Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejna odsłona Międzynardowego Festiwalu Muzycznego "Klasyka bez granic". Zabrzmiał koncert fortepianowy Maurice'a Ravela

Jarosław Wnorowski
Jarosław Wnorowski
Wysłuchaliśmy dzieła, które w naszym mieście brzmi wyjątkowo rzadko, a mianowicie - koncertu fortepianowego G-dur, Maurice'a Ravela. Partie solowe wykonał Hubert Rutkowski.
Wysłuchaliśmy dzieła, które w naszym mieście brzmi wyjątkowo rzadko, a mianowicie - koncertu fortepianowego G-dur, Maurice'a Ravela. Partie solowe wykonał Hubert Rutkowski. Jarosław Wnorowski
W Filharmonii Zielonogórskiej, trwa Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Klasyka bez granic”. W piątek (19.04) o 19, wysłuchaliśmy dzieła, które w naszym mieście brzmi wyjątkowo rzadko, a mianowicie - koncertu fortepianowego G-dur, Maurice'a Ravela. Partie solowe wykonał Hubert Rutkowski.

Młody Mendelssohn

Wieczór otworzyła uwertura do „Snu nocy letniej” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Dzieło powstało w 1826 r., kiedy ko pozytor miał zaledwie 17 lat. Była to zapowiedź jego geniuszu. Częścią całego cyklu jest m.in. słynny "Marsz weselny".

Z bata się zaczyna

Następnie zabrzmiał Koncert fortepianowy G-dur – Ravela. Niejednego zaskoczył jego bardzo dynamiczny początek (choć nie tylko), rozpoczynający się uderzeniem w slapstick (tzw. bat symfoniczny – rodzaj drewnianej klekotki z uchwytem, złożonej z dwóch wzajemnie uderzających się deseczek), żywej partii fletu piccolo (Karolina Maszk-Mogiła), trąbki (Przemysław Sidor), małego klarnetu Es (Bronisław Krzystek) czy wyjątkowo wysokiej waltorni (Adam Gołemberski). Partie solowe mistrzowsko na fortepianie wykona Hubert Rutkowski.

Pianista jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W latach 2005-2010 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.

Mozart na deser

Na koniec zabrzmiała Symfonia Es-dur KV 543 – Mozarta. Bardzo ciekawa, jest początkowo skoczna jej wolna część - Andante con moto, które finalnie ma bardziej dramatyczny charakter, z dialogiem waltorni, fagotów, fletu i klarnetów. Orkiestrą FZ zadyrygował Paweł Kos–Nowicki.

Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. Bogusława Madeya. Uczestniczył także w kursach dyrygenckich prowadzonych przez sir Colina Daviesa i Jerzego Salwarowskiego. Jest laureatem III Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku. Zadebiutował w 1999 roku w sali Filharmonii Lubelskiej jako dyrygent Orkiestry Trybunału Koronnego. Współpracował także z orkiestrami Akademii Muzycznej w Warszawie, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Częstochowskiej, z Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Kameralną "Academia" i Elbląską Orkiestrą Kameralną. Od 2000 roku jest szefem Nowej Orkiestry Kameralnej. W 2010 roku z jego inicjatywy rozpoczęły działalność chór i orkiestra Warsaw Camerata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska