- Ile poważnych zdarzeń zanotowano w ubiegłym roku na drogach naszego powiatu?
- Miały miejsce 54 wypadki drogowe w których śmierć na miejscu poniosło 11 osób. 79 zostało rannych, odnotowaliśmy 340 kolizji drogowych. Do wypadków śmiertelnych doszło między innymi 9 maja we Wrockach, gdzie zginął kierowca i pasażer, 14 stycznia we Frydrychowie tam zginęło 11-letnie dziecko, w Pląchotach śmierć spotkała rowerzystę, 16 czerwca w Pluskowęsach życie skończył kolejny kierowca. Poza tym Podzamku Golubskim zginął pieszy, a 15 maja w Ostrowitem Golubskim rowerzysta, natomiast 27 maja w Sitnie pasażerka samochodu. Już tylko ten pobieżny przegląd wskazuje, że najbardziej niebezpieczna w naszym powiecie jest droga krajowa, biegnąca przez gminy Kowalewo i Golub-Dobrzyń.
- Jakie działania prewencyjne były i są wykonywane?
- Jednym z nich są progi zwalniające. Zostały zainstalowane w Golubiu-Dobrzyniu np. na Osiedlu Leśnym czy przy ul. Wojska Polskiego. W ten sposób odpowiedzieliśmy na prośby mieszkańców. Dzięki "leżącym policjantom" na skrzyżowaniu ulic Mazowieckiej i Kościuszki liczba, częstych niegdyś, kolizji i wypadków spadła niemal do zera. Do tego trzeba dodać coraz lepsze oznakowanie dróg. Przymierzamy się do wnioskowania do zarządców dróg o ich remonty.
- W drugim miejscu w Golubiu-Dobrzyniu pojawiła się sygnalizacja świetlna. To poprawia bezpieczeństwo czy raczej utrudnia życie kierowcom, którzy muszą co kawałek się zatrzymywać?
- Uważam, że zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo. Przede wszystkim ogranicza prędkość poruszających się po mieście samochodów, a to ona jest jedną z głównych przyczyn wypadków. Uruchomienie świateł na skrzyżowaniu ulic Katarzyńskiej z Piłsudskiego jest też dobre z punktu widzenia pieszych. Jeśli chodzi o miasto, to sygnalizacja powinna powstać jeszcze przy skrzyżowaniu ulic Sokołowskiej i Piłsudskiego.
- Jeśli chodzi o powiat, gdzie i w jaki sposób należałoby ograniczyć prędkość przejeżdżających samochodów?
- Pierwszym takim miejscem jest skrzyżowanie na drodze krajowej Borówno-Wielka Łąka. Powinno powstać tam rondo. Chociaż, jeśli chodzi o gminę Kowalewo, to bardzo dobrym pomysłem jest pobudowanie chodników przy drodze krajowej. Zdecydowanie poprawiło to bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Inne newralgiczne punkty w powiecie znajdują się w Piórkowie, Radominie, Olszówce, Frydrychowie, Klonowie. Tam kierowani są zazwyczaj nasi funkcjonariusze drogówki. Dodatkowo korzystają tam z fotoradarów.
- Co jest główną przyczyną wypadków i kolizji w naszym powiecie?
- Nie odbiegamy pod tym względem od innych powiatów. Przede wszystkim to nadmierna prędkość, wymuszanie pierwszeństwa przejazdu, niezachowanie bezpiecznej odległości, nieprawidłowe wyprzedzanie. Oczywiście, do tego należy dodać pijanych kierowców.
- Czy ten rok zaczął się od tragedii drogowych?
- Na szczęście nie. Za to udało się nam złapać ponad pół setki nietrzeźwych kierowców. Dlatego apeluję do wszystkich, by nie wsiadali za kierownicę po spożyciu alkoholu.