Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów
6 z 6
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze. Po ostatnim zdjęciu przejdziesz na shownews.pl.
Poprzednie
Przejdź na shownews.pl
Przesuń w prawo aby przejść na shownews.pl
Tomasz Szymczyk, nauczyciel matematyki w V Liceum...

Matura z matematyki CKE 5.05.2016 PODSTAWA Co na egzaminie? PRZECIEKI Nauczyciele zdradzają pytania

Tomasz Szymczyk, nauczyciel matematyki w V Liceum Ogólnokształcącym w Bielsku-Białej, które od lat uznawane jest za najlepsze liceum w województwie śląskim w rankingu Perspektywy. Tomasz Szymczyk jest wychowawcą finalistów olimpiad matematycznych, a także autorem zadań maturalnych, wykorzystywanych w tzw. starej maturze. Posiada tytuł honorowy profesora oświaty.

Na maturze może znaleźć się wszystko, co jest objęte podstawą programową. Zawsze tak było i myślę, że w tym roku też tak będzie. Cóż można obstawiać? Na pewno zadania dotyczące ciągów, zadania z geometrii płaskiej, zadanie z geometrii przestrzennej, coś z działań na liczbach, być może coś z trygonometrii, coś z optymalizacji, rachunek prawdopodobieństwa lub kombinatoryka. Możliwości jest naprawdę dużo, choć wydaje się, że jest to ograniczony materiał.

Podpowiedzią może być obserwacja, jakie działy były najczęściej powtarzające się w poprzednich latach na egzaminie maturalnym. Myślę, że te działy będą w dalszym ciągu dominowały w obecnej maturze. Ale tak naprawdę - powiem po raz kolejny - pojawić się może wszystko, co jest w podstawie programowej i objęte programem nauczania.

Mówię o maturze na poziomie rozszerzonym. Matura na poziomie podstawowym jest prostą maturą, sprawdzającą pewne podstawowe czynności, algorytmy opanowane przez ucznia. Matematyka na poziomie podstawowym jest dla uczniów naszego liceum egzaminem łatwym, w związku z tym muszą go zaliczyć zgodnie z całą procedurą egzaminu maturalnego.

Natomiast matura na poziomie rozszerzonym ma - podobnie jak poprzednia matura z matematyki - kierunkować ucznia. I tak jest skonstruowana - powinni ją zdawać uczniowie, którzy myślą o studiach, na których matematyka jest głównym przedmiotem albo co najmniej jednym z głównych elementów kształcenia - to uczelnie typu politechnika lub ekonomia. Obecna matura, wbrew pozorom, wcale nie jest łatwiejsza od starej matury, nawet w klasach o profilu „mat-fiz”. Pojedyncze zadania są łatwiejsze, ale cały zestaw jest na pewno trudniejszy. Poza tym, wtedy uczeń miał do wyboru trzy zadania spośród pięciu i miał na to pięć godzin czasu. Teraz uczeń ma rozwiązać troszkę łatwiejsze w konstrukcji, ale kilkanaście zadań w ciągu trzech godzin. Jest zatem trudniej niż wcześniej. Jak przygotować ucznia? Jak sportowca! Ćwiczyć rozwiązywanie zadań, szukać, gdzie został popełniony błąd, dlaczego ten błąd został popełniony i starać się go wyeliminować w kolejnych rozwiązywanych zadaniach, a sukces na maturze na pewno będzie. W starej maturze, kiedy jeszcze nauczyciele składali do kuratoriów propozycje zadań, wiele razy udało się, że moje zadanie było wybrane i znalazło się na egzaminie maturalnym. Teraz to wszystko jest inaczej skonstruowane, odbywa się centralnie w całej Polsce, są banki zadań itd. W tej chwili działa to całkiem inaczej.

(KLM)

Zobacz również

W Katowicach powstaną bogate w roślinność i zaplecze rekreacyjne skwery. ZDJĘCIA

NOWE
W Katowicach powstaną bogate w roślinność i zaplecze rekreacyjne skwery. ZDJĘCIA

Marsz Pamięci w Chełmnie nad Nerem. Była delegacja z Warty ZDJĘCIA

NOWE
Marsz Pamięci w Chełmnie nad Nerem. Była delegacja z Warty ZDJĘCIA

Polecamy

XXX Bydgoski Festiwal Operowy. "Efekt przekroczył najśmielsze oczekiwania"

XXX Bydgoski Festiwal Operowy. "Efekt przekroczył najśmielsze oczekiwania"

Kosiarka, kosa czy podkaszarka? Sprawdź, co się przyda w twoim ogrodzie

Kosiarka, kosa czy podkaszarka? Sprawdź, co się przyda w twoim ogrodzie

Ugryzł cię kleszcz? Nigdy nie zgadzaj się na tę metodę leczenia boreliozy

Ugryzł cię kleszcz? Nigdy nie zgadzaj się na tę metodę leczenia boreliozy