https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Marzenna Drab, wiceminister: - Spokojnie, płynnie wrócimy do sprawdzonego systemu 8-klasowej szkoły

Marzenna Drab, wiceminister edukacji narodowej: -  Dobrze wiemy, jak funkcjonują 8-klasowe szkoły podstawowe, które chcemy przywrócić, bowiem gimnazja nie okazały się dobrym rozwiązaniem dla nauczania młodzieży. Nasza reforma nie niesie ryzyka. Najważniejsze jest dla nas dobro uczniów, którzy mają być objęci jak najlepszym systemem edukacji i wychowania
Marzenna Drab, wiceminister edukacji narodowej: - Dobrze wiemy, jak funkcjonują 8-klasowe szkoły podstawowe, które chcemy przywrócić, bowiem gimnazja nie okazały się dobrym rozwiązaniem dla nauczania młodzieży. Nasza reforma nie niesie ryzyka. Najważniejsze jest dla nas dobro uczniów, którzy mają być objęci jak najlepszym systemem edukacji i wychowania Maryla Rzeszut
Rozmowa z grudziądzanką, MARZENNĄ DRAB, wiceministrem edukacji narodowej, podsekretarzem stanu, o zmianach w polskim szkolnictwie i nowym wyzwaniu.

Od czego rozpoczęła pani pracę w ministerstwie edukacji?
Przede wszystkim spotkałam się z szefami departamentów: funduszy strukturalnych oraz strategii i współpracy międzynarodowej, które mi podlegają. Poznałam pracowników, z którymi będę współpracować. Określamy zasady i styl pracy, obowiązujące mnie i moich podwładnych.

Nowy rząd i Sejm nie mają komfortu, opozycja atakuje non stop. Taka presja utrudnia pracę?
Robimy swoje. Opozycja nie potrafi sobie poradzić z dotkliwa porażką w wyborach, robi panikę, reaguje wręcz histerycznie. Myślę, że to pierwsza faza, po której nastąpi uspokojenie sytuacji, gdy opozycja oswoi się z faktem, iż już nie rządzi. Społeczeństwo, które wszystko obserwuje, zauważy zmiany w dobrym kierunku. To nam społeczeństwo zaufało i dało mandat do zmian, które wprowadzamy, zaś dotychczasowym rządzącym, po 8 latach podziękowało. Trzeba to zaakceptować.

W pani gestii są m.in. fundusze strukturalne. Czy polskie szkolnictwo nadal będzie korzystać z dotacji unijnych?
Oczywiście. Będziemy zabiegać o każde dofinansowanie z UE, jakie jest możliwe. Już rozpoczęłam analizowanie, jaki mamy stan na dziś, co jest zaproponowane, w jakim kierunku będą wydatkowane unijne fundusze. Mamy 2015 rok i dwa lata perspektywy finansowej poza sobą. Zorientowałam się już, że są znaczne opóźnienia w pozyskiwaniu funduszy. Muszę ustalić przyczynę i obrać sposób działania, bo musimy się spieszyć, by nadrobić zaległości.

Dziś w szkołach "gorącym" tematem są gimnazja, w których nauczyciele są pełni obaw co do szykowanych zmian.
Niepotrzebnie podgrzewa się atmosferę w szkołach. Wracamy do sprawdzonego systemu. Konsultacje społeczne są przydatne, jednak kiedy gimnazja wprowadzono, nie pytano nauczycieli i uczniów, czy chcą takiej reformy szkolnictwa. Wtedy była to droga w nieznane, ale wprowadzono gimnazja i już. Natomiast teraz wiemy, jak funkcjonują 8-klasowe szkoły podstawowe, które chcemy przywrócić, bowiem gimnazja nie okazały się dobrym rozwiązaniem dla nauczania młodzieży. Nasza reforma nie niesie ryzyka. Najważniejsze jest dla nas dobro uczniów, którzy mają być objęci jak najlepszym systemem edukacji i wychowania.

Mówiąc wprost: nauczyciele w gimnazjach są zestresowani, boją się utraty pracy.
Przecież uczniów pozostanie tyle samo. I ta sama liczba nauczycieli będzie ich uczyć, tylko w innej strukturze szkół. Gimnazja będziemy wygaszać stopniowo. Uczniowie, którzy teraz do nich uczęszczają, dokończą w nich naukę. Proces następować będzie spokojnie i płynnie. Przewidziane są konsultacje ze środowiskiem nauczycielskim. Ten niepokój w gimnazjach dziwi, bowiem sondaże wśród Polaków pokazują, że około 68 proc. społeczeństwa jest za przywróceniem 8-klasowych szkół podstawowych. Uczynimy to bez chaosu, bezpiecznie dla uczniów i nauczycieli.

A co jest najpilniejsze we współpracy międzynarodowej?
Mamy punkty konsultacyjne na całym świecie, tam, gdzie żyją Polacy. Będziemy wspierać naszych rodaków wszędzie, gdzie istnieją polskie szkoły lub placówki, w których uczy się języka polskiego i historii naszego kraju. Jak? Programami, pomocami naukowymi, szkoleniami i w każdy inny, możliwy sposób.

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ewa

Nie pozostanie tyle samo w szkole uczniów. Ubedzie jednego oddziału w klasach 3 gimnazjum i I klasa szkoły podstawowej bo 7-latki będą w 2 klasie. Czy Pani umie liczyć?

P
Pszczółka Maja
W dniu 01.12.2015 o 17:20, Jens napisał:

Adam i Pszczółka Maja - z literówki robicie problem , czytałem ten artykuł w gazecie papierowej, było prawidłowo. Przy kopiowaniu di internetu nie wszystko wchodzi i stąd czasem literka albo kilka ucieka.  Ale jesteście mądrzy , co za spostrzegawczość no genialne... jełopy jedne...A Pani minister zaś słusznie mówi , popieram , mają wrócić 8-klasowe szkoły podstawowe 

Proszę nie wciskaj mi tego czego nie powiedziałem. Zaciekawił mnie tytuł i cały artykuł uważnie przeczytałem. Na temat artykułu wypowiedziałem się.

 

Uważam, że dotychczasowe dwa sposoby nauczania nie wykluczają się.

Ja ze szkoły podstawowej wyniosłem naprawdę dużo. Więcej jak z kolejnej szkoły. Pamiętam wszystko do dziś.

 

Nawet największe jeziora czy najwyższe góry na świecie potrafię wyrecytować jednym tchem.

 

Potrafię zaśpiewać w całości Hymn Polski. Nauczono mnie w szkole podstawowej logicznego myślenia. Nauczono mnie życia w społeczeństwie poprzez harcerstwo i kółka zainteresowań.

 

Czy tego w gimnazjum dzisiaj uczą? 

j
janka

Rację ma pani minister Drab , a opozycja jak szakale - jeszcze nowy rząd nie zdążył zacząć rządzić to już naskakują i pretensje o byle co , już rozliczają ... Najpierw PO samo niech się rozliczy z 8 lat psucia kraju  bo społeczeństwo już PO oceniło i skreśliło , to partia przeszłości

J
Jens

Adam i Pszczółka Maja - z literówki robicie problem , czytałem ten artykuł w gazecie papierowej, było prawidłowo. Przy kopiowaniu di internetu nie wszystko wchodzi i stąd czasem literka albo kilka ucieka.  Ale jesteście mądrzy , co za spostrzegawczość no genialne... jełopy jedne...

A Pani minister zaś słusznie mówi , popieram , mają wrócić 8-klasowe szkoły podstawowe 

E
Ewa

Teraz też nikt nie pyta nauczycieli i uczniów o zmianę. To nie są te gimnazja co 10 lat temu. Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wypracowali sobie już metody pracy a Pani dołączyła do demontażu tej ciężkiej pracy .

E
Ela
W dniu 01.12.2015 o 09:31, Pszczółka Maja napisał:

Dobrze byłoby pomyśleć też o rozwiązaniu problemu szkól dla imigrantów. Należy od podstaw rozpoczynać naukę. Z dziećmi imigrantów nie będzie dużego problemu. Powinni nauczyć się przede wszystkim języka polskiego życia w społeczeństwie. Większym problemem wydaje się zorganizowania nauki dla dorosłych. Szczególnie nauki przysposabiającej do zawodów: murarz, mechanik, piekarz itp. W tym przypadku powinny zostać powołane osobne 2 letnie szkoły przysposobienia do pracy w zawodzie. Czy Pani Minister przygotowana jest do takiego wyzwania?  To nie jest problem przetworzyć gimnazja w 8 klasowe nauczanie. Podręczniki te same, nauczyciele ci sami, szkolne klasy te same. Dla imigrantów należy przygotować kadrę nauczycielską posiadającą doskonałą znajomość języków i i wielu ich odmian, historii , kultury i obyczajów. To wyzwanie dla całej Unii Europejskiej. To ogrom pracy i pieniędzy. Nie powinno pozostawić się imigrantów bez prawa do nauki.

 


Dobrze byłoby pomyśleć też o rozwiązaniu problemu szkól dla imigrantów. Należy od podstaw rozpoczynać naukę. Z dziećmi imigrantów nie będzie dużego problemu. Powinni nauczyć się przede wszystkim języka polskiego życia w społeczeństwie. 

Większym problemem wydaje się zorganizowania nauki dla dorosłych. Szczególnie nauki przysposabiającej do zawodów: murarz, mechanik, piekarz itp.

 

W tym przypadku powinny zostać powołane osobne 2 letnie szkoły przysposobienia do pracy w zawodzie.

 

Czy Pani Minister przygotowana jest do takiego wyzwania?  To nie jest problem przetworzyć gimnazja w 8 klasowe nauczanie. Podręczniki te same, nauczyciele ci sami, szkolne klasy te same.

 

Dla imigrantów należy przygotować kadrę nauczycielską posiadającą doskonałą znajomość języków i i wielu ich odmian, historii , kultury i obyczajów.

 

To wyzwanie dla całej Unii Europejskiej. To ogrom pracy i pieniędzy. Nie powinno pozostawić się imigrantów bez prawa do nauki.

Przecież imigranci, który do nas przybywają już od pewnego czasu (m.in, z Ukrainy czy Czeczenii) dawno chodzą na lekcje polskiego, trzeba o tym wiedzieć ,  

P
Pszczółka Maja
W dniu 01.12.2015 o 09:36, Adam. napisał:

Co PŁYNIE i gdzie PŁYNIE,bo nie rozumiem tego zdania.A może niedouczonemu pismakowi chodziło o słowo PŁYNNIE? Ale to jest poziom wiedzy tych pseudo dziennikarzyn piszących w G.P.

Czytając tytuł domyślałem, że czas dla Pani Minister spokojnie płynie. Po przeczytaniu artykułu zrozumiałem, że chodzi tu o płynność przechodzenia z nowego systemu nauki do starego już sprawdzonego.  Obecny system nie sprawdził się.

A
Adam.

Co PŁYNIE i gdzie PŁYNIE,bo nie rozumiem tego zdania.A może niedouczonemu pismakowi chodziło o słowo PŁYNNIE? Ale to jest poziom wiedzy tych pseudo dziennikarzyn piszących w G.P.

P
Pszczółka Maja

Dobrze byłoby pomyśleć też o rozwiązaniu problemu szkól dla imigrantów. Należy od podstaw rozpoczynać naukę. Z dziećmi imigrantów nie będzie dużego problemu. Powinni nauczyć się przede wszystkim języka polskiego życia w społeczeństwie. 

Większym problemem wydaje się zorganizowania nauki dla dorosłych. Szczególnie nauki przysposabiającej do zawodów: murarz, mechanik, piekarz itp.

 

W tym przypadku powinny zostać powołane osobne 2 letnie szkoły przysposobienia do pracy w zawodzie.

 

Czy Pani Minister przygotowana jest do takiego wyzwania?  To nie jest problem przetworzyć gimnazja w 8 klasowe nauczanie. Podręczniki te same, nauczyciele ci sami, szkolne klasy te same.

 

Dla imigrantów należy przygotować kadrę nauczycielską posiadającą doskonałą znajomość języków i i wielu ich odmian, historii , kultury i obyczajów.

 

To wyzwanie dla całej Unii Europejskiej. To ogrom pracy i pieniędzy. Nie powinno pozostawić się imigrantów bez prawa do nauki.

j
jajacek

No biedacy !

"Opozycja atakuje ..." po prostu cos potwornego !

Wprost rzucają kłody pod nogi.

A o demokracji i prawie do głosu to słyszała ?

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska