https://pomorska.pl
reklama

Koniec nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej po 2035 roku. Polska głosowała przeciw

Materiał informacyjny Seris Konsalnet
Opracowanie:
Wideo
od 16 lat
Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku. – Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku – przyznała na Twitterze minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

Spis treści

UE nie chce samochodów spalinowych po 2035 roku

Przyjęcie przepisów przez Radę Unii Europejskiej oznacza de facto zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku.

– Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku – napisała minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

– Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku, pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją – oceniła.

Dodała, że czynnikami decydującymi o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinny być rynek i społeczeństwa, a nie przymus unijny.

W 2026 roku rewizja rozporządzenia

Jak zaznaczyła Moskwa, na 2026 rok planowana jest rewizja rozporządzenia dot. zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych.

– Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane – podkreśliła minister.

Nowe przepisy UE ws. aut spalinowych – co określają?

Nowe unijne przepisy określają następujące cele:

  • redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 roku;
  • 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.

W ostatnich tygodniach przyjęcie przepisów stanęło pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.

W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę, do rozporządzenia dodano ostatecznie punkt dotyczący tej kwestii. Komisja Europejska zobowiązała się w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 roku.

KE w 2026 roku dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualnej potrzeby ich przeglądu.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska