Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Marek Browiński o znakach STOP na "inorondzie". Co na to komendant policji?

Dariusz Nawrocki
Dariusz Nawrocki
Na tym nieszczęsnym skrzyżowaniu dochodzi do wielu wypadków i kolizji. Od lat mówi się o konieczności wprowadzenia nowej organizacji ruchu. Mieszkańcy podzielili się. Są wśród nich zwolennicy utworzenia w tym miejscu ronda. Są i tacy, którzy czekają na sygnalizację świetlną. Nie brakuje jednak również kierowców, którzy nie chcą żadnych zmian.
Na tym nieszczęsnym skrzyżowaniu dochodzi do wielu wypadków i kolizji. Od lat mówi się o konieczności wprowadzenia nowej organizacji ruchu. Mieszkańcy podzielili się. Są wśród nich zwolennicy utworzenia w tym miejscu ronda. Są i tacy, którzy czekają na sygnalizację świetlną. Nie brakuje jednak również kierowców, którzy nie chcą żadnych zmian. Archiwum/Dariusz Nawrocki
Od poniedziałku na skrzyżowaniu alei Niepodległości, Glempa i Wojska Polskiego wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu. Pojawią się znaki STOP.

Zmiany mają poprawić bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu.

Wkrótce zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i alei Niepodległości w Inowrocławiu

W miejscach, gdzie do tej pory funkcjonował znak "ustąp pierwszeństwa przejazdu" zostaną zamontowane znaki "stop"

- W miejscach, gdzie do tej pory funkcjonował znak "ustąp pierwszeństwa przejazdu" zostaną zamontowane znaki "stop", które zmuszają kierowców do zatrzymania się - informuje Artur Kisielewicz z inowrocławskiego starostwa. Tłumaczy, że jest to zmiana w organizacji ruchu, o którą wnioskowała policja.

Pomysł ten jest szeroko komentowany na forach internetowych i portalach społecznościowych. Ludzie podzielili się na zwolenników i przeciwników tego rozwiązania.

Nie dla znaków STOP na skrzyżowaniu alei Niepodległości i Wojska Polskiego

Głos w sprawie zajął również Marek Browiński ze Stowarzyszenie "Prawo na Drodze".

- Ze zdziwieniem przyjąłem informację, że pan komendant powiatowy policji wraca do tematu znaków STOP na "inorondzie" - mówi Marek Browiński. - Myślałem, że dwa lata wystarczyły panu komendantowi, żeby się zorientować, że znaki STOP stosuje się tylko w określonych warunkach - tylko i wyłącznie, gdy brak jest dostatecznej widoczności na zatrzymanie pojazdu przed skrzyżowaniem. A widoczność na zatrzymanie się przed skrzyżowaniem dla jadących drogą podporządkowaną ustala się za pomocą trójkąta widoczności takiego jak na rysunku:

Marek Browiński o znakach STOP na

Więcej o trójkątach widoczności na skrzyżowaniu alei Niepodległości i Wojska Polskiego na filmie Marka Browińskiego:

Insp. Marcin Ratajczak: nie będę polemizował

Film przesłaliśmy komendantowi inowrocławskiej policji insp. Marcinowi Ratajczakowi. Poprosiliśmy go o komentarz do głównych tez w nim zawartych.

Oto odpowiedź, jaką otrzymaliśmy:
"W odpowiedzi na zapytanie dotyczące zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic W.Polskiego i al. Niepodległości w Inowrocławiu uprzejmie informuje, że nie będę polemizował z tezami wygłaszanymi przez p.Marka Browińskiego na temat zasadności wprowadzanych zmian.
Pragnę jedynie przypomnieć, że nikt inny, tylko pan Marek Browiński był inicjatorem, i wielkim zwolennikiem wprowadzenia skrzyżowań o ruchu okrężnym przy ul. Pileckiego/Orłowska i ul. Pileckiego/Marcinkowskiego w Inowrocławiu. Jak wpłynęło to na bezpieczeństwo? Po wprowadzeniu zmian zaproponowanych przez pana Browińskiego ilość zdarzeń drogowych na tych skrzyżowaniach wzrosła o prawie 300 %, co spowodowało konieczność powrotu do poprzednich rozwiązań.
Na skrzyżowaniu ulicy Wojska Polskiego z aleją Niepodległości odnotowywaliśmy każdego roku wzrost zdarzeń drogowych. Można więc dać szansę proponowanej zmianie, a nie już przed jej wprowadzeniem przesądzać, że jest to zły pomysł?

Z poważaniem
insp. Marcin Ratajczak"

A oto komentarz do tych słów, który przesłał nam Marek Browiński:

"Nie rozumiem dlaczego pan komendant policji zamiast ustosunkować się do faktów i rozporządzenia próbuje zmanipulować temat i obwiniać mnie za kolizję na skrzyżowaniu Orłowskiej i Pileckiego. Przecież Pan komendant dobrze wie, kto jest winien kolizji na tym skrzyżowaniu, że jest to projektant, inwestor i wykonawca tego łącznika, który nie przewidział że powinny tam być od początku ronda. Tak jak się to robi w całej Polsce przy tego typu inwestycjach. Przykładami mogę Pana komendanta zasypać.
Niech Pan nie podaje, że po wprowadzeniu nawet w takim śmiesznym kształcie ruchu okrężnego na Pileckiego i Orłowskiej, ilość kolizji wzrosła o 300%, bo to żaden argument. Jakie to były kolizje? Oprócz dwóch - trzech, w których ktoś w ogóle nie zastosował się do oznakowania i przejechał z pełną prędkością przez to skrzyżowanie, niestety nadziawszy się na inny samochód, wszystkie inne kolizję to były tak zwane przecierki przy bardzo niskiej prędkości. Ale statystyka to wykazała.
Nadal twierdzę, że na tych skrzyżowaniach powinien być ruch okrężny, ale taki z prawdziwego zdarzenia. Niestety, to powiat pożałował kasy i zrobił takie protezy. Chociaż chwała im i za to, bo coś chcieli zrobić. Jakby Pan komendant porozmawiał z ludźmi, to wielu chwaliło takie tymczasowe rozwiązanie. I na koniec pytanie do Pana komendanta. Panie komendancie, 2 lata temu na debacie proponowałem żeby policjanci przy każdej kolizji na INNOrondzie pytali sprawcę jak do tego doszło i notowali opinie kierowców. Jeden by powiedział, że nie zauważył znaku, inny że się spieszył... z tych statystyk dopiero można by stwierdzić dlaczego na tym skrzyżowaniu dochodzi do wielu kolizji. Dysponuje Pan takimi odpowiedziami? Myślę że nie.
A te znaki STOP i tak zaskarżę
".

Dobre rozwiązania wymagają znacznych nakładów

Przypomnijmy, że komendant temat ten szeroko omawiał na sesji rady powiatu. Tłumaczył wówczas, że wprowadzenie w tym miejscu rozwiązań, które spowodowałyby znaczącą poprawę bezpieczeństwa wymaga znacznych nakładów. Dopóki nikt nimi nie dysponuje, trzeba sięgnąć po prostsze i tanie sposoby.

Naszym zdaniem, na skrzyżowaniu, w miejscach, gdzie znajdują się obecnie znaki ustąp pierwszeństwa przejazdu należy zamontować znaki STOP

- Naszym zdaniem, na skrzyżowaniu, w miejscach, gdzie znajdują się obecnie znaki ustąp pierwszeństwa przejazdu należy zamontować znaki STOP. Jeśli okazałoby się, że nie wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa, wówczas trzeba będzie pomyśleć o utworzeniu tam ronda lub montażu sygnalizacji świetlnej - mówił wówczas insp. Marcin Ratajczak.

Dlaczego policja jest za znakami STOP? Bo obawia się, że przekształcenie skrzyżowania w rondo nie musi wcale wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu. - Czy będziemy w stanie uzmysłowić inowrocławianom, którzy jeżdżą tamtędy na pamięć od 30 lat, że zmieniły się zasady ruch? Drastyczna zmiana może okazać się pułapką - dodał komendant powiatowy.

Trwa budowa drugiego etapu obwodnicy Inowrocławia. To 5-kilometrowy odcinek, który połączy Latkowo ze Sławęcinkiem. Prace toczą się zgodnie z planem. Obwodnicą Inowrocławia pojedziemy już w czwartym kwartale tego roku. Flash INFO, odcinek 17 - najważniejsze informacje z Kujaw i Pomorza.

Obwodnica Inowrocławia z lotu ptaka. Na budowie widać postęp...

Aż 200 spośród 533 majowych zgłoszeń do inowrocławskiej straży miejskiej dotyczyło nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów.Najwięcej z nich dotyczyło:* blokowania wyjazdu – 39 zgłoszeń, * parkowania na terenach zielonych – 17 zgłoszeń, * parkowania na zakazach zatrzymywania – 51 zgłoszeń, * parkowania na chodnikach – 31 zgłoszeń, * parkowania na miejscach inwalidzkich – 10 zgłoszeńKierowcy parkowali również przy przejściach dla pieszych, na skrzyżowaniach, na miejscach postojowych dla taxi albo przystankach autobusowych. - W takich przypadkach stosowane są wówczas pisemne zawiadomienia dla sprawców wykroczeń. Każde wykroczenie jest dokumentowane fotograficznie przez funkcjonariuszy, a kierowca otrzymuje za wycieraczkę informację, aby stawił się w Komendzie Straży Miejskiej i wyjaśnił sprawę wykroczenia. Zakładane są również blokady na koła. Wówczas należy zadzwonić pod nr alarmowy 986 zgodnie z informacją pozostawioną za wycieraczką i poczekać na przyjazd funkcjonariuszy w celu ściągnięcia blokady i wyjaśnienia sprawy wykroczenia - przypominają strażnicy miejscy.Flash INFO, odcinek 17 - najważniejsze informacje z Kujaw i Pomorza.

Blokady na koła za złe parkowanie w Inowrocławiu [zdjęcia]

Jakie są najlepsze restauracje w Inowrocławiu? Gdzie warto zjeść, które miejsca na kulinarnej mapie Inowrocławia cieszą się pozytywnymi opiniami i recenzjami? Zapewne na ten temat mogłoby powstać kilka rankingów i każde zestawienie wyglądałoby zupełnie lub nieco inaczej. My postanowiliśmy zajrzeć na stronę Tripadvisor i przygotować na jej podstawie ranking 10 najlepszych restauracji, który powstał w oparciu o opinie użytkowników portalu. Przed Wami TOP 10 restauracji w Inowrocławiu ➤ ➤ ➤

TOP 10 restauracji w Inowrocławiu. Gdzie warto zjeść? [ranking]

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska