https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

MZK w Toruniu kupuje dwukierunkowe tramwaje. Po co nam takie wozy?

Lech Kamiński
Dwukierunkowe tramwaje mają dotrzeć do zajezdni przy ul. Sienkiewicza w Toruniu do końca września 2015 r.
Dwukierunkowe tramwaje mają dotrzeć do zajezdni przy ul. Sienkiewicza w Toruniu do końca września 2015 r. Lech Kamiński
W tej chwili w Toruniu wszystkie linie tramwajowe kończą się pętlami. Do ich obsługi wystarczający jest obecny tabor toruńskiego przewoźnika, czyli składy jednokierunkowe. Mimo to w ubiegłym tygodniu Miejski Zakład Komunikacji rozpisał przetarg na dostawę czterech wozów dwustronnych, dwukierunkowych - z opcją dokupienia dwóch kolejnych.

To będą niskopodłogowe tramwaje z pięcioma członami o długości 28-32 m. Zgodnie z planami miałyby dotrzeć do zajezdni przy ul. Sienkiewicza do końca września 2015 r. Oferentów poznamy 19 grudnia. - Przetarg na tramwaje dwukierunkowe - dwustronne ogłoszono z racji wykorzystania tego typu pojazdów przy wszelkich pracach związanych z wymianą lub modernizacją torowisk ewentualnie pętli lub jej braku - tłumaczy Piotr Reich, rzecznik MZK. - Jest to związane z obecnymi i przyszłymi potencjalnymi inwestycjami w infrastrukturę torową i tramwajową.

Czytaj także: Swingi na torach. Połączą Elanę z uniwersytetem

Reich podkreśla, że ma to związek z wciąż rozwijającą się infrastrukturą torową w naszym mieście: - W tej chwili nie ma torowisk w Toruniu bez pętli, ale nie wyklucza się, że tego rodzaju torowiska powstaną w przyszłości. Pojazdy są uniwersalne i mogą być wykorzystywane też jako standardowe.

Fragment jednotorowej linii był planowany w kierunku Portu Drzewnego. Miał obsługiwać centrum handlowe Krawawela na Polchemie i kompleks redemptorystów. Pierwszy z projektów nie wypalił. - W związku z tym, że Karaweli nie ma, a to ona miała generować największy ruch, nie ma uzasadnienia, aby teraz budować linię w zachodnim Toruniu - tłumaczy Marcin Kowallek, szef wydziału gospodarki komunalnej w magistracie. - Priorytetem jest budowa linii na JAR, połączenie linii 1 i 2 przez Skłodowskiej-Curie i Olimpijską, a także modernizacja torowisk.

Miasto w najbliższych latach skupi się na linii w kierunku JAR-u. - Niewykluczone, że będziemy oddawali ją odcinkami - mówi Kowallek. - Nie musiałyby się one kończyć pętlą. Mogłyby obsługiwać je właśnie dwukierunkowe tramwaje.

Do Torunia ostatnio dotarły trzy nowe tramwaje. Łącznie bydgoska Pesa dostarczy 12 składów jednokierunkowych: sześć pięcioczłonowych i sześć z trzema członami. Za każdy z nich zapłacimy średnio 7,7 mln zł. Dwukierunkowe są nieco droższe - trzeba je wyposażyć m.in. w dwie kabiny motorniczego oraz dodatkowy rząd drzwi. Niedawno o takie wozy wzbogacił się Gdańsk. Zapłacił za nie średnio 8,6 mln zł.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
motorniczy

A kiedy tramwaj na Rubinkowo? Największe osiedle jest odsunięte od linii tramwajowych o kilkaset metrów. Co do JARu to może najpierw go zabudujcie.

h
hehehe
W dniu 17.11.2014 o 20:55, Tomasz napisał:

Robiła babka na drutach i... spadła! "Priorytetem będzie budowa linii na JAR". Pytam się w takim razie dlaczego nie wyprowadzono torów na wprost z Aleji Solidarności w Chełmińską?! Teraz znowu nasze cudowne władze będą zamykać jedno z najruchliwszych skrzyżowań w naszym mieście?! Znowu będą wydawać bezsensownie nasze pieniądze? Pytam się czemu nie zrobiono tego podczas remontu który ledwo się zakończył?! Brak sensownego planowania??

Zresztą przy Elanie też nie pomyślano o niczym, Kowallek gada że będą łączyć Skołodowskiej z Olimpijską a tymczasem gdy budowano od nowa nową pętlę również nie pomyślano o rozjazdach na wprost na Bielawy albo przez działki w kierunku Rubinkowa. O jednoperonowej pętli w tym miejscu przez litość nie wspomnę.

h
hehehe
W dniu 17.11.2014 o 20:55, Tomasz napisał:

Robiła babka na drutach i... spadła! "Priorytetem będzie budowa linii na JAR". Pytam się w takim razie dlaczego nie wyprowadzono torów na wprost z Aleji Solidarności w Chełmińską?! Teraz znowu nasze cudowne władze będą zamykać jedno z najruchliwszych skrzyżowań w naszym mieście?! Znowu będą wydawać bezsensownie nasze pieniądze? Pytam się czemu nie zrobiono tego podczas remontu który ledwo się zakończył?! Brak sensownego planowania??

Oczywiście że brak umiejętności planowania. Aż strach pomyśleć że ta ekipa będzie przez kolejne 4 lata zajmowała się tym czym nie potrafi się zajmować.

T
Tomasz
Robiła babka na drutach i... spadła! "Priorytetem będzie budowa linii na JAR". Pytam się w takim razie dlaczego nie wyprowadzono torów na wprost z Aleji Solidarności w Chełmińską?! Teraz znowu nasze cudowne władze będą zamykać jedno z najruchliwszych skrzyżowań w naszym mieście?! Znowu będą wydawać bezsensownie nasze pieniądze? Pytam się czemu nie zrobiono tego podczas remontu który ledwo się zakończył?! Brak sensownego planowania??
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska