Matura 2016. Błędy w arkuszach z rosyjskiego i informatyki!

Jakub Stykowski
Jakub Stykowski
Dobiegają końca tegoroczne zmagania. Uczniowie są źli, bo pojawiły się błędy w arkuszach z języka rosyjskiego i informatyki.
Dobiegają końca tegoroczne zmagania. Uczniowie są źli, bo pojawiły się błędy w arkuszach z języka rosyjskiego i informatyki. Michał Gaciarz
Udostępnij:
Dobiegają końca tegoroczne zmagania. Uczniowie są źli, bo pojawiły się błędy w arkuszach z języka rosyjskiego i informatyki.

Matura 2016 - język rosyjski

Czyżby w arkuszu dzisiejszej matury z języka rosyjskiego na poziomie podstawowym pojawił się błąd w tekście z zadania 5: Тут соседу принесли "селянку" i prawidłowo powinno być "солянку"? Wyjaśniamy.

Potencjalny błąd wyłapała Raisa Misztela, nauczycielka języka rosyjskiego w IV LO w Tychach, która jest z pochodzenia Ukrainką i wszelkie niuanse języka rosyjskiego zna doskonale. "Cелянкa" znaczy po polsku "sielanka", podczas gdy w tekście mowa jest o zupie i powinien być wspomniany wyraz сoлянкa, czyli solanka, tradycyjna zupa rosyjska. Jedna literka, a całkowita zmiana znaczenia słowa.

Czy jednak użycie słowa cелянкa rzeczywiście jest błędem? Niekoniecznie. Wystarczy zajrzeć do Słownika Języka Rosyjskiego Siergieja Iwanowicza Ożegowa, z którego korzystają m.in. studenci filologii rosyjskiej. Pod hasłem cелянкa, oprócz znaczenia "mieszkanka wsi" podaje on również, że słowo to znaczy "to samo, co coлянкa" dodając jednak adnotację, że jest to forma archaiczna. Na maturze wykorzystano skrócone opowiadanie Antoniego Czechowa "Głupi Francuz", które zostało napisane w 1886 roku. Wydaje się więc, że wówczas archaiczna forma cелянкa mogła być jeszcze używana. Nie jest to więc błąd, choć użycie archaicznej formy powinno być objaśnione pod tekstem tak, jak objaśniono, że половой to dzisiejszy официант (oba słowa oznaczają kelnera). Co ciekawe, w Słowniku Ożegowa, przy słowie половой również znajduje się adnotacja o jego archaiczności.

Matura z angielskiego - komentarz nauczyciela

Matura 2016 - informatyka

W jednym z zadań na egzaminie maturalnym z informatyki na poziomie rozszerzonym brakowało kilku danych w pliku, dlatego Centralna Komisja Egzaminacyjna zaproponowała abiturientom dwa rozwiązania, jednym z nich jest częściowe powtórzenie egzaminu.

Pierwsze z nich dotyczy oceniania wadliwego zadania. Zgodnie z propozycją dyrektora CKE, rozwiązania zdających będą traktowane, jako poprawne, jeżeli poprawne są wyniki dla pierwszych 700 wierszy, czyli dla danych całkowicie zgodnych ze specyfikacją określoną w poleceniu do zadania lub do oceny został przedstawiony program, który po uruchomieniu dla poprawnych danych daje poprawne wyniki. Maturzyści, którzy wybiorą drugą propozycję będą przystępowali wyłącznie do części drugiej egzaminu, czyli wykonania zadań z wykorzystaniem komputera. W przypadku części pierwszej wzięty pod uwagę będzie wynik uzyskany w egzaminie majowym.

(AIP), (TVN24.pl)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie