosztów życia w Polsce praca kierowcy kiedyś była dużo bardziej opłacalna. Przy obecnym wzroście cen to nie są adekwatne zarobki – mówi.
W swojej kabinie ma wszystko – kuchenkę, czajnik i mikrofalówkę, bo w Polsce je w barach, ale w innych państwach Europy gotuje sobie sam.
- Wszędzie można spotkać Polaków i Ukraińców. W weekend, kiedy nie można jeździć, na parkingach kierowcy spotykają się, rozmawiają i razem jedzą – mówi.
Kierowcy w ciągu doby mogą prowadzić łącznie 9 godz. a maksymalny, nieprzerwany czas spędzony za kółkiem wynosi 4,5 godziny. Po tym okresie kierowca musi zatrzymać się na przerwę trwającą nie mniej niż 45 minut. Wszystko rejestruje tachograf.
- Nie jest lekko, ale ja mam w miarę dobrze. Wyjeżdżam 3 razy w tygodniu i nie ma mnie ok. 20 godzin. Do domu wracam codziennie lub co drugi dzień – mówi pan Dawid, który w takim systemie pracy zarabia ok. 5000 zł netto – Na pewno można zarobić więcej niż na wózku widłowym, czy w magazynie – dodaje.
Jakie są najbardziej opłacalne zawody w Polsce? Gdzie zarabi...