Skrzyżowania to newralgiczne miejsca na drogach, bo krzyżują się na nich różne kierunki ruchu i ryzyko kolizji jest spore. Rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo jest ich przebudowa na ronda. To właśnie zakłada program modernizacji dróg wojewódzkich. W najbliższych latach przed naszymi drogowcami są 23 zadania.
– Przy modernizacji dróg kluczową kwestią jest bezpieczeństwo. W ramach naszego dużego pakietu zadań drogowych powstają nowe ronda, chodniki i oświetlone przejścia dla pieszych. Wykorzystujemy na ten cel fundusze europejskie – podkreśla marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.
Dokładniej chodzi o Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 i w tych właśnie latach mają być realizowane wspomniane 23 zadania.
Dwa zadania już zakończono
W ramach pierwszego etapu eliminowania miejsc niebezpiecznych na drogach wojewódzkich zakończono już budowę ronda w Sępólnie Krajeńskim w ciągu drogi nr 241 oraz montaż sygnalizacji świetlnej w Bysławiu w powiecie tucholskim na skrzyżowaniu DW nr 240 z drogami lokalnymi na Cekcyn i Lubiewo.
Pierwszy etap obejmuje także dwa kolejne zadania: budowę ronda w Golubiu – Dobrzyniu, które połączy DW 534 (ulicę Piłsudskiego i Szosę Rypińską) z drogą powiatową na Sokołowo (ul. Sokołowską) oraz budowę ronda w Broniewicach na DW 255.
Duże inwestycje między Pakością a Strzelnem
Samorząd województwa kładzie duży nacisk na modernizację drogi nr 225 między Pakością a Strzelnem, czyli w południowo-zachodniej części regionu.
Na pierwszy ogień idzie wspomniana budowa ronda w Broniewicach w powiecie inowrocławskim. Właśnie trwa przetarg na jego budowę.
Budowa ronda w Broniewicach połączona będzie z przebudową 440-metrowego odcinka DW 255 od przejazdu kolejowego do posesji nr 300. Dodatkowo powstanie nowy odcinek drogi powiatowej prowadzący do grobli kolejowej (linia Poznań – Inowrocław) przecinającej Jezioro Pakoskie. Starodroże biegnące wzdłuż torów zostanie rozebrane, co – jak tłumaczą drogowcy - pozwoli oddalić nowe rondo od przejazdu kolejowego na linii Poznań-Inowrocław.
W obrębie nowego trzywlotowego skrzyżowania z ruchem okrężnym uwzględniono budowę chodników i przejść dla pieszych. Powstanie także zatoka autobusowa (przed wjazdem na rondo od strony Strzelna). W zakres zadania wchodzą też budowa odwodnienia, zjazdów do posesji i na pola oraz montaż oświetlenia. Ścięcie wyspy od strony zachodniej pozwoli też na przejazdy pojazdów ponadgabarytowych.
Prace potrwają ok. 6 miesięcy.
Kolejne prace na DW 255
Zlecane są także kolejne inwestycje (w tym związane bezpośrednio z likwidacją miejsc niebezpiecznych) na trasie 255 łączącej Pakość z Strzelnem.
Jak nam wyjaśnia Michał Sitarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy chodzi przede wszystkim o przebudowę 3-kilometrowego odcinka Rzadkwin - Bławaty. To wschodnia strona ciągu jezior Pakoskiego i Bronisławskiego. Na razie trwa przetarg na wykonanie tej inwestycji.
Zadanie ma zająć około pół roku (od podpisania umowy) i polegać będzie na budowie praktycznie od podstaw nowej drogi. Powstaną pobocza i zatoki autobusowe, oświetlone zostaną przejścia i przystanki autobusowe.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy kończy prace nad aktualizacją dokumentacji i przygotowuje przetarg na budowę obwodnicy Trląga, który leży na zachodnim brzegu Jeziora Pakoskiego, także w ciągu drogi wojewódzkiej 255.
Trasa ominie tę miejscowość od strony zachodniej, czyli w dostatecznie dużej odległości od jeziora. To rozwiązanie pozwoli także uniknąć wyburzeń i znacznej ingerencji w prywatne nieruchomości.
Wcześniej na DW 255 kompleksowo przebudowany został 2,2-kilometrowy odcinek z Pakości do Jankowa, który ułatwia też mieszkańcom dostęp do terenów rekreacyjnych nad jeziorem.
Patrząc bardziej w kierunku północno-zachodnim regionu, warto wspomnieć, iż trwają też intensywne przygotowania do budowy nowego ronda w Barcinie.
Lista zadań do roku 2027
Drogowcy przygotowali ponadto listę 19 kolejnych zadań, które mają poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, kierowców i ich pasażerów przejeżdżających przez dane miejscowości:
Aleksandrów Kujawski – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 266 – ul. Przemysłowa z ul. J. Słowackiego;
Ośno (powiat aleksandrowski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 266 z drogą powiatową na Nieszawę;
Żołędowo (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 – ul. Bydgoska i Koronowska z drogą powiatową w kierunku Bydgoszczy;
Żołędowo (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 – ul. Bydgoska i Jastrzębia z drogą powiatową w kierunku Kotomierza;
Strzelce Górne (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 z drogą powiatową na Jarużyn i Gądecz;
Prosperowo (powiat bydgoski) – skrzyżowanie skanalizowane na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 243 z drogą powiatową na Bydgoszcz;
Mełno (powiat grudziądzki) – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 533 i 538;
Rybitwy (powiat inowrocławski) – rondo na połączeniu z drogą wojewódzkiej nr 251 z drogą powiatową na Janikowo i Tuczno;
Dziennice (powiat inowrocławski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 252 z drogami powiatowymi na Górę i Balczewo;
Dyblin (powiat lipnowski) – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 558 i 562;
Rzadkwin (powiat mogileński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 255 z drogą powiatową na Ludzisko;
Rypin – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 534 – ul. toruńska i T. Kościuszki z ul. Mleczarską i Piaski;
Plewno (powiat świecki) – rondo na połączniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Drzycim i Poledno;
Błądzim (powiat świecki) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Pruszcz i Drzycim;
Chełmża (powiat toruński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 551 – ul. Chełmińska i 3 Maja z ulicą Chełmińskie Przedmieście;
Piastoszyn (powiat tucholski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Rytel;
Tuchola – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 237 i 240 – ulice Chojnicka i Czerska;
Żnin – sygnalizacja na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 251 – ul. Dworcowej z ul. A. Mickiewicza;
Barcin (powiat żniński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 254 – ul. Pakoska i Mogileńska z ul. 4 Stycznia i Polną.
Rekordowe wydatki na drogi
Jak już pisaliśmy – na wojewódzki program modernizacji dróg wojewódzkich na najbliższe lata przeznaczy się 2 miliardy złotych.
W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (czyli nowej perspektywy) na inwestycje drogowe, w tym na nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznacza się 136 mln euro.
Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystane zostanie dofinansowanie centralne, które na obwodnice wynosi ok. 170 mln zł, zaś na rozbudowę innych dróg ok. 450 milionów.
Wśród dużych inwestycji prowadzonych obecnie na drogach wojewódzkich są: modernizacja DW 563 Rypin - granica województwa; budowa obwodnicy Mogilna w ciągu DW 254; modernizacja DW 268 z Brzezia do Brześcia Kujawskiego.
