MZK w Bydgoszczy testują kolejną hybrydę - tym razem lepsza od diesla?

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Przez kilka dni, na linii autobusowej numer 74 bydgoszczanie będą mogli podróżować autobusem MAN Lion's City Efficient Hybrid. To kolejna hybryda na testach w Bydgoszczy.

Zobacz wideo: Tak powinno przygotować się auto na mrozy.

- Pojazd, którym już można przejechać się po Bydgoszczy, ma ponad 12 metrów długości, jest 2-drzwiowy i niskopodłogowy. Posiada 35 miejsc siedzących. Wyposażony został w wiele systemów wspomagających pracę kierowcy. To wyjątkowo przydatne podczas manewrowania autobusem w obrębie istniejących ścieżek rowerowych czy wąskich uliczek osiedlowych - informuje Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.

U nas diesle są oszczędniejsze?

Nowy pojazd będzie testowany przez kilku kierowców, równolegle z istniejącymi autobusami co pozwoli porównać nie tylko wysokość spalania tych pojazdów ale również wykorzystanie ich w codziennym użytkowaniu. To nie pierwsza hybryda testowana w Bydgoszczy. Latem po bydgoskich drogach, na liniach 79 i 89, jeździł Mercedes Citaro Hybryd. Wynik testów wywołał konsternację nie tylko u miłośników komunikacji, ale również wśród zwolenników hybrydowych rozwiązań. Okazało się bowiem, że hybryda o pojemności 7,7 litra spalała o litr paliwa więcej niż silniki diesla o pojemności 11 litra zainstalowane w innych autobusach. Jak to w ogóle możliwe? Tłumaczył to na naszych łamach prezes MZK Andrzej Wadyński.

To Cię może też zainteresować

- W autobusie o napędzie hybrydowym jest wiele systemów, między innymi tzw. "asystent kierowcy". Można go wyłączyć, ale tego podczas testów nie robiliśmy. Asystent posługuje się kamerami, jeśli widzi przeszkodę na drodze, to zwalnia ruch pojazdu automatycznie. Kierowca żeby dalej jechać po prostu musi przycisnąć gaz. A to powoduje dodatkowe spalanie. Druga sprawa - testy były prowadzone na trasach przez centrum miasta. Tam jest dużo przystanków. Trzeba hamować i ruszać. Gdyby hybrydowy autobus pracował np. na linii do Fordonu - oszczędności byłyby większe. Rozpędziłby się, przystanki nie są tak gęsto porozrzucane.

Autobus inny niż wszystkie

Autobus posiada ograniczoną informację pasażerską w pojeździe (wyłącznie wizualną), w którym podane zostaną nr linii i przystanek końcowy. Nie posiada malowania miejskiego, dlatego łatwo będzie go rozpoznać po białym kolorze. W internetowych rozkładach jazdy, autobus hybrydowy został oznaczony literką 74H. Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową oraz nie są odtwarzane zapowiedzi głosowe.

Wideo

Materiał oryginalny: MZK w Bydgoszczy testują kolejną hybrydę - tym razem lepsza od diesla? - Express Bydgoski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie