www.pomorska.pl/bydgoszcz
Więcej informacji z Bydgoszczy na stronie www.pomorska.pl/bydgoszcz
100 mln euro
100 mln euro
wynosi unijne wsparcie dla całego projektu BiT City
Najważniejszą kwestią planów inwestora, czyli Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego, jest wybór trasy, jaką pobiegną tory.
PKP pomaga przy przetargu
- W lutym ogłosimy przetarg na wykonanie opracowania studyjnego projektu. Przy pomocy bydgoskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe opracowujemy właśnie jego warunki - zapowiada Agnieszka Gołębiowska, pełnomocnik zarządu województwa ds. projektu BiT City. Zaraz dodaje też, że dokumentacja pozwoli oszacować koszt inwestycji oraz to, czy w ogóle będzie zainteresowanie takim połączeniem wśród pasażerów. - No i wskaże najlepsze warianty trasy - zaznacza.
Na dziś najbardziej prawdopodobny wariant prowadzi od Dworca Głównego PKP w Bydgoszczy, przez Błonie do lotniska, gdzie powstanie nowy terminal przesiadkowy. Dojeżdżający do niego pasażerowie będą mogli bezpośrednio przejść z pociągu do hali lotniska.
Czy to się opłaca?
Plany mogą jeszcze pokrzyżować niekorzystne analizy dotyczące liczby pasażerów. Ostatnie opracowanie, które na ten temat robiono, wyraźnie wskazywało, że inwestycja jest nieopłacalna. - Jesteśmy dobrej myśli, bo od tego czasu wiele się zmieniło. Z roku na rok rośnie liczba korzystających z lotniska pasażerów. Więcej jest też połączeń - przekonuje Gołębiowska.
O tym, że inwestycja jest potrzeba, nie trzeba też przekonywać żadnego z pasażerów naszego portu. O ile ci zmotoryzowani nie mają problemów, to pozostali mogą obecnie dojechać na lotnisko tylko jedną linią autobusową. Do tego kursującą ledwie co pół godziny.
Unia się dołoży
Jeśli autorzy opracowania uznają budowę torów za zasadne, to w przyszłym roku gotowe będą dokumenty potrzebne do wydania pozwolenia na budowę. Według zapowiedzi UM pociąg pojedzie wtedy do lotniska już w 2013 roku.
Ze wstępnych wyliczeń wynika, że budowa torów pochłonie ponad 30 milionów złotych, z czego połowa pochodzić będzie z unijnej dotacji. Przypomnijmy, że budowa kolejowego połączenia bydgoskiego dworca PKP z Portem Lotniczym to jeden z kilku elementów projektu BiT City. Jego głównym założeniem jest remont torowiska kolejowego między Bydgoszczą i Toruniem i dostosowanie go do prędkości 120 km na godzinę. Natomiast na jego bydgoską część składa się budowa: linii tramwajowej do Fordonu, Węzła Wschodniego na miejscu skrzyżowania Kamiennej z Fordońską i właśnie przedłużenia wyremontowanych torów kolejowych z bydgoskiego dworca do lotniska.
Realizacja wszystkich tych inwestycji może najpóźniej zakończyć się w 2015 roku. Ewentualne opóźnienie grozi utratą dofinansowania.
