Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kojej BiT City połączy Bydgoszcz i Toruń

Redakcja
Jesteśmy o krok bliżej. Wczoraj została podpisana pre-umowa na realizację projektu szybkiej kolei między Bydgoszczą a Toruniem. Przedsięwzięcie ma kosztować ponad 800 mln zł.

Pomysł BiT City został w lutym wpisany na listę projektów kluczowych rządowego programu Infrastruktura i Środowisko. Od tego czasu partnerzy mieli pół roku na podpisanie wstępnej umowy, określającej koszty inwestycji i terminy realizacji zadań.

Wczoraj na dokumencie podpisy złożyli m.in. marszałek województwa oraz prezydenci Bydgoszczy i Torunia. Sygnowali również porozumienie zakładające, że partnerzy sfinansują projekt solidarnie oraz tzw. porozumienie ramowe tworzące konsorcjum dla zrealizowania BiT City.

- Podpisanie pre-umowy jest równoznaczne z podjęciem zobowiązania, że będziemy się trzymać terminów zawartych w harmonogramie - mówi Agnieszka Gołębiowska, pełnomocnik zarządu województwa ds. koordynacji projektu BiT City. - A znajdują się tam informacje bardzo szczegółowe, określające np. daty składania wniosków o dofinansowanie.

W pre-umowie znajdziemy również konkretne kwoty. Toruńska część projektu ma pochłonąć 151 mln zł, bydgoska - 451 mln zł, a wspólna, realizowana przez Urząd Marszałkowski - 208 mln zł. Partnerzy liczą na dofinansowanie z Unii Europejskiej prawie połowy wartości całej inwestycji. Wnioski o dotacje zostaną złożone w 2010 i 2011 roku. - Rozpoczynamy nowy etap działań w kierunku stworzenia sprawnego systemu komunikacji między Toruniem a Bydgoszczą - mówi Agnieszka Pietrzak, rzecznik prezydenta Torunia. - Spowoduje to jeszcze większe scalenie regionu. Dla Torunia to także szansa na podniesienie standardów podróżowania po naszym mieście.

Przypomnijmy, że cały projekt BiT City podzielony został na trzy części. Pierwsza z nich obejmuje inwestycje planowane w Toruniu, m.in. przebudowę torowiska tramwajowego, budowę nowych linii tramwajowych czy modernizację linii kolejowej na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni. Celem drugiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportu publicznego i taryfowego w obu miastach. Zakłada ona budowę wiaduktu kolejowego w Solcu Kujawskim oraz zakup siedmiu nowoczesnych składów obsługujących trasę pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem. Najdroższą część projektu zrealizuje Bydgoszcz. Powstanie tam linia tramwajowa łącząca Fordon z centrum miasta oraz linia kolejowa między Bydgoszczą Główną a lotniskiem.

Szybką koleją pojedziemy najprawdopodobniej w 2014 roku.

Budowa linii tramwajowej do Fordonu w Bydgoszczy ma rozpocząć się dopiero za dwa lata. - Ten czas potrzebny jest nam na uzgodnienia, zwłaszcza, że w grę wchodzą pieniądze z Unii Europejskiej - mówi Lucyna Kojder-Szweda, zastępczyni prezydenta Bydgoszczy. - Jesteśmy na etapie wybierania projektanta inwestycji. Mamy siedem zgłoszonych do przetargu kandydatur. Zaproponowane koszty wahają się od 5 do 16 miliona zł. Dlatego prowadzimy badania, które mają na celu sprawdzenie, czy koszty te nie są zbyt niskie lub podejrzanie wysokie. Do końca sierpnia chcemy doprowadzić do podpisania umowy projektowej.

(MJ, Domi)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska