- Szczególnie w kryzysie, gdy wiele osób straciło etaty, pojawiło się nowe zjawisko: wykradania przez zwalnianych pracowników, w imię zemsty, baz danych i innych firmowych informacji - twierdzi Wojciech Marciniak, właściciel firmy WM Consulting w Grudziądzu (tutaj jest jego sylwetka)
Czytaj też: Sprzeniewierzenia. Pracownicy okradają swoje firmy w imię... zemsty
Jak zapobiec kradzieży danych z firmy?
1. Najistotniejsze jest zdefiniowanie, które informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Pracodawcy sami muszą odpowiedzieć sobie na pytanie, które informacje chronić. Następnie powinni przekazać te informacje swoim pracownikom i wymagać ich ochrony.
2. Stosowanie prawa. Elementem stosowania przepisów o ochronie tajemnicy przedsiębiorstwa jest zawarcie właściwych uregulowań wewnętrznych dotyczących pracowników. Uzyskają oni niezbędną wiedzę, a pracodawca narzędzia pozwalające pociągnąć do odpowiedzialności pracowników ujawniających tajemnicę przedsiębiorstwa.
3. Kolejnym krokiem jest organizacja pracy zapewniająca ochronę tajemnic firmowych.
Sposób obiegu dokumentów, właściwe zabezpieczenie pomieszczeń, w których przechowywane są najistotniejsze informacje oraz procedury postępowania pozwolą pracownikom we właściwy sposób postępować z informacjami poufnymi, a pracodawcom w efektywny sposób sprawować nad nimi kontrolę.
4. System bezpiecznych zachowań pracowników zapobiegających przypadkowemu ujawnieniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Bardzo często zdarza się, że pracownicy nie wiedzą jak zabezpieczać się przed przypadkowym ujawnieniem tajemnic firmowych. Nie mają świadomości, że nie każdy pracownik powinien mieć dostęp do wszystkich tajemnic firmowych. Powinno to zależeć od zajmowanego stanowiska i potrzeb firmy.
5. Bardzo ważnym elementem zapobiegania wyciekom tajemnic firmowych jest szkolenie pracowników. Pracownicy za nieuprawnione ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa mogą ponieść konsekwencje służbowe oraz odpowiedzialność karną i cywilną. Najpierw jednak powinni zostać uświadomieni po to by pracodawcy mogli skutecznie egzekwować ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa.
