Tak, to ten sam układ napędowy, który zdążyliśmy poznać przy okazji premiery Alfy Romeo Tonale. Po krótkiej przejażdżce mamy garść spostrzeżeń. Czy 130-konna jednostka z 20-konnym „boostem” w postaci silnika elektrycznego pasuje do charakteru Jeepa?
Jeep Compass & Renegade e-Hybrid. Stylistyka nadwozia i wnętrze
Stylistykę możemy w zasadzie pominąć, bowiem oba modele są dobrze znane. Compass przeszedł niedawno lifting, który zmienił naprawdę wiele, ale o tym też już pisaliśmy. Zmiana zaszła w ofercie, a konkretniej w wersjach wyposażenia, ale o tym napiszemy niżej przy okazji omawiania oferty oraz cen. Tak czy inaczej, oba auta świetnie wpisują się w nową modę stylowych i uterenowionych miejskich crossoverów, choć w przeciwieństwie do wszystkich bulwarówek, zarówno Compass, jak i Renegade, swój terenowy wygląd mogą wykorzystać. Jasne, w ofercie brakuje już prawdziwego napędu na cztery koła – jest tylko hybrydowy napęd 4XE – ale wyższe zawieszenie pozwala na wjazd nieco dalej, nawet z napędem na przednią oś. Charakter sprzed lat co prawda nieco się ulotnił, ale jego najważniejsza część pozostała. Jest surowo, ale bardzo charakternie.
Jeep Compass & Renegade e-Hybrid. Napęd, technologie i wrażenia z jazdy
Pod maską testowanych modeli pracowała nowa jednostka hybrydowa 1.5 e-Hybrid T4 o mocy 130 KM. To połączenie turbodoładowanej jednostki z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów oraz 48-woltowym silnikiem elektrycznym o mocy 20 KM i 55 Nm. Zastosowanie miękkiej instalacji hybrydowej z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 0,8 kWh pozwala na poruszanie się w trybie zeroemisyjnym nawet na dystansie kilkudziesięciu metrów np. snując się w korku, parkując, poruszając się osiedlowymi uliczkami itp. Oczywiście w momencie, gdy silnik spalinowy nie jest potrzebny np. podczas spokojnego wytracania prędkości lub jazdy ze wzniesienia, cały układ napędowy przechodzi w tryb żeglowania i podobnie jak w Alfie Romeo Tonale, tak samo w obu modelach Jeepa działa to bardzo sprawnie. A jak to się spisuje w praktyce?
Nie mieliśmy wiele czasu na jeżdżenie i pomiary, ale mam wrażenie, że napęd ten lepiej pasuje do Jeep’a – Compassa oraz Renegade’a – niż do Alfy Romeo. Dlaczego? Od Alfy, jakakolwiek by ona nie była, nawet w minimalnym stopniu oczekujemy sportowych emocji, charakteru i choćby iskierki emocji. Niestety ten napęd tego nie zapewnia. Jest płynny, oszczędny, przyjemny w odbiorze, ale z dynamiką mu nie po drodze. Co innego w Jeepie. Tutaj nikt nie liczy na błyskawiczne przyspieszanie, dynamikę czy emocje, no chyba, że podczas spokojnej jazdy w terenie. W tej roli silnik 1.5 e-Hybrid T4 sprawdza się bardzo dobrze. Skrzynia radzi sobie z odpowiednim doborem biegów, choć czasem zdarzy jej się szarpnąć, ale to już cecha charakterystyczna tych przekładni. Silnik pracuje kulturalnie, układ hybrydowy działa bez zarzutu i sprawnie dobiera moment przełączenia się w tryb elektryczny.
Jeep Compass & Renegade e-Hybrid. Ceny i wyposażenie
Jak to wszystko wygląda cenowo? Zacznijmy od Jeepa Compassa, który w podstawowej wersji Longitude z napędem 1.4 e-Hybrid T4 o mocy 130 KM (+20 KM z silnika elektrycznego) kosztuje 149 900 złotych. Topowa wersja S z tym napędem to koszt 186 100 złotych. Co znajdziemy w podstawowej wersji? Jest to m.in.
- tempomat (tradycyjny);
- czujniki deszczu i zmierzchu;
- elektroniczny hamulec postojowy;
- tylne lampy LED;
- podstawowe przednie reflektory LED;
- dwustrefowa klimatyzacja automatyczna;
- kolorowy wyświetlacz 10,25 cala w panelu wskaźników;
- system audio z 6 głośnikami.
A co możemy dokupić do najdroższej wersji wyposażenia S?
- panoramiczny szklany dach – 7 900 PLN;
- asystent jazdy po autostradzie – 700 PLN;
- pakiet zimowy (podgrzewane fotele, skórzana kierownica itp.) – 2 700 PLN;
- pakiet Technology & Convienience (kamera 360 stopni, system audio Alpine itp.) – 9 900 PLN;
- pakiet skórzany z wentylacją S – 3 900 PLN.
Jak widać, cena bez problemu przekroczy 200 000 złotych. Trochę dużo, jak na auto z silnikiem o mocy 130 KM. A jak to wygląda w modelu Renegade? Tutaj cennik startuje od kwoty 124 900 złotych i kończy się na kwocie 153 200 złotych za takie same wersje wyposażenia. Oczywiście nawet w topowej wersji jest sporo do dokupienia. Możemy dopłacić m.in. za:
- okno dachowe z możliwością wyjęcia dwóch paneli – 6 500 PLN;
- pakiet skórzany (z elektrycznym sterowaniem foteli przednich) – 7 800 PLN;
- opcjonalny lakier – 2 700 PLN;
- dwukolorowe nadwozie – 5 300 PLN.
Podsumowanie
Pierwsze wrażenia z premierowych jazd nowymi odmianami hybrydowymi modeli Compass i Renegade oceniam bardzo pozytywnie. Nie spodziewałem się niczego nadzwyczajnego, bowiem ten silnik poznałem przy okazji premiery Alfy Romeo Tonale. O ile w przypadku włoskiej propozycji byłem nieco rozczarowany brakiem emocji, tak w przypadku Jeepa nie mam większych uwag. To udane połączenie do spokojnej, oszczędnej jazdy bez presji na emocje.
ZALETY:
- spokojny, kulturalny i oszczędny (wymaga wprawy) układ napędowy;
- komfortowe zawieszenie z zapasem bezpiecznego prześwitu;
- duch i charakter Jeepa nieco się ulotnił, ale wciąż jest odczuwalny.
WADY:
- trochę ospała dynamika;
- czasami poszarpująca skrzynia biegów.
- wysoka cena.
Porównanie Jeep Compass 1.5 e-Hybrid T4 130 KM (AT7) do wybranych konkurentów:
| Jeep Compass 1.5 e-Hybrid T4 130 KM (AT7) | Kia Niro 1.6 GDI 141 KM (AT6) | Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV 158 KM (Xtronic) |
Cena (zł, brutto) | od 149 400 | od 122 900 | od 148 300 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4404/1874 | 4420/1825 | 4425/1835 |
Wysokość (mm) | 1624 | 1545 | 1625 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | b.d./b.d. | 1585/1596 | b.d./b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 2636 | 2720 | 2665 |
Pojemność bagażnika (l) | 424/1270 | 425/1445 | 479/1598 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1500 | 1324 | 1393 |
Silnik | benzynowy (MHEV) | benzynowy (HEV) | benzynowy (MHEV) |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 7-stopniowa | automatyczna, 6-stopniowa | automatyczna, bezstopniowa |
Osiągi |
|
| |
Moc (KM) | 130 | 141 | 158 |
Moment obrotowy (Nm) | 240 | 170 (silnik elektryczny) | 270 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10 | 10,4 | 9,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 193 | 165 | 198 |
Średnie zużycie paliwa (l/100km) | 5,6 (WLTP) | 4,5 (WLTP) | 6,3 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 128 (WLTP) | 100 (WLTP) | 142 (WLTP) |
