Którędy poprowadzić nową linię kolejową do bydgoskiego lotniska?

(bog)
fot. sxc.hu
Najpóźniej do 2013 roku dojedziemy koleją do bydgoskiego Portu Lotniczego. Pasażerowie otrzymają wygodne połączenie z terminalami, do którego wejdą wprost z pociągu.

www.pomorska.pl/bydgoszcz

Więcej informacji z Bydgoszczy na stronie www.pomorska.pl/bydgoszcz

100 mln euro

100 mln euro

wynosi unijne wsparcie dla całego projektu BiT City

Najważniejszą kwestią planów inwestora, czyli Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego, jest wybór trasy, jaką pobiegną tory.

PKP pomaga przy przetargu

- W lutym ogłosimy przetarg na wykonanie opracowania studyjnego projektu. Przy pomocy bydgoskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe opracowujemy właśnie jego warunki - zapowiada Agnieszka Gołębiowska, pełnomocnik zarządu województwa ds. projektu BiT City. Zaraz dodaje też, że dokumentacja pozwoli oszacować koszt inwestycji oraz to, czy w ogóle będzie zainteresowanie takim połączeniem wśród pasażerów. - No i wskaże najlepsze warianty trasy - zaznacza.

Na dziś najbardziej prawdopodobny wariant prowadzi od Dworca Głównego PKP w Bydgoszczy, przez Błonie do lotniska, gdzie powstanie nowy terminal przesiadkowy. Dojeżdżający do niego pasażerowie będą mogli bezpośrednio przejść z pociągu do hali lotniska.

Czy to się opłaca?

Plany mogą jeszcze pokrzyżować niekorzystne analizy dotyczące liczby pasażerów. Ostatnie opracowanie, które na ten temat robiono, wyraźnie wskazywało, że inwestycja jest nieopłacalna. - Jesteśmy dobrej myśli, bo od tego czasu wiele się zmieniło. Z roku na rok rośnie liczba korzystających z lotniska pasażerów. Więcej jest też połączeń - przekonuje Gołębiowska.

O tym, że inwestycja jest potrzeba, nie trzeba też przekonywać żadnego z pasażerów naszego portu. O ile ci zmotoryzowani nie mają problemów, to pozostali mogą obecnie dojechać na lotnisko tylko jedną linią autobusową. Do tego kursującą ledwie co pół godziny.

Unia się dołoży

Jeśli autorzy opracowania uznają budowę torów za zasadne, to w przyszłym roku gotowe będą dokumenty potrzebne do wydania pozwolenia na budowę. Według zapowiedzi UM pociąg pojedzie wtedy do lotniska już w 2013 roku.

Ze wstępnych wyliczeń wynika, że budowa torów pochłonie ponad 30 milionów złotych, z czego połowa pochodzić będzie z unijnej dotacji. Przypomnijmy, że budowa kolejowego połączenia bydgoskiego dworca PKP z Portem Lotniczym to jeden z kilku elementów projektu BiT City. Jego głównym założeniem jest remont torowiska kolejowego między Bydgoszczą i Toruniem i dostosowanie go do prędkości 120 km na godzinę. Natomiast na jego bydgoską część składa się budowa: linii tramwajowej do Fordonu, Węzła Wschodniego na miejscu skrzyżowania Kamiennej z Fordońską i właśnie przedłużenia wyremontowanych torów kolejowych z bydgoskiego dworca do lotniska.

Realizacja wszystkich tych inwestycji może najpóźniej zakończyć się w 2015 roku. Ewentualne opóźnienie grozi utratą dofinansowania.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
LINIA 8

TO JA POWIEM COŚ DLA TYCH, KTÓRZY UWAŻAJĄ, ŻE TĄ INWESTYCJE ZAPLANUJE I WYBUDUJE KTOŚ Z UM BYDGOSZCZ. JESTEŚCIE W KROPCE BO TO JEST PROJEKT PKP PLK I UNII EUROPEJSKIEJ. I REALIZACJA JEST BARDZO PRZYDATNA. A NO DLA CZEGO? A DLA TEGO, ŻE I LOTNICTWO NA TYM SKORZYSTA BO BĘDZIE MOŻLIWOŚĆ PRZEWOZU TOWARÓW Z PORTU LOTNICZEGO DO PORTU MORSKIEGO W GDYNI. JA WIDZĘ SAME PLUSY I POPIERAM.

w
wm89

Może by tak przy okazji zrobić dworzec PKP Błonie, który w pewnym sensie już istnieje. Pozwoliłoby to na większe wykorzystanie tej linii. Poza tym w przyszłości przeniesienie pętli Błonie w ok.Schulza przy planowanej stacji Błonie. W ten sposób byśmy mieli prawdziwy węzeł przesiadkowy. Oczywiście nie mogłoby zabraknąć miejsca pod tory tramwajowe.

f
forza
W dniu 30.01.2010 o 17:41, real napisał:

Chyba twój mózg przestał funkcjonować z powodu mrozu. Ludzie owszem dojezdżają ale autobusami , do których można wsiąść w wielu pkt miasta .Podróż trwa o wiele krócej i jest o wiele tańsza.Twojego znajomego mogłeś odebrać autem tak jak jest to u nich lub można podstawić busik o czym juz ktoś wspomniał.Ta linia kolejowa to najgłupsze i najdroższe wyjście ze wszystkich możliwych. Jeżeli trzeba będzie mam nadzieję ,że ktoś myślący realnie zainteresuje nim władze w Brukseli.


Przyda się szybka kolej między Bydzią a Toruniem. Ja się cieszę bo na zajęcia na UMK szybko od siebie dojadę.
~Karol~

Projekt jest dobry, tylko dlaczego nie włączono do tego remont głównego dworca Bydgoszczy?

e
echo

Jestem przekonana, że opracowanie wykaże nieopłacalność kolei. Przecież uruchomienie dodatkowych autobusów będzie na pewno szybszym do zrealizowania i tańszym rozwiązaniem.

r
real
W dniu 30.01.2010 o 14:54, Alien napisał:

A według mnie BiT to świetny pomysł. Mnóstwo ludzi z Bydzi jeździ na studia i do pracy w Toruniu i na odwrót. Połączenia na lotnisko nie ma żadnego. Wstyd mi było, kiedy znajomy Anglik pytał mnie dlaczego musiał tłuc się z lotniska z tyloma przesiadkami. No i oczywiście w żadnej informacji nikt nie znał angielskiego. Pasażerów na lotnisko wożą rodziny, bo nie ma jak dojechać. Wstyd. Reszta twojej wypowiedzi jest tak durna, że nie ma jak podjąć z nią dyskusji.



Chyba twój mózg przestał funkcjonować z powodu mrozu. Ludzie owszem dojezdżają ale autobusami , do których można wsiąść w wielu pkt miasta .Podróż trwa o wiele krócej i jest o wiele tańsza.Twojego znajomego mogłeś odebrać autem tak jak jest to u nich lub można podstawić busik o czym juz ktoś wspomniał.Ta linia kolejowa to najgłupsze i najdroższe wyjście ze wszystkich możliwych. Jeżeli trzeba będzie mam nadzieję ,że ktoś myślący realnie zainteresuje nim władze w Brukseli.
A
Alien
W dniu 29.01.2010 o 17:11, spaatz napisał:

BiT to poroniony pomysł tzw. marszałka z torunia, który pod tym logo chce wyciągnąc jak najwięcej pieniędzy dla swojego miasta. Równie dobrze jak tory do lotniska można pociągnąć kanał bydgoski i pływać "Słonecznikiem" byleby były pieniądze na torunski most, tramwaj na bielany, halę sportową i koncertową i.t.d, których koszty zostaną ukryte w "BiT City" To jest macchiavelliczny plan tzw. marszałka całabeckiego, który prezentuje bydgoszczanom pod nazwą " koleją na lotnisko"!!!


A według mnie BiT to świetny pomysł. Mnóstwo ludzi z Bydzi jeździ na studia i do pracy w Toruniu i na odwrót. Połączenia na lotnisko nie ma żadnego. Wstyd mi było, kiedy znajomy Anglik pytał mnie dlaczego musiał tłuc się z lotniska z tyloma przesiadkami. No i oczywiście w żadnej informacji nikt nie znał angielskiego. Pasażerów na lotnisko wożą rodziny, bo nie ma jak dojechać. Wstyd. Reszta twojej wypowiedzi jest tak durna, że nie ma jak podjąć z nią dyskusji.
G
Gość x

Pytanie którędy jest nieaktualne ,bo ta linia jest po prostu zbędna.Nie możemy trwonić naszych podatków bez sensu.

G
Gość

Linia kolejowa jest potrzebna to nie podlega żadnej dyskusji. Ożywienie dworca Błonie to też byłaby bardzo dobra rzecz dla Bydgoszczy.

$$

Ta linia kolejowa jest tak samo potrzebna jak dziura w płocie.Strata naszych podatków i nic poza tym.Gdyby wszyscy tak gospodarzyli w UE jak Całbecki i Dombrowicz to byłaby tam nadal Mongolia.

u
uczen
W dniu 29.01.2010 o 21:39, ~bydgoszczanin~ napisał:

NASTĘPNY POMYSŁ PANA PREZYDENTA CIEKAWE CO JESZCZE WYMYSLI NP TAK SAMO JAK O TEJ S 5 O MOSCIE OD JAGIELONSKIEJ DO TORUNSKIEJ O TRAMWAJACH DO DWORCA PKP CIEKAWE Z KAD NA TO BIERZE PIENIADZE Z PODOATKÓW NASZYCH OCZYWISCIE A BY SIE ZABRALI ZA PORZADNE ODSNIEZANIE W CAŁYM MIESCIE I NA TO PIENIADZE WKŁADALI A NIE NA JAKIES BEZSENSOWNE PLANY BO MIASTO WYGLADA SKANDALICZNIE PRZEJSC NIE IDZIE W WIELU OSIEDLACH NA CHODNIKACH Z TYM PORZADEK ZRUBCIE



Skad pieniadze? Sprzeda jeszcze kilka budynkow szkol np XII LO sprzeda wkrotce WSG a szkole zlikwiduje, potme nastepne X LO, ZSM nr 1 przy Rondzie Grunwaldzkim, potem dalsze.

Ale to malo, bojcie sie.
~bydgoszczanin~

NASTĘPNY POMYSŁ PANA PREZYDENTA CIEKAWE CO JESZCZE WYMYSLI NP TAK SAMO JAK O TEJ S 5 O MOSCIE OD JAGIELONSKIEJ DO TORUNSKIEJ O TRAMWAJACH DO DWORCA PKP CIEKAWE Z KAD NA TO BIERZE PIENIADZE Z PODOATKÓW NASZYCH OCZYWISCIE A BY SIE ZABRALI ZA PORZADNE ODSNIEZANIE W CAŁYM MIESCIE I NA TO PIENIADZE WKŁADALI A NIE NA JAKIES BEZSENSOWNE PLANY BO MIASTO WYGLADA SKANDALICZNIE PRZEJSC NIE IDZIE W WIELU OSIEDLACH NA CHODNIKACH Z TYM PORZADEK ZRUBCIE

a
abydos71

Ten pomysł to absolutny bezsens.Pasażerów samolotów przywozi bądź odbiera w przeważającej części rodzina bądź znajomi dysponujący samochodem.Nie tak dawno nawet z lotniska do Torunia docierał nawet bus prywatnej firmy.To połączenie nie cieszyło się zbytnią popularnością.Toruński marszałek zamiast ładować kasę w taki bezsens lepiej by zrobił gdyby te pieniądze przeznaczyć na inne inwestycje z programu BIT-city.Nie ukrywam że o wiele lepszym pomysłem za te pieniądze byłaby realizacja linii tramwajowej na Błonie z terminalem przesiadkowym przy ul.Schulza na wysokości nigdy nie powstałego przystanku PKP Błonie.

m
młody bydgoszczanin

a BIT to jest akurat najlepszy pomysł jaki słyszałem na temat naszego regionu.

m
młody bydgoszczanin

do tego czasu to już mnie tu nie będzie ( mam nadzieję )

ale zastanawiająca jest ilość ogłaszanych nowych, wielkich inwestycji. Tramwaj do fordonu, tramwaj do pkp, teraz pociąg do lotniska które zresztą z roku na rok coraz bardziej wymiera.

Ciekawe też jak to ma się do faktu, że zbliżają się wybory. Zastanawiające jest też jak nasi drodzy rajcy chcą zrealizoweać te wszystkie plany skoro nie ma pieniędzy ani na marine, ani na chodniki, drogi, park wodny w myślęciniku... itd.
Zasłona dymny - ot co.

Dodaj ogłoszenie