Krajówka niebezpieczna

Adam Chrzanowski
Sławomir Cieciurski
Sławomir Cieciurski Adam Chrzanowski
Rozmowa z podinspektorem Sławomirem Cieciurskim, zastępcą naczelnika sekcji prewencji i ruchu drogowego Komendy Powiatowej Policji w Golubiu- Dobrzyniu.

- Ile poważnych zdarzeń zanotowano w ubiegłym roku na drogach naszego powiatu?

- Miały miejsce 54 wypadki drogowe w których śmierć na miejscu poniosło 11 osób. 79 zostało rannych, odnotowaliśmy 340 kolizji drogowych. Do wypadków śmiertelnych doszło między innymi 9 maja we Wrockach, gdzie zginął kierowca i pasażer, 14 stycznia we Frydrychowie tam zginęło 11-letnie dziecko, w Pląchotach śmierć spotkała rowerzystę, 16 czerwca w Pluskowęsach życie skończył kolejny kierowca. Poza tym Podzamku Golubskim zginął pieszy, a 15 maja w Ostrowitem Golubskim rowerzysta, natomiast 27 maja w Sitnie pasażerka samochodu. Już tylko ten pobieżny przegląd wskazuje, że najbardziej niebezpieczna w naszym powiecie jest droga krajowa, biegnąca przez gminy Kowalewo i Golub-Dobrzyń.

- Jakie działania prewencyjne były i są wykonywane?

- Jednym z nich są progi zwalniające. Zostały zainstalowane w Golubiu-Dobrzyniu np. na Osiedlu Leśnym czy przy ul. Wojska Polskiego. W ten sposób odpowiedzieliśmy na prośby mieszkańców. Dzięki "leżącym policjantom" na skrzyżowaniu ulic Mazowieckiej i Kościuszki liczba, częstych niegdyś, kolizji i wypadków spadła niemal do zera. Do tego trzeba dodać coraz lepsze oznakowanie dróg. Przymierzamy się do wnioskowania do zarządców dróg o ich remonty.

- W drugim miejscu w Golubiu-Dobrzyniu pojawiła się sygnalizacja świetlna. To poprawia bezpieczeństwo czy raczej utrudnia życie kierowcom, którzy muszą co kawałek się zatrzymywać?

- Uważam, że zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo. Przede wszystkim ogranicza prędkość poruszających się po mieście samochodów, a to ona jest jedną z głównych przyczyn wypadków. Uruchomienie świateł na skrzyżowaniu ulic Katarzyńskiej z Piłsudskiego jest też dobre z punktu widzenia pieszych. Jeśli chodzi o miasto, to sygnalizacja powinna powstać jeszcze przy skrzyżowaniu ulic Sokołowskiej i Piłsudskiego.

- Jeśli chodzi o powiat, gdzie i w jaki sposób należałoby ograniczyć prędkość przejeżdżających samochodów?

- Pierwszym takim miejscem jest skrzyżowanie na drodze krajowej Borówno-Wielka Łąka. Powinno powstać tam rondo. Chociaż, jeśli chodzi o gminę Kowalewo, to bardzo dobrym pomysłem jest pobudowanie chodników przy drodze krajowej. Zdecydowanie poprawiło to bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Inne newralgiczne punkty w powiecie znajdują się w Piórkowie, Radominie, Olszówce, Frydrychowie, Klonowie. Tam kierowani są zazwyczaj nasi funkcjonariusze drogówki. Dodatkowo korzystają tam z fotoradarów.

- Co jest główną przyczyną wypadków i kolizji w naszym powiecie?

- Nie odbiegamy pod tym względem od innych powiatów. Przede wszystkim to nadmierna prędkość, wymuszanie pierwszeństwa przejazdu, niezachowanie bezpiecznej odległości, nieprawidłowe wyprzedzanie. Oczywiście, do tego należy dodać pijanych kierowców.

- Czy ten rok zaczął się od tragedii drogowych?

- Na szczęście nie. Za to udało się nam złapać ponad pół setki nietrzeźwych kierowców. Dlatego apeluję do wszystkich, by nie wsiadali za kierownicę po spożyciu alkoholu.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie