Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje dużych prędkości - nasz region nie odpuszcza. Ważne spotkanie w Toruniu

wixad
Marszałek Piotr Całbecki: - Kolej dużych prędkości nie interesuje nas jako przedsięwzięcie tranzytowe, ale jako projekt, z którego skorzystają wszyscy mieszkańcy Kujaw i Pomorza.
Marszałek Piotr Całbecki: - Kolej dużych prędkości nie interesuje nas jako przedsięwzięcie tranzytowe, ale jako projekt, z którego skorzystają wszyscy mieszkańcy Kujaw i Pomorza. Mikołaj Kuras KPUM
Kolejne spotkanie na temat kolei dużych prędkości w Toruniu. - Rozmawiamy o projekcie cywilizacyjnym, który zmienia wszystko – przestrzegał marszałek Piotr Całbecki.

Do Urzędu Marszałkowskiego zaproszono nie tylko ekspertów, samorządowców i parlamentarzystów, ale również przedstawicieli biznesu.

Marszałek - Nie interesuje nas tranzyt

Tematem był rozwój sieci kolei dużych prędkości, a ściślej – pomięcie w niej najważniejszych miast województwa. Chodzi przede wszystkim o skomunikowanie naszych aglomeracji z powstającym Centralnym Portem Komunikacyjnego (CPK). Według zaprezentowanej koncepcji szybkie pociągi nie przejeżdżałyby przez Bydgoszcz, Toruń i Włocławek.

- Nie można prowadzić tego rodzaju projektów bez podmiotów, które reprezentują lokalne społeczności, bez samorządowych władz województwa reprezentujących dwumilionowy region – przekonywał podczas briefingu prasowego marszałek Piotr Całbecki. - Kolej dużych prędkości nie interesuje nas jako przedsięwzięcie tranzytowe, ale jako projekt, z którego skorzystają wszyscy mieszkańcy Kujaw i Pomorza.

Dostaniemy "szprychę" czy kij w szprychy?

Centralny Port Komunikacyjny to przyszły wielki hub komunikacyjny między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 kilometrów na zachód od stolicy na obszarze 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany port lotniczy, który początkowo będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Na program kolejowy inwestycji składa się budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK. Każda ze szprych składać się będzie z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Docelowo powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów.

Włączyć 3 miasta

- Rozmawiamy o projekcie cywilizacyjnym, zmieniającym wszystko – zaznaczał podczas spotkania marszałek. - Jeśli mówimy o budowie szybkiej kolei, mówimy o przebudowie wszystkich węzłów komunikacyjnych w naszych podstawowych miastach, czyli Włocławku, Toruń i Bydgoszczy. Chcemy kontynuować naszą dyskusję na ten temat i nadal postulować, aby do systemu, jaki jest budowany dzisiaj projektowany w Polsce szybkiej kolei zostały włączone te trzy miasta, a linię poprowadzić przez centra Włocławka, Torunia i Bydgoszczy i dalej, w stronę Szczecina. Zakładana modernizacja linii nr 18 nas nie zadowala. Oczywiście jest to pewne koncepcja, bo jesteśmy na etapie bardzo wstępnym, że myślę, że warto więcej czasu poświęcić na rozmowę.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska