Mercedes Klasa C 2.0 220d 200KM All-Terrain. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Ostatnie lata pokazały, że na rynku zapanowały zdecydowane zmiany. Nastała era samochodów elektrycznych, a silniki Diesla powoli odchodzą w zapomnienie. Poza tym rolę samochodów rodzinnych, miejskich, luksusowych i/lub sportowych przejęły wszelkiej maści SUV-y i crossovery. Wydawałoby się, że Mercedes Klasy C z silnikiem wysokoprężnym 2.0 220d w wersji All-Terrain nie ma racji bytu. Nic bardziej mylnego!
Ostatnie lata pokazały, że na rynku zapanowały zdecydowane zmiany. Nastała era samochodów elektrycznych, a silniki Diesla powoli odchodzą w zapomnienie. Poza tym rolę samochodów rodzinnych, miejskich, luksusowych i/lub sportowych przejęły wszelkiej maści SUV-y i crossovery. Wydawałoby się, że Mercedes Klasy C z silnikiem wysokoprężnym 2.0 220d w wersji All-Terrain nie ma racji bytu. Nic bardziej mylnego! Kamil Rogala
Ostatnie lata pokazały, że na rynku zapanowały zdecydowane zmiany. Nastała era samochodów elektrycznych, a silniki Diesla powoli odchodzą w zapomnienie. Poza tym rolę samochodów rodzinnych, miejskich, luksusowych i/lub sportowych przejęły wszelkiej maści SUV-y i crossovery. Wydawałoby się, że Mercedes Klasy C z silnikiem wysokoprężnym 2.0 220d w wersji All-Terrain nie ma racji bytu. Nic bardziej mylnego!

Mercedes C220d All-Terrain. Nadwozie i wnętrze

Rynek uterenowionych kombi został niemal w całości wchłonięty przez wspomniane SUV-y. Wielu użytkowników uważa, że bez sensu kupować tradycyjne kombi z podniesionym nadwoziem, skoro lepszym rozwiązaniem jest pełnoprawny SUV. Jest w tym trochę prawdy, bowiem wybór uterenowionych kombi jest skromny, więc jeśli ktoś ma konkretne wymagania, zapewne sięgnie po crossovera. Nawet w ofercie Mercedesa model Klasy C All-Terrain ma mocną konkurencję ze strony nowego GLC. Inni producenci w tym segmencie? Najwięcej wspólnego z All-Terrain ma Volvo V60 Cross Country oraz Audi A4 Allroad. Jest jeszcze Skoda Superb Scout, ale mimo wszystko, wizerunkowo to niższa klasa.

A Klasa C All-Terrain prezentuje się świetnie. To ładnie narysowane, eleganckie, klasyczne kombi z segmentu D, które uzbrojono w liczne nakładki i terenowe akcenty. Zazwyczaj nie przepadam za takimi stylistycznymi hybrydami, ale przyznam, że wolę uterenowione kombi, niż na siłę usportowionego SUV-a. Wygląda to po prostu dobrze i świadczy o tym, że producent chciał dodać funkcjonalności do i tak praktycznego nadwozia, a nie starał się zepsuć pierwotny zamysł SUV-a dodając obniżające prześwit nakładki i lakierowane gadżety. Tak, jestem zwolennikiem praktycznych dodatków, a nie tylko tych, które działają tylko na wizualny aspekt. A w All-Terrain z wyglądem postępuje także prześwit (zwiększony m.in. przez opony o zwiększonym profilu), a co za tym idzie, wjechanie np. do lasu lub na polną drogę nie będzie wiązało się ze stresem o dokładki zderzaka i felgi ze zlicowanym z oponą rantem.

Poza tym All-Terrain nie udaje terenówki. Wiadomo, że ten samochód nie wjedzie w świeże błoto na rozkopanym polu kukurydzy, ale zapewni mobilność i pewność w każdych warunkach pogodowych i delikatnym terenie (polna droga, las, droga gruntowa itp.), dzięki napędowi na cztery koła. W ofercie są tylko dwie wersje silnikowe, każda z 4Matic, więc nie ma udawania i półśrodków z napędem na jedną oś.

O walorach napędowych wspomnę jeszcze przy okazji opisu silnika, tymczasem zajrzyjmy na chwilę do wnętrza. Tutaj nie ma żadnego elementu, który zdradzałby wersję All-Terrain. Dopiero po wybraniu trybów jazdy pojawi się dodatkowy, odpowiedzialny za jazdę w „terenie”. Poza tym wnętrze można skonfigurować na wiele różnych sposobów. Mój testowy egzemplarz miał bardzo ładną, brązową tapicerkę z romboidalnymi przeszyciami oraz wstawki ze srebrnymi paskami. Moim zdaniem, to jedna z najładniejszych możliwych konfiguracji wnętrza, które wydobywa ze stylistyki wszystko, co najlepsze. Mógłbym się jednak doczepić do sporej ilości fortepianowej czerni na tunelu środkowym, trochę niepasujących połączeń materiałów – miękka, pikowana skóra i plastik udający aluminium. Co jeszcze? W niektórych miejscach pod naciskiem materiały wydawały ciche dźwięki, choć Mercedes zdecydowanie się poprawił i nie zalicza takich wtop, jak jakiś czas temu. Oczywiście pomijam kwestię podświetlenia wnętrza w wielu dostępnych kolorach, bo nie każdemu się to podoba, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby zmniejszyć jasność, wybrać stonowany kolor, wyłączyć podświetlenie lub nie wybierać go podczas konfiguracji.

System działa sprawnie, jest dość intuicyjny, choć ilość opcji może na początku przytłoczyć. Oczywiście wszystkim sterujemy dotykowo, nie ma już panelu dotykowego na tunelu środkowym, a miniaturowe panele dotykowe na kierownicy, odpowiedzialne za sterowanie ekranem głównym i wirtualnymi zegarami, wymagają przyzwyczajenia i wprawy. Przestrzeni nie brakuje, choć z przodu tunel środkowy dość mocno wchodzi w przestrzeń na nogi, co może przeszkadzać większym kierowcom i pasażerom zasiadającym na przednich fotelach. Z tyłu miejsca jest wystarczająco, jak przystało na segment D premium. Pojemność bagażnika również nie rozczarowuje – 490/1510 litrów. Nie można także narzekać na brak udogodnień i praktycznych dodatków.

Mercedes C220d All-Terrain. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Podczas gdy wielu producentów rezygnuje z silników Diesla i stawia na hybrydy, Mercedes, nie zaniedbując wspomnianych nowoczesnych typów napędu, tworzy prawdopodobnie najlepszy silnik wysokoprężny o takiej pojemności. Nie dość, że dysponuje on niezłą dynamiką, to pod względem oszczędności bije na głowę wiele zelektryfikowanych napędów. Pod maską testowanego egzemplarza pracował bowiem silnik 2.0 o oznaczeniu 220d. To czterocylindrowa jednostka wysokoprężna z turbosprężarką i wsparciem ze strony instalacji miękkiej hybrydy. Moc 200 KM oraz moment obrotowy 440 Nm wespół z niezwykle sprawnym systemem MHEV, który pozwala m.in. „żeglować” w wielu sytuacjach oraz wspiera działanie systemu Start/Stop, daje rewelacyjne połączenie.

Silnik ten współpracuje z 9-biegowym automatem, który kieruje napęd na wszystkie koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,8 sekundy a prędkość maksymalna to 231 km/h, ale nie osiągi są w tym aucie najważniejsze. Owszem, to dość spore uterenowione kombi jest bardzo dynamiczne i sprawnie porusza się w każdych warunkach, ale przy okazji zadowala się bardzo niewielką, wręcz imponująco niską ilością paliwa. Gdy odebrałem auto do testów, komputer pokazywał nieco ponad 1000 kilometrów zasięgu. Po pokonaniu około 150 kilometrów, w tym 100 kilometrów trasy Warszawa-Radom, zasięg… zwiększył się dokładnie o 150 kilometrów! Podejrzewam, że spokojna podmiejska jazda skończyłaby się po przejechaniu 1200 kilometrów.

Nieczęsto spotykany wynik. A jak prezentowało się spalanie?

  • zużycie paliwa w mieście (50 km/h) – 5,5 l/100km;
  • zużycie paliwa w trasie (70-100 km/h) – 3,8 l/100km;
  • zużycie paliwa na drodze ekspresowej i autostradzie (120-140 km/h) – 4,8-5,8 l/100km.

Podczas pomiarów czasami miałem obawy, że trudno będzie komuś uwierzyć w takie wyniki i odruchowo starałem się, aby auto spalało nieco więcej. Powyższe wyniki osiągnąłem po dwóch dniach testu, więc podejrzewam, że właściciel po kilku tygodniach obeznania się z autem, będzie w stanie osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty.

Mercedes C220d All-Terrain. Ceny i wyposażenie

Cennik Mercedesa Klasy C All-Terrain jest dość prosty, bo obejmuje dwie wersje napędowe – benzynowe C200 za 233 800 złotych oraz C220d za 246 900 złotych. Oczywiście dostajemy za to dość dobrze wyposażone auto, będące swego rodzaju pustą kartą, którą możemy zapisać dość bogatą ofertą opcjonalnego wyposażenia. Co możemy dokupić?

  • Pakiet Night (czarne relingi dachowe, przyciemniane szyby itp.) – 2 356 złotych;
  • opcjonalny lakier – od 1 440 do 10 368 złotych;
  • felgi 19-calowe – 6 022 złotych;
  • reflektory Digital LED – 9 294 złotych;
  • dach panoramiczny – 7 435 złotych;
  • tapicerka skórzana Nappa brązowo-czarna – 14 609 złotych;
  • podgrzewane skrajne miejsca na kanapie z tyłu – 1 833 złotych.

Oczywiście dodatków jest o wiele więcej i trzeba przeznaczyć kilkadziesiąt tysięcy więcej, aby je wszystkie zaznaczyć, ale taki jest segment premium, który pozwala skonfigurować auto pod swoje preferencje i gust.

Mercedes C220d All-Terrain. Podsumowanie

Mercedes C220d All-Terrain pokazuje, że jeszcze nie przyszła pora na skreślanie silników Diesla i nadwozi kombi. Owszem, ciekawych propozycji na rynku jest coraz mniej, ale mam nadzieję, że od czasu do czasu będzie pokazywał się taki rodzynek. Fantastycznie niskie zużycie paliwa, funkcjonalność i styl połączony z terenowym charakterem. Jest drogo i być może niedługo na próżno będziemy szukać takich aut na rynku, ale póki są, warto je doceniać.

Mercedes C220d All-Terrain – zalety:

  • świetna stylistyka, sporo elegancji, mimo terenowych dodatków;
  • fantastyczne wyniki spalania, mimo niezłych osiągów;
  • dużo ciekawych rozwiązań i praktycznych dodatków;
  • nowy system MBUX początkowo onieśmiela, ale jest wygodny w obsłudze;
  • ładnie wykończone wnętrze mimo drobnych, jakościowych wpadek;
  • spore możliwości personalizacji.

Mercedes C220d All-Terrain – wady:

  • odważne wnętrze (w tym oświetlenie ambientowe) może niektórych przytłaczać;
  • mogłoby być więcej miejsca na nogi z przodu i z tyłu.

Porównanie Mercedes Klasa C All-Terrain 2.0 220d 200KM do wybranych konkurentów:

 

Mercedes Klasa C All-Terrain 2.0 220d 200KM (AT9)

Volvo V60 Cross Country 2.0 B4 197 KM (AT8)

Audi A4 Allroad 2.0 40 TDI 204 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 246 900

od 250 900

od 208 600

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Długość/szerokość (mm)

4755/1820

4784/1850

4762/1847

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1601/1613

1649/1633

1578/1566

Rozstaw osi (mm)

2865

2874

2818

Pojemność bagażnika (l)

490/1510

529/1441

495/1495

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1800

1779

1645

Pojemność zbiornika paliwa (l)

40

60

58

Układ napędowy

spalinowy (MHEV)

spalinowy (MHEV)

spalinowy

Rodzaj paliwa

diesel

diesel

diesel

Pojemność (cm3)

1993

1969

1968

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 9-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

200

197

205

Moment obrotowy (Nm)

440

420

400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,8

8,2

7,3

Prędkość maksymalna (km/h)

231

180

232

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

5,0 (WLTP)

5,9 (WLTP)

5,6 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

129

154

146

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Materiał oryginalny: Mercedes Klasa C 2.0 220d 200KM All-Terrain. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie - Motofakty

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie