Do Urzędu Marszałkowskiego zaproszono nie tylko ekspertów, samorządowców i parlamentarzystów, ale również przedstawicieli biznesu.
Marszałek - Nie interesuje nas tranzyt
Tematem był rozwój sieci kolei dużych prędkości, a ściślej – pomięcie w niej najważniejszych miast województwa. Chodzi przede wszystkim o skomunikowanie naszych aglomeracji z powstającym Centralnym Portem Komunikacyjnego (CPK). Według zaprezentowanej koncepcji szybkie pociągi nie przejeżdżałyby przez Bydgoszcz, Toruń i Włocławek.
- Nie można prowadzić tego rodzaju projektów bez podmiotów, które reprezentują lokalne społeczności, bez samorządowych władz województwa reprezentujących dwumilionowy region – przekonywał podczas briefingu prasowego marszałek Piotr Całbecki. - Kolej dużych prędkości nie interesuje nas jako przedsięwzięcie tranzytowe, ale jako projekt, z którego skorzystają wszyscy mieszkańcy Kujaw i Pomorza.
Dostaniemy "szprychę" czy kij w szprychy?
Centralny Port Komunikacyjny to przyszły wielki hub komunikacyjny między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 kilometrów na zachód od stolicy na obszarze 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany port lotniczy, który początkowo będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Na program kolejowy inwestycji składa się budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK. Każda ze szprych składać się będzie z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Docelowo powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów.
Włączyć 3 miasta
- Rozmawiamy o projekcie cywilizacyjnym, zmieniającym wszystko – zaznaczał podczas spotkania marszałek. - Jeśli mówimy o budowie szybkiej kolei, mówimy o przebudowie wszystkich węzłów komunikacyjnych w naszych podstawowych miastach, czyli Włocławku, Toruń i Bydgoszczy. Chcemy kontynuować naszą dyskusję na ten temat i nadal postulować, aby do systemu, jaki jest budowany dzisiaj projektowany w Polsce szybkiej kolei zostały włączone te trzy miasta, a linię poprowadzić przez centra Włocławka, Torunia i Bydgoszczy i dalej, w stronę Szczecina. Zakładana modernizacja linii nr 18 nas nie zadowala. Oczywiście jest to pewne koncepcja, bo jesteśmy na etapie bardzo wstępnym, że myślę, że warto więcej czasu poświęcić na rozmowę.
