
Prawo do ochrony przed niekorzystną umową
Część deweloperów próbuje oszukać klienta, zawierając w umowie niekorzystne dla niego zapisy. Mogą to być choćby niesprawiedliwe dodatkowe opłaty (np. za dokonanie zmian w umowie) czy ograniczenie swobody klienta przy wyborze ubezpieczyciela. Na szczęście kupującego chroni w tej sytuacji art. 28 ustawy deweloperskiej. Głosi on, że jeśli jakieś zapisy umowy są mniej korzystne dla klienta niż zapisy ustawy, to te punkty umowy są nieważne.

Prawo do odstąpienia od umowy
Klient może bez żadnych opłat odstąpić od umowy deweloperskiej, jeśli zajdzie jedna z kilku sytuacji. Po pierwsze, jeśli w umowie zabrakło któregoś z ustawowo wymaganych elementów. Po drugie, jeśli zapisy umowy są niezgodne z informacjami w prospekcie. Po trzecie, jeśli prospekt jest wypełniony niekompletnie lub błędnie. Po czwarte, jeśli prospekt lub załączniki do niego zawierają dane niezgodne ze stanem faktycznym. Po piąte, jeśli deweloper w ogóle nie udostępni klientowi prospektu wraz z załącznikami. Na odstąpienie od umowy jest 30 dni od chwili jej podpisania.

Prawo do kary umownej za opóźnienia
W umowie deweloper wskazuje termin, w którym przeniesie na nabywcę prawo własności lokalu. Jeśli nie dotrzyma terminu, np. z powodu opóźnień na budowie, ma 120 dni na naprawienie tego błędu. Jeżeli i tego terminu nie dotrzyma, klient zyskuje prawo do odstąpienia od umowy. Dodatkowo kupującemu przysługuje wtedy kara umowna za okres opóźnienia.
Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj do artykułu: link

Prawo do przyjścia na odbiór z fachowcem
Podczas odbioru technicznego klient sprawdza, czy w nabywanym lokalu nie ma usterek. Nie każdy jednak musi się znać na sztuce budowlanej, dlatego też kupujący ma prawo zabrać na odbiór mieszkania, kogo zechce – na przykład doświadczonego członka rodziny lub wynajętego fachowca, który wyłapie deweloperskie błędy.