MBA to skrót od Master of Business Administration. Studia te zaistniały w Polsce dopiero na początku lat 90. Wówczas osoby, które mogły pochwalić się dyplomem MBA miały otwartą drogę do kariery. Nie musiały nawet zabiegać o stanowiska, odnajdywali ich tzw. "łowcy głów". Przez ostatnie 12 lat studia MBA zrobiły w naszym kraju zawrotną karierę. Stały się jednym z najbardziej obleganych podyplomowych kierunków kształcenia, a co za tym idzie sytuacja ich absolwentów trochę się zmieniła...
Dla kogo MBA?
Osoba, która ubiega się o przyjęcia na studia MBA musi wykazać się doświadczeniem zawodowym. W ostatnim czasie pojawiły się jednak szkoły, które kierują swoją ofertę do osób bez praktyki. Według doradców zawodowych to oferta pozbawiona sensu. Ich zdaniem MBA bez praktycznego doświadczenia nic nie daje. Tacy absolwenci z reguły mogą ubiegać się jedynie o takie same posady jak ich koledzy po studiach magisterskich. Zdarza się też, że już na starcie przegrywają wyścig o posadę, bo są postrzegani jako zbyt ambitni. Podobnie odbierani są przez pracodawców absolwenci MBA z niewielkim doświadczeniem zawodowym i nie zajmujący kierowniczych stanowisk w firmie.
Studia MBA są drogie i trudne. Od osoby, która się na nie zdecyduje wymagają poświęcenia mnóstwa czasu. Dlatego decyzja o ich podjęciu powinna wynikać głównie ze świadomego planowania własnej kariery zawodowej.
MBA to przede wszystkim "case study", czyli różne gry symulacyjne i ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu konkretnych problemów. Dlatego skierowane są przede wszystkim do praktyków menedżerów średniego i wyższego szczebla.
Co daje MBA?
Przede wszystkim profesjonalne wykształcenie udokumentowane dyplomem rozpoznawanym na całym świecie. Zdobycie nowoczesnej wiedzy i praktycznej umiejętności, a także kontakt z najnowszymi osiągnięciami europejskiej nauki i praktyki zarządzania. Ponadto zapewniają sprawne zarządzanie jako korzyść dla zatrudniającego pracodawcy. Studia MBA umożliwiają również zdobycie większej pewności siebie przy podejmowaniu decyzji ekonomicznych oraz zwiększają szanse na sukces zawodowy. Nie bez znaczenia jest także możliwość wymiany doświadczeń między uczestnikami programu. Absolwenci tworzą grupy towarzyskie i stowarzyszenia. Wymieniają się kontaktami biznesowymi, które mogą pomóc w znalezieniu dobrej posady.
Kąsek dla łowców głów
Beata Busz
Obecnie w Polsce studia MBA oferuje około czterdzieści ośrodków akademickich. Ich celem jest wykształcenie wszechstronnych menedżerów.