Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Marka S.A. urealnia prognozy i zaostrza warunki udzielania pożyczek

maryla
Fot. Wojciech Wojtkielewicz
Ograniczyliśmy sprzedaż pożyczek już w ostatnim kwartale ub.r., bo uznaliśmy, że należy zaostrzyć warunki udzielania kredytów. Poprzednie były zbyt liberalne - wyjaśnia nam Jarosław Konopka. który od 1 marca będzie prezesem firmy pożyczkowej Marka.

Które elementy strategii firmy i dlaczego należało zrewidować, bo wydawało się, że firma bardzo optymistycznie patrzy w przyszłość i ma świetne wyniki?

Jarosław Konopka, wiceprezes, a od 1 marca 2013 prezes Marka  SA: - Modyfikujemy strategię spółki, która będzie opierać się m. in. na optymalizacji kosztów i zwiększeniu efektywności. Wdrażamy wewnętrzne zmiany w organizacji firmy, mające na celu usprawnienie działania naszego biznesu i wzrost wartości dla akcjonariuszy. Oznacza to m.in. znaczne uproszczenie struktury spółki i restrukturyzację zatrudnienia – zwiększenie liczby przedstawicieli przy jednoczesnym ograniczeniu stanowisk administracyjnych i funkcyjnych. Ograniczamy liczbę biur sprzedaży, zachowując dotychczasowy zasięg terytorialny, wprowadzamy nowatorski i bardzo efektywny system informatyczny, nowe zasady rekrutacji i programy motywacyjne, a także bardziej wydajny system windykacyjny.

Przyczyny zmiany strategii to m.in. niższe od oczekiwanych rentowności nowych oddziałów w okresie marzec – grudzień 2012 , a także zbyt duża ilość udzielanych pożyczek w stosunku do jakości ich spłacania.

To m.in. wpłynęło na konieczność zmiany prognoz finansowych zarówno za rok ubiegły, jak i najbliższe lata.

Jak będą zmienione prognozy?  Dlaczego? Czy ma to cokolwiek wspólnego z działaniami KNF w kontekście Amber Gold i ostrzeganiem klientów przed instytucjami finansowymi oferującymi szybkie pożyczki i ew. spadkiem popytu na takie usługi? A może odwrotnie - okazały się zbyt ryzykowne dla firmy?
- Postanowiliśmy  odwołać prognozy wyników finansowych na 2012 rok, a w związku ze zmianą strategii rozwoju podjęliśmy też decyzję o zmianie prognozy na 2013 i 2014 rok.
Według opublikowanych szacunkowych wyników za 2012 r. przychody z prowadzonej działalności wyniosły 18,9 mln zł, według wcześniejszych prognoz miało to być  25,6 mln zł. . Według wstępnych szacunków zanotowaliśmy też ujemny wynik netto na poziomie 81 tys. zł, podczas gdy prognozy zakładały zysk netto na poziomie 4 mln zł. Do czynników mających wpływ na niezrealizowanie prognozy finansowej należy m. in. zmiana polityki rozliczenia odpisów aktualizacyjnych, której celem było zwiększenie bezpieczeństwa w pogarszających się warunkach makroekonomicznych oraz zawirowanie wokół poza bankowych instytucji finansowych. Można więc mówić o pewnym wpływie akcji KNF i NBP na funkcjonowanie wszystkich firm pożyczkowych – jednak w naszym przypadku to czynnik drugorzędny. Zmieniona została również polityka sprzedażowa spółki, która przełożyła się na znaczący spadek dynamiki udzielanych pożyczek w IV kw. 2012 r., ale przyczyniła się do istotnej poprawy jakości portfela udzielonych pożyczek.
Według zaktualizowanej prognozy finansowej w 2013 roku spółka planuje osiągniecie przychodów ze sprzedaży na poziomie 22,4 mln. zł oraz uzyskanie 510 tys. zł zysku netto. W 2014 roku spółka zamierza wypracować 31,4 mln. zł przychodów oraz 5 mln zł zysku netto.

Co się kryje za określeniami poprawa jakości portfela pożyczek i bezpieczny niskonakładowy rozwój terytorialny?
-  Poprawę jakości portfela udzielanych pożyczek osiągnęliśmy dzięki wprowadzeniu nowych zasad ich udzielania.

Ograniczyliśmy sprzedaż pożyczek już w ostatnim kwartale ub.r., bo uznaliśmy, że należy zaostrzyć warunki udzielania kredytów. Poprzednie były zbyt liberalne, co może przekładać się na problemy z ich odzyskiwaniem, szczególnie w pogarszających się warunkach makroekonomicznych.

Natomiast termin bezpieczny, niskonakładowy rozwój terytorialny oznacza, że zamierzamy kontynuować ten rozwój w sposób zrównoważony. Nadal będziemy prowadzić działalność na dotychczasowym terenie (dziewięciu województw) jednak  za pośrednictwem tylko czterech biur sprzedaży (Białystok, Lublin, Olsztyn, Łódź). By zmniejszyć koszty funkcjonowania w nowych regionach – zdecydowaliśmy o zamknięciu pięciu biur przy jednoczesnym zwiększeniu liczby przedstawicieli handlowych, działających na terenach nowych oddziałów.  W 2013 r. Marka nie planuje otwarcia nowych biur, natomiast planuje rozszerzenie  działalności na województwo świętokrzyskie poprzez sieć przedstawicieli handlowych .

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Marka S.A. urealnia prognozy i zaostrza warunki udzielania pożyczek - Kurier Poranny

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska