Należy zaznaczyć, że podatnik, chcąc uzyskać pisemne wyjaśnienie w zakresie swoich wątpliwości prawno-podatkowych w formie indywidualnej interpretacji, musi poczekać. W myśl art. 14d § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – interpretację indywidualną wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Według mnie jednak warto poczekać.
Zeszłoroczna praktyka pokazuje, że szybciej też się da. Ministerstwo Finansów w udzielonej w dniu 1 lutego 2018 r. odpowiedzi na interpelację nr 18377 dotyczącą m.in. czasu oczekiwania na udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych zauważyło, że nie jest tak źle. Z informacji uzyskanej z Krajowej Informacji Skarbowej wynika, że w okresie od 1 marca 2017 r. do 31 grudnia 2017 r. średni czas na rozpatrzenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyniósł ok. 55 dni, a więc jest to czas znacznie krótszy niż wskazane trzy miesiące.
Gwarancyjno- ochronna funkcja interpretacji indywidualnych
We wskazanym wyżej piśmie Resort Finansów zwrócił również uwagę na problem „wiążącego charakteru interpretacji”. W polskim systemie prawnym nie istnieje takie pojęcie. Niemniej jednak, pomimo że w obecnym stanie prawnym interpretacjom przepisów podatkowych nie można nadać waloru wiążącego, to jednak spełniają one funkcję gwarancyjno-ochronną.
Wnioskodawca nie ma obowiązku zastosowania się do otrzymanej interpretacji indywidualnej, ale jeśli się na to zdecyduje, to zastosowanie się do niej nie może mu szkodzić. Jak bowiem wynika z art. 14k § 3 Ordynacji podatkowej – w zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, której wygaśnięcie stwierdzono, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.
Ministerstwo zaznaczyło również, że wnioskodawca, który uzyskał interpretację i zastosował się do niej przed jej zmianą, jest chroniony przed skutkami jej wadliwości.
Potwierdza to przepis art. 14m Ordynacji podatkowej – zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona, której wygaśnięcie stwierdzono lub która nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:
- zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej;
- skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.
Ustawodawca wciąż unowocześnia system podatkowy i serwuje nam kolejne zmiany, również w zakresie przepisów regulujących zasady i tryb wydawania interpretacji. Cel zmian jest słuszny – gwarantuje zwiększenie efektywności, zapewnienie szerszej ochrony podatnikom oraz usprawnienie obsługi wnioskodawców występujących o interpretacje przepisów.
Najważniejsze jednak jest to, że stare dobre interpretacje indywidualne nadal trzymają swoje miejsce w ustawie i nadal stanowią ochronę dla podatników, którzy je otrzymali i się do nich zastosowali. Nadal warto więc o nie wnioskować.