MZK Grudziądz kupuje elektryczne solarisy
W grudziądzkim ratuszu podpisano dziś (1 kwietnia) umowę na dostawę 17 w pełni elektrycznych autobusów oraz infrastruktury do ich obsługi. Zgodnie z nią pierwsze elektryczne solarisy - model urbino 12 electric - mają do Grudziądza przyjechać w połowie stycznia, a pozostałe do końca pierwszego kwartału 2023 r.
W przetargu oferent był tylko jeden: producent solarisów
Firma Solaris Bus & Coach jako jedyna złożyła ofertę w przetargu ogłoszonym przez MZK Grudziądz.

- Udział w tym przetargu nie był łatwy, ponieważ klient zamawiający postawił bardzo wysoko poprzeczkę i wiele wymagań, ale jestem pewien, że je spełnimy, a dzięki temu mieszkańcy Grudziądza i pasażerowie będą mogli korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań, najnowocześniejszej technologii - mówił Petros Spinaris, członek zarządu spółki Solaris Bus & Coach.
Spinaris podkreślił, że grudziądzkie zakupy to jedna z największych w kraju - w tym i przyszłym roku - inwestycji dotyczących zakupu autobusów elektrycznych.
Petros Spinaris zapewniał: - Komponenty do autobusów są już zamówione. Wygląda na to, że wszystko powinno dotrzeć na czas, a autobusy jako takie zostaną wyprodukowane w najbliższych miesiącach, aby dotarły do Grudziądza zgodnie z umową.
Spółka Solaris Bus & Coach autobusy i infrastrukturę zobowiązała się dostarczyć za łącznie 48,5 mln zł. 80 proc. tej kwoty pokryją pieniądze jakie MZK zdobył w konkursie programu „Zielony Transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.
Podczas uroczystości w ratuszu Paweł Maniszewski, prezes MZK, podziękował swoim pracownikom zaangażowanym w ten projekt. - Tempo było mordercze: nabór ogłoszono w piątek, a wnioski przyjmowano do poniedziałku - mówił.
Wraz z przyjazdem do Grudziądza elektrycznych solarisów, z floty MZK wycofanych zostanie 17 najstarszych, pełnoletnich już autobusów.
Nowe autobusy elektryczne, zgodnie z założeniami projektu, mają kursować na liniach nr 12, 19, 21 oraz 22.
Pasażer doceni walory tych autobusów
Autobusy solaris urbino 12 electric, jak na elektryczne przystało, nie będą „kopciły”, będą ciche, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring oraz ładowarki USB dla pasażerów. W pojazdach będzie po 26 miejsc siedzących.
Oprócz samych autobusów, firma dostarczy też ładowarki do nich:
- dziewięć , które zostaną zamontowane w zajezdni
- oraz pięć z pantografami, które zostaną zainstalowane na pętlach autobusowych w Tarpnie, Mniszku i Strzemięcinie, na al. 23 Stycznia i przy szpitalu.
- Niebawem, jeszcze w tym roku, w mieście pojawią się też nowe składy tramwajowe - podczas uroczystości Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza, przypomniał o produkowanych już dla Grudziądza, w części niskopodłogowych tramwajach oraz trwającej właśnie modernizacji torowisk tramwajowych. - Intensywnie i konsekwentnie inwestujemy w komunikację publiczną - podkreślił Glamowski.
Na inwestowanie w elektryczne autobusy, cieniem rzucają się ostatnie podwyżki cen energii.
Przed ubiegłoroczną dużą podwyżką, MZK płaciło nieco ponad 280 zł za kilowatogodzinę (liczone średnio, bo różne są stawki dzienne i nocne, inne mają autobusy i tramwaje), natomiast po ostatnim przetargu na zakup energii koszt kilowatogodzinywzrósł do ok. 1074 zł, czyli blisko czterokrotnie. - W tej chwili przetarg powtarzamy, bo cena energii na giełdzie lekko spada, więc być może będzie niższa - mówi prezes Maniszewski.
I dodaje, że Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej wystąpiła do premiera o zastosowanie mechanizmów osłonowych dla przedsiębiorstw komunikacyjnych. - Bo jeżeli ustawa mówi, że musimy mieć 1/3 floty elektrycznej, to musimy też mieć gwarancję, że cena prądu będzie w miarę stabilna - mówi Maniszewski. I co do wprowadzenia mechanizmu osłonowego jest optymistą. Szczegóły mają być znane w maju.
Zdjęcia z uroczystości podpisania umowy na zakup autobusów zobacz w naszej galerii:
MZK Grudziądz kupuje 17 autobusów elektrycznych marki Solari...
