Czym jest EFQM?
Model EFQM, opracowany przez Europejską Fundację Zarządzania Jakością, polega na ciągłym doskonaleniu funkcjonowania przedsiębiorstwa, począwszy od przywództwa, strategii, poprzez zarządzanie pracownikami, partnerstwo i zasoby, procesy, produkty i usługi, a skończywszy na satysfakcji klientów, pracowników oraz kluczowych wynikach. W jaki sposób model EFQM wyzwala inicjatywę i kreatywność pracowników? Podstawą jest samoocena, która obejmuje wszystkie płaszczyzny działalności przedsiębiorstwa. Na jej podstawie identyfikowane są obszary do poprawy. Kolejnym etapem jest uruchomienie projektów doskonalących, których zadaniem jest wyeliminowanie zidentyfikowanych obszarów.
Czytaj: Niezadowolony pracownik. Przedsiębiorcy płacą tak mało, jak tylko się da
- Pamiętajmy, że aby program się powiódł musi objąć wszystkich pracowników na wszystkich szczeblach zarówno z najwyższego kierownictwa, jak i pracowników liniowych. Dzięki temu wszyscy mają poczucie kreowania otaczającej rzeczywistości. Wiedzą, że ich zdanie się liczy, proponowane rozwiązania są analizowane, a najlepsze z nich - wdrażane. Jest to dodatkowy bodziec do ciągłego angażowania się i wspólnego doskonalenia firmy – mówi Arkadiusz Miłak, szef jakości i doskonalenia procesów w Schenker.
Ważnym elementem programu doskonalenia jest stworzenie zespołu lub wyznaczenie osoby, odpowiedzialnej za podjęcie decyzji w sprawie zgłaszanych przez pracowników pomysłów oraz analizowanie, czy dane rozwiązanie jest możliwe do wdrożenia i na jakich zasadach. Należy pamiętać, że nawet w przypadku odrzucenia pomysłu, trzeba poinformować autora o powodach decyzji odmownej. Nie zniechęci to pracownika, do zgłaszania pomysłów w przyszłości.
Przeczytaj również: Bezrobotni: Nie ma pracy! Pracodawcy: Nie ma dobrych pracowników
- W naszej firmie stworzyliśmy program innowacyjności pod nazwą Księga Lwich Pomysłów, w ramach którego pracownicy mogą zgłaszać swoje rozwiązania. Cieszy się ona dużym zainteresowaniem. W latach 2008-2011 liczba zgłoszonych pomysłów wzrosła sześciokrotnie, a wdrażanych – dziewięciokrotnie. Równocześnie zaobserwowaliśmy wzrost satysfakcji pracowników oraz identyfikacji z firmą – tłumaczy Miłak.
Wdrożenie modelu EFQM wpływa na wzrost zaangażowania pracowników w wykonywane zadania, pozwala na lepsze zrozumienie strategii i celów w skali firmy, a to z kolei przekłada się na poprawę osiąganych przez przedsiębiorstwo wyników.
Czytaj też: Bonusy dla pracowników
