Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klocki LEGO skończyły 50 lat

Jerzy Chamier-Gliszczyński [email protected]
Klocek LEGO nie starzeje się i zawsze fascynuje.
Klocek LEGO nie starzeje się i zawsze fascynuje. Fot. sxc
Klockie LEGO są znane dziś na całym świecie. A cała historia zaczęła się w 1932 roku.

Wtedy to stolarz Ole Kirk Christiansen otworzył w Billund, na południu Danii, rodzinną fabrykę drewnianych zabawek.

Dwa lata później, w 1934 roku, firma zaczęła używać nazwy LEGO. Sama nazwa wyłoniła się podczas ogłoszonego przez Christiansena konkursu wśród pracowników - w konsekswencji wygrał go sam Christiansen.

LEGO
akronim pochodzi od duńskich słów "LEg" i "GOdt" (baw się dobrze), a po łacinie LEGO znaczy "łączę".

Na początku fabryka zatrudniała 7 pracowników, po pożarze który wybuchł w 1942 roku, pracowało już 40 osób. Pięć lat później Christiansen kupił maszynę do produkcji zabawek z plastiku. Wtedy już wytwarzał 200 wzorów. Również nadal produkowano zabawki z drewna. Prototyp plastikowej cegiełki z wypustkami i odpowiadającymi im otworami powstał już w 1949 roku.

Rok 1958 jest przełomowy dla firmy klocków LEGO. 28 stycznia firma opatentowuje słynne kolorowe "cegiełki" LEGO, które znamy do dziś. Niespełna dwa miesiące po tym wydarzeniu umiera założyciel firmy Ole Kirk. Po jego śmierci jej kierowaniem zajął się jego syn, Godfred Kirk Christiansen. Od tego czasu rozpoczyna się kariera słynnych klocków. Choć na początku nie cieszyły się one zbytnim zainteresowaniem.

Lata 60 XX wieku to wzrost sprzedaży i popularność LEGO na całym świecie. Do każdego zestawu dołączana jest kolorowa instrukcja. W 1968 roku otwarto słynny LEGOLAND w Billund, który w pierwszym roku odwiedziło 625 tysięcy gości.

Od 1986 roku firmą kieruje Kjeld Kirk Kristiansen, wnuk jej założyciela. W prostej linii pochodzi z rodziny Christiansenów, choć jego nazwisko pisze się przez "K". Błąd powstał podczas wpisu do ksiąg kościelnych.

Ostatnie lata firma musiała stawić czoło konkurencji ze strony zabawek elektronicznych. Wypuszczono nawet serię gier wideo. Kryzys gospodarczy również nie ominął fabryki, która musiała dokonać restrukturyzacji w zatrudnieniu. Liczba pracowników spadła z 6000 w 2004 roku do 4500 obecnie.

Według rzeczniczki LEGO Charlotte Simonsen w Billund, klucz do sukcesu jest następujący: "Klocek LEGO nie starzeje się i zawsze fascynuje, bo daje dzieciom i dorosłym swobodę i pozwala rozwijać kreatywność, wyobraźnię i ciekawość".

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska