- Wszyscy o te tematy nagabują - _żali się Zbigniew Potoniec z bydgoskiego Zespołu Szkół Spożywczych. Nic dziwnego. Zbigniew Potoniec pracował niegdyś w komisji przygotowującej zagadnienia maturalne. - _To było dawno i nigdy nie pisnąłem ani słówka - zastrzega polonista. - W tym roku szablon będzie pewnie typowy: interpretacja cytatu, temat przekrojowy, nawiązanie do nowszej epoki i analiza utworów.
Rzeźnia nr 5
- Spekulacje zawsze się będą pojawiać - _uważa Elżbieta Piniewska z I LO w Inowrocławiu . - Jedno jest pewne - po 89 roku skończyły się tematy rocznicowe. Tak więc, jeśli liczyliście po cichu na 110. rocznicę urodzin Tolkiena, to raczej o niej zapomnijcie. - Myślę, że trzeba zwrócić uwagę na wiek XX i literaturę współczesną - twierdzi Elżbieta Piniewska. - Niewykluczone, że po "11 września" powróci problem totalitaryzmu. Warto doczytać Orwella ("Rok 1984", "Folwark zwierzęcy ") i powtórzyć literaturę łagrową. Jeśli ktoś liczy na szóstkę, nie zaszkodzi znajmość materiału pozalekturowego, np. "Nowego wspaniałego świata" Huxleya i "Rzeźni nr 5" Vonneguta.
Unia i Żydzi
Podobnego zdania jest Róża Krutnik z V LO z Bydgoszczy. - _Ważne, by orientować się, co dzieje się na świecie - _mówi. - Prawdopodobne, że w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej pojawi się pytanie o naszą tożsamość indywidualną i narodową, o portret współczesnego Polaka w konfrontacji z poprzednimi epokami. Być może trzeba będzie rozstrzygnąć, jaki jest jego stosunek do boga, śmierci, miłości. Jest też zbrodnia w Jedwabnem... Kto wie, czy jeden z tematów nie będzie dotyczyć stereotypu Żyda w naszej literaturze? A na koniec może się trafić do interpretacji jakaś myśl Leszka Kołakowskiego.
Gdy pytam, jakie są szanse, że ta przepowiednia się sprawdzi, Róża Krutnik nie waha się ani chwili. - _Moje typy sprawdzają się dość często - _odpowiada.
Według Ewy Klein-Kaczmarzyk z bydgoskiego Zespołu Szkół Gastronomicznych najważniejsze jest myślenie. - _Już dawno odeszliśmy od konkretnych tematów - _twierdzi. - I dobrze, bo temat powinien dawać duże możliwości. _Tak naprawdę liczy się pomysł. I dlatego, zamiast opisywać treść lektur, lepiej nawiązać do jakiegoś filmu, spektaklu teatralnego, nawet do obrazu.
Tylko nauka
Jeszcze inne zdanie w tej kwestii ma Cecylia Szubryczyńska, dyrektor I LO w Świeciu nad Wisłą . - _Na spekulacje nie mam czasu - _mówi. - A recepta na zdanie matury jest krótka: uczyć się systematycznie i robić to, czego wymaga nauczyciel.
7 grzechów głównych, czyli kryteria oceny pisemnej matury z języka polskiego:
1. zgodność z tematem i jego zrozumienie 2. wartość materiału rzeczowego 3. kompozycja pracy 4. umiejętności językowe 5. poprawność gramatyczna (fleksja, składnia) 6. sprawność ortograficzna i interpunkcyjna 7. estetyka pracy
Radość życia i jej przejawy (91/92)
Między buntem i afirmacją - literatura o stosunku człowieka do życia i świata (93/94)
Don Kichot na polskich drogach, czyli literackie portrety idealistów i marzycieli różnych epok (95/96)
Drogi do kariery bohaterów literackich różnych epok (96/97)
O wędrówce jako metaforze ludzkiego losu i jej literackich ujęciach (00/01)
Z pewnością uczyć się trzeba. A spekulować... warto.
Jeśli chcecie znaleźć więcej informacji na temat poprzednich tematów maturalnych, szukajcie w Internecie pod adresem: www.matura.pl/przedmiot.php