https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kontrakt terytorialny przyjęty przez rząd. Jutro podpisanie

(ak)
Z ostatniego posiedzenia Rady Ministrów spadł kontrakt terytorialny dla naszego województwa.
Z ostatniego posiedzenia Rady Ministrów spadł kontrakt terytorialny dla naszego województwa. archiwum pomorska.pl
Rada Ministrów przyjęła na dzisiejszym posiedzeniu "Kontrakt Terytorialny dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego". Lista objętych dokumentem przedsięwzięć inwestycyjnych ma ponad 60 pozycji, ich łączna wartość mieści się w przedziale 20-25 miliardów złotych. Wśród najważniejszych są budowa kujawsko-pomorskich odcinków s-5 i s-10 z węzłem autostradowym w Czeniewicach, BiT City 2 i rewitalizacja Bydgoskiego Węzła Wodnego. Podpisanie kontraktu już jutro w Ostromecku z udziałem premier Ewy Kopacz.
Nowe drogi

Zadania kontraktu terytorialnego

Kontrakt Terytorialny to w obecnym kształcie umowa ramowa, wspólna dla wszystkich szesnastu województw, różniąca się jedynie listą planowanych strategicznych inwestycji.

- Należy podkreślić, że kontrakty, w tym także nasz, mają charakter kroczący, co oznacza, że będą podlegały uściśleniom i doprecyzowaniu, związanym przede wszystkim z przyjęciem negocjowanych z Komisją Europejską funduszy pomocowych dla Polski. Pierwsza runda renegocjacji, doprecyzowująca między innymi źródła finansowania, przewidywana jest już na przełomie roku - podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Za jeden z największych sukcesów negocjacyjnych marszałek uważa umieszczenie kontrakcie kujawsko-pomorskich odcinków dróg ekspresowych s-5 i s-10 oraz skojarzonego z odcinkiem "s-dziesiątki" węzła autostradowego w Czerniewicach. W pakiecie projektów dotyczących infrastruktury drogowej znalazły się także m. in. obwodnice Inowrocławia, Brodnicy, Strzelna, Kowalewa Pomorskiego i Gniewkowa oraz północne obejście Torunia z obwodnicami podtoruńskich wsi położonych wzdłuż krajowej "osiemdziedziątki".

Rewitalizacja Bydgoskiego Węzła Wodnego obejmie między innymi modernizację obiektów hydrotechnicznych Kanału Bydgoskiego i umocnienie brzegów Brdy - i powinna w konsekwencji przywrócić regularną żeglugę turystyczną i towarową w tym rejonie. Zakładamy też modernizację linii kolejowych o znaczeniu regionalnym i krajowym, w tym w kierunku Trójmiasta i Warszawy (związana z BiT City 2 linia Nasielsk-Toruń).

W KT dla WK-P znalazły się też między innymi inwestycje w Szpitalu Wojewódzkim w Toruniu i Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym we Włocławku oraz budowa nowej siedziby Akademii Muzycznej i rewitalizacja kompleksu Astoria (z budową 50-metrowego basenu pływackiego) w Bydgoszczy oraz przystani AZS w Toruniu.

Pani minister, prezydent Bydgoszczy i maszałek województwa

Komunikat ze spotkania marszałka województwa kujawsko-pomorskiego Piotra Całbeckiego i prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego z minister infrastruktury i rozwoju Marią Wasiak w sprawie kontraktu terytorialnego.

Spotkanie odbyło się z inicjatywy minister Wasiak, a jego głównym celem było wspólne omówienie procesu i stanu przygotowania do podpisania przez rząd i marszałka kontraktu terytorialnego.

"W rozmowach dotyczących pakietów zadaniowych kontraktu zwrócono uwagę na niezmiernie istotne znaczenie przedsięwzięć zgłaszanych przez samorządy miast regionu kujawsko-pomorskiego. We wspólnej ocenie na szczególne podkreślenie zasługują inwestycje w zakresie infrastruktury drogowej. Szczegółowo przedyskutowano zgłoszony do kontraktu pakiet krajowych zadań drogowych, proponowany do realizacji na obszarach miejskich, z indywidualnym odniesieniem się problematyki miasta Bydgoszczy w tym zakresie.

W związku z powyższym ustalono, że pakiety projektów miejskich w zakresie inwestycji drogowych jako pierwsze otwierać będą listę warunkową przedsięwzięć w zakresie infrastruktury komunikacyjnej. Przeniesienie projektów z listy warunkowej na podstawową może nastąpić po zakończeniu negocjacji programów krajowych z Komisją Europejską.

Ustalono także, że z pakietu projektów drogowych miasta Bydgoszczy opisanego jako przedsięwzięcia pn. "Poprawa dostępności komunikacyjnej miasta Bydgoszczy", za priorytetowe uznaje się zadanie dotyczące połączenia miasta z drogą S-5 - dojazd drogą krajową do węzła Pawłówek na drodze S-5 w ciągu ulicy Grunwaldzkiej i Kamiennej.

Na spotkaniu omówiono możliwe warianty realizacji i finansowania projektu dotyczącego zagospodarowania Młynów Rothera w Bydgoszczy. Dalsze działania w tej sprawie zostaną podjęte wspólnie po zakończeniu negocjacji programów krajowych z Komisją Europejską.

Pani Minister poinformowała, że w najbliższym czasie zorganizuje spotkanie w celu oceny możliwości realizacji budowy drogi ekspresowej S-10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń wraz z budową węzła Czerniewice.

Potwierdzono także, iż dokument kontraktu terytorialnego z uwagi na jego "kroczący" charakter będzie podlegał procesowi renegocjacji w zakresie doprecyzowania i uszczegółowienia zawartych w nim projektów. Stopień zmian zapisów kontraktu, szczególnie dla projektów objętych statusem warunkowości, będzie zależny od postępów w przygotowaniu tych zadań do fizycznej realizacji i dostępności środków, określonych w zatwierdzonych przez Komisję Europejską krajowych programach operacyjnych dla perspektywy 2014-2020.

Strona rządowa i samorządowa uzgodniła treść aneksu do protokołu z negocjacji kontraktu terytorialnego uwzględniającą uwagi zgłoszone podczas spotkania.

W nawiązaniu do powyższych ustaleń zgodnie potwierdzono, że istnieje realna podstawa do przyjęcia przez Radę Ministrów "Kontraktu dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego" na jej najbliższym posiedzeniu."

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dodam więcej

Bydgoszcz nie dostanie pieniędzy na Młyny Rothera i Camerimage Center. Natomiast Toruń oprócz istniejącej A1 na Gdańsk, A1 na Łódź  ma mieć wybudowane drogi: S10 na Warszawę, S10 na Bydgoszcz, DK15 o standardzie S na Olsztyn, DK15 na Poznań, DK91 na Chełmno oraz północną bezkolizyjną obwodnicę Torunia. Wszystkie drogi mają być budowane wokół stolicy woj. Torunia.Jak to się ma do zrównoważonego rozwoju całego województwa.

 

l
lucyna
W dniu 12.11.2014 o 13:47, lew131313 napisał:

Jaka szkoda, że nasz prezydent okazał się jedynie partyjną "wydmuszką", zamiast silnym przedstawicielem Bydgoszczy. Naprawdę szkoda tych czterech lat, wielka szkoda!Wielki wstyd, panie Rafale - ogromny wstyd!Zapewne fotel prezydenta ponownie pan po wyborach zajmie, bo lemingów ostatnio w naszym kraju aż nadto, więc jako partyjnego funkcjonariusza i tak pana wybiorą ale cóż to zmieni, skoro pan nieustannie swoją postawą dotychczas udowadniał swoją spolegliwość wobec PO-wskich pryncypałów, gubiąc jednocześnie po drodze to, co dla każdego mężczyzny powinno być najważniejsze - honor...?Czy nie ma pan poczucia, że PAN NAS ZDRADZIŁ - SWOICH WYBORCÓW..?!Jestem człowiekiem już z szóstym krzyżykiem na karku, nade wszystko kochającym swoje miasto, więc tym bardziej boli mnie to, że na jego czele stoi partyjna kukiełka zamiast mężczyzny! Zadziwia mnie pana postawa wobec swoich partyjnych kolegów - co skłoniło pana do czołgania się u stóp "towarzyszy" z Torunia" - DLACZEGO PRZYNOSI PAN NAM AŻ TAKI WSTYD..?!

 

Od 12 lat najpierw niszczył Bydgoszcz Dombrowicz ,od 2002 do 2010 z nadania PO a teraz Bruski.

W
Wojciech

Dziękuje Panie Bruski, że wreszcie jest ktoś kto nie boi się tego całego Całbeckiego. Za to posunięcie ma Pan mój głos.

A
ASX.

Ciekawe, że wśród planowanych inwestycji komunikacyjnych, na liście podstawowej znalazła się tylko S-5 (najwyższy czas, co najmniej 5 lat za późno) oraz obwodnice Inowrocławia i Brodnicy.

Wszystkie pozostałe inwestycje drogowe są na liście rezerwowej, a rozbudowy tak ważnej dla Bydgoszczy trasy W-Z (na odcinku Bydg-Wschód - Kamienna - węzeł Grunwaldzki) nawet na "rezerwowej" nie ma.

Pojawiło się za to szereg inwestycji toruńskich, m.in. przedłużenie DK-80 o północną obwodnicę Torunia. Pewnie z czasem awansują na listę podstawową.

Oczywiście, nie ujęto też w kontrakcie zagospodarowania Młynów Rothera w Bydgoszczy.

Podobna inwestycja w Toruniu, tyle, że na mniejszą skalę, została już zrealizowana.

Widać, że w polityce Urzędu Marszałkowskiego niewiele się zmienia.

A
Anka
W dniu 12.11.2014 o 15:58, mirek napisał:

Ale nie rozumie jednego jak za piniadze wojewodzkie mamy budowac drogi krajowe

też tego nie rozumiem :)

m
mirek
W dniu 12.11.2014 o 14:59, juan napisał:

Wreszcie się udało. Dobrze, że na naszych zasadach. Podziękowania należą się Bruskiemu i Piotrowskiej, która zorganizowała spotkania z minister. Całbecki nie miał na nich już tyle do powiedzenia co zawsze.

Ale nie rozumie jednego jak za piniadze wojewodzkie mamy budowac drogi krajowe

m
mirek

Mam nadzieje ze nie bedzie go realizowal Bruski.

j
juan

Wreszcie się udało. Dobrze, że na naszych zasadach. Podziękowania należą się Bruskiemu i Piotrowskiej, która zorganizowała spotkania z minister. Całbecki nie miał na nich już tyle do powiedzenia co zawsze.

A
Anka
W dniu 12.11.2014 o 13:47, lew131313 napisał:

Jaka szkoda, że nasz prezydent okazał się jedynie partyjną "wydmuszką", zamiast silnym przedstawicielem Bydgoszczy. Naprawdę szkoda tych czterech lat, wielka szkoda!Wielki wstyd, panie Rafale - ogromny wstyd!Zapewne fotel prezydenta ponownie pan po wyborach zajmie, bo lemingów ostatnio w naszym kraju aż nadto, więc jako partyjnego funkcjonariusza i tak pana wybiorą ale cóż to zmieni, skoro pan nieustannie swoją postawą dotychczas udowadniał swoją spolegliwość wobec PO-wskich pryncypałów, gubiąc jednocześnie po drodze to, co dla każdego mężczyzny powinno być najważniejsze - honor...?Czy nie ma pan poczucia, że PAN NAS ZDRADZIŁ - SWOICH WYBORCÓW..?!Jestem człowiekiem już z szóstym krzyżykiem na karku, nade wszystko kochającym swoje miasto, więc tym bardziej boli mnie to, że na jego czele stoi partyjna kukiełka zamiast mężczyzny! Zadziwia mnie pana postawa wobec swoich partyjnych kolegów - co skłoniło pana do czołgania się u stóp "towarzyszy" z Torunia" - DLACZEGO PRZYNOSI PAN NAM AŻ TAKI WSTYD..?!

mnie rozwala ten podpunkt

cyt"Pani Minister poinformowała, że w najbliższym czasie zorganizuje spotkanie w celu oceny możliwości realizacji budowy drogi ekspresowej S-10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń wraz z budową węzła Czerniewice", a dla Bydgoszczy ważniejsza jest z punktu widzenia gospodarczego trasa s10 w kierunku Piły i własne obwodnice niż węzły w Czerniewicach......

l
lew131313

Jaka szkoda, że nasz prezydent okazał się jedynie partyjną "wydmuszką", zamiast silnym przedstawicielem Bydgoszczy. Naprawdę szkoda tych czterech lat, wielka szkoda!

Wielki wstyd, panie Rafale - ogromny wstyd!

Zapewne fotel prezydenta ponownie pan po wyborach zajmie, bo lemingów ostatnio w naszym kraju aż nadto, więc jako partyjnego funkcjonariusza i tak pana wybiorą ale cóż to zmieni, skoro pan nieustannie swoją postawą dotychczas udowadniał swoją spolegliwość wobec PO-wskich pryncypałów, gubiąc jednocześnie po drodze to, co dla każdego mężczyzny powinno być najważniejsze - honor...?

Czy nie ma pan poczucia, że PAN NAS ZDRADZIŁ - SWOICH WYBORCÓW..?!

Jestem człowiekiem już z szóstym krzyżykiem na karku, nade wszystko kochającym swoje miasto, więc tym bardziej boli mnie to, że na jego czele stoi partyjna kukiełka zamiast mężczyzny! Zadziwia mnie pana postawa wobec swoich partyjnych kolegów - co skłoniło pana do czołgania się u stóp "towarzyszy" z Torunia" - DLACZEGO PRZYNOSI PAN NAM AŻ TAKI WSTYD..?!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska