https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wielka przebudowa dróg w Kujawsko-Pomorskiem. Na tych trasach możliwe utrudnienia - mamy listę skrzyżowań

Marek Weckwerth
Zmodernizowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 255 w Pakości. Teraz przy każdej nowej trasie powstają chodniki i ścieżki rowerowe
Zmodernizowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 255 w Pakości. Teraz przy każdej nowej trasie powstają chodniki i ścieżki rowerowe Szymon Zdziebło/ tarantoga dla UMWKP
Aby poprawić bezpieczeństwo na drogach wojewódzkich, w najbliższych latach przebudowane zostaną 23 skrzyżowania. Powstaną nowe ronda, chodniki i oświetlone przejścia.

Skrzyżowania to newralgiczne miejsca na drogach, bo krzyżują się na nich różne kierunki ruchu i ryzyko kolizji jest spore. Rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo jest ich przebudowa na ronda. To właśnie zakłada program modernizacji dróg wojewódzkich. W najbliższych latach przed naszymi drogowcami są 23 zadania.

– Przy modernizacji dróg kluczową kwestią jest bezpieczeństwo. W ramach naszego dużego pakietu zadań drogowych powstają nowe ronda, chodniki i oświetlone przejścia dla pieszych. Wykorzystujemy na ten cel fundusze europejskie – podkreśla marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.

Dokładniej chodzi o Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 i w tych właśnie latach mają być realizowane wspomniane 23 zadania.

Dwa zadania już zakończono

W ramach pierwszego etapu eliminowania miejsc niebezpiecznych na drogach wojewódzkich zakończono już budowę ronda w Sępólnie Krajeńskim w ciągu drogi nr 241 oraz montaż sygnalizacji świetlnej w Bysławiu w powiecie tucholskim na skrzyżowaniu DW nr 240 z drogami lokalnymi na Cekcyn i Lubiewo.

Pierwszy etap obejmuje także dwa kolejne zadania: budowę ronda w Golubiu – Dobrzyniu, które połączy DW 534 (ulicę Piłsudskiego i Szosę Rypińską) z drogą powiatową na Sokołowo (ul. Sokołowską) oraz budowę ronda w Broniewicach na DW 255.

Duże inwestycje między Pakością a Strzelnem

Samorząd województwa kładzie duży nacisk na modernizację drogi nr 225 między Pakością a Strzelnem, czyli w południowo-zachodniej części regionu.

Na pierwszy ogień idzie wspomniana budowa ronda w Broniewicach w powiecie inowrocławskim. Właśnie trwa przetarg na jego budowę.

Budowa ronda w Broniewicach połączona będzie z przebudową 440-metrowego odcinka DW 255 od przejazdu kolejowego do posesji nr 300. Dodatkowo powstanie nowy odcinek drogi powiatowej prowadzący do grobli kolejowej (linia Poznań – Inowrocław) przecinającej Jezioro Pakoskie. Starodroże biegnące wzdłuż torów zostanie rozebrane, co – jak tłumaczą drogowcy - pozwoli oddalić nowe rondo od przejazdu kolejowego na linii Poznań-Inowrocław.

W obrębie nowego trzywlotowego skrzyżowania z ruchem okrężnym uwzględniono budowę chodników i przejść dla pieszych. Powstanie także zatoka autobusowa (przed wjazdem na rondo od strony Strzelna). W zakres zadania wchodzą też budowa odwodnienia, zjazdów do posesji i na pola oraz montaż oświetlenia. Ścięcie wyspy od strony zachodniej pozwoli też na przejazdy pojazdów ponadgabarytowych.

Prace potrwają ok. 6 miesięcy.

Kolejne prace na DW 255

Zlecane są także kolejne inwestycje (w tym związane bezpośrednio z likwidacją miejsc niebezpiecznych) na trasie 255 łączącej Pakość z Strzelnem.

Jak nam wyjaśnia Michał Sitarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy chodzi przede wszystkim o przebudowę 3-kilometrowego odcinka Rzadkwin - Bławaty. To wschodnia strona ciągu jezior Pakoskiego i Bronisławskiego. Na razie trwa przetarg na wykonanie tej inwestycji.

Zadanie ma zająć około pół roku (od podpisania umowy) i polegać będzie na budowie praktycznie od podstaw nowej drogi. Powstaną pobocza i zatoki autobusowe, oświetlone zostaną przejścia i przystanki autobusowe.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy kończy prace nad aktualizacją dokumentacji i przygotowuje przetarg na budowę obwodnicy Trląga, który leży na zachodnim brzegu Jeziora Pakoskiego, także w ciągu drogi wojewódzkiej 255.

Trasa ominie tę miejscowość od strony zachodniej, czyli w dostatecznie dużej odległości od jeziora. To rozwiązanie pozwoli także uniknąć wyburzeń i znacznej ingerencji w prywatne nieruchomości.

Wcześniej na DW 255 kompleksowo przebudowany został 2,2-kilometrowy odcinek z Pakości do Jankowa, który ułatwia też mieszkańcom dostęp do terenów rekreacyjnych nad jeziorem.

Patrząc bardziej w kierunku północno-zachodnim regionu, warto wspomnieć, iż trwają też intensywne przygotowania do budowy nowego ronda w Barcinie.

Lista zadań do roku 2027

Drogowcy przygotowali ponadto listę 19 kolejnych zadań, które mają poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, kierowców i ich pasażerów przejeżdżających przez dane miejscowości:

  • Aleksandrów Kujawski – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 266 – ul. Przemysłowa z ul. J. Słowackiego;

  • Ośno (powiat aleksandrowski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 266 z drogą powiatową na Nieszawę;

  • Żołędowo (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 – ul. Bydgoska i Koronowska z drogą powiatową w kierunku Bydgoszczy;

  • Żołędowo (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 – ul. Bydgoska i Jastrzębia z drogą powiatową w kierunku Kotomierza;

  • Strzelce Górne (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 z drogą powiatową na Jarużyn i Gądecz;

  • Prosperowo (powiat bydgoski) – skrzyżowanie skanalizowane na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 243 z drogą powiatową na Bydgoszcz;

  • Mełno (powiat grudziądzki) – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 533 i 538;

  • Rybitwy (powiat inowrocławski) – rondo na połączeniu z drogą wojewódzkiej nr 251 z drogą powiatową na Janikowo i Tuczno;

  • Dziennice (powiat inowrocławski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 252 z drogami powiatowymi na Górę i Balczewo;

  • Dyblin (powiat lipnowski) – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 558 i 562;

  • Rzadkwin (powiat mogileński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 255 z drogą powiatową na Ludzisko;

  • Rypin – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 534 – ul. toruńska i T. Kościuszki z ul. Mleczarską i Piaski;

  • Plewno (powiat świecki) – rondo na połączniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Drzycim i Poledno;

  • Błądzim (powiat świecki) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Pruszcz i Drzycim;

  • Chełmża (powiat toruński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 551 – ul. Chełmińska i 3 Maja z ulicą Chełmińskie Przedmieście;

  • Piastoszyn (powiat tucholski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Rytel;

  • Tuchola – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 237 i 240 – ulice Chojnicka i Czerska;

  • Żnin – sygnalizacja na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 251 – ul. Dworcowej z ul. A. Mickiewicza;

  • Barcin (powiat żniński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 254 – ul. Pakoska i Mogileńska z ul. 4 Stycznia i Polną.

Rekordowe wydatki na drogi

Jak już pisaliśmy – na wojewódzki program modernizacji dróg wojewódzkich na najbliższe lata przeznaczy się 2 miliardy złotych.

W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (czyli nowej perspektywy) na inwestycje drogowe, w tym na nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznacza się 136 mln euro.

Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystane zostanie dofinansowanie centralne, które na obwodnice wynosi ok. 170 mln zł, zaś na rozbudowę innych dróg ok. 450 milionów.

  • Wśród dużych inwestycji prowadzonych obecnie na drogach wojewódzkich są: modernizacja DW 563 Rypin - granica województwa; budowa obwodnicy Mogilna w ciągu DW 254; modernizacja DW 268 z Brzezia do Brześcia Kujawskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska