W dniu 15.04.2009 TORFARM S.A. stał się większościowym akcjonariuszem w Grupie PROSPER w wyniku zawarcia umowy inwestycyjnej z FTP Foundation, do której należy firma Oktogon Investment ApS. Na podstawie tej umowy TORFARM S.A. nabyła 100% udziałów w spółce Oktogon Investment ApS, która to spółka posiada 2.105.000 akcji w kapitale zakładowym PROSPER S.A. stanowiących łącznie 30,66% kapitału zakładowego i uprawniających do wykonywania 49,96% głosów na walnym zgromadzeniu tej spółki.
Łącznie z posiadanymi już akcjami PROSPER S.A., TORFARM posiada 3.121.549 akcji stanowiących 45,5% udziału w kapitale zakładowym oraz 54,8% głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy PROSPER S.A.
Pierwsza rata ceny sprzedaży udziałów w Oktogon Investment ApS wyniosła 49.7 ml złotych i została zapłacona w dniu zawarcia umowy.
Druga rata ceny sprzedaży, płatna jest do dnia 14 czerwca 2013 roku, a jej wysokość zostanie określona jako iloczyn 470.000 i różnicy pomiędzy ceną 101,2 zł, a średnią ceną rynkową akcji TORFARM S.A. w I kw. 2013 r.
Jednocześnie na podstawie zawartej umowy, Tadeusz Wesołowski i Ewa Wesołowska zobowiązali się sprzedać TORFARM S.A. 1.482.693 akcji spółki PROSPER S.A. stanowiących łącznie 21,60% kapitału zakładowego tej spółki i uprawniających do wykonywania 34,48% praw głosu na jej walnym zgromadzeniu, zapisując się na ich sprzedaż w odpowiedzi na wezwanie ogłoszone przez TORFARM S.A., a TORFARM S.A. zobowiązała się do ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż wszystkich akcji spółki PROSPER S.A. w ciągu 30 dni od zawarcia tej umowy i do nabycia akcji od
Tadeusza Wesołowskiego i Ewy Wesołowskiej w ramach tego wezwania na warunkach określonych w umowie.
Cena po której Tadeusz Wesołowski i Ewa Wesołowska zobowiązali się do sprzedaży akcji w wezwaniu wynosi 5 (pięć) złotych.
Po realizacji tego zobowiązania TORFARM będzie posiadaczem co najmniej 4.604.242 akcji stanowiących 67,1%, co daje 89,27 głosów w kapitale zakładowym. Łączny koszt nabycia akcji stanowiących 89,27 głosów wyniesie ok. 64 mln zł.
Transakcja zostanie sfinansowana ze środków własnych TORFARM SA oraz środków zewnętrznych, tj. kredytu bankowego.
W dniu 14 kwietnia Rada Nadzorcza Torfarm S.A. wskazała FTP Fundation jako podmiot uprawniony do objęcia akcji w kapitale zakładowym TORFARM SA (470.000 akcji po 56 zł, co daje 26 320 000 zł.), stanowiących 10,6% głosów na walnym zgromadzeniu TORFARM S.A. 15 kwietnia 2009r FTP Fundation złożyła oświadczenie o objęciu akcji.
9 kwietnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na przeprowadzenie koncentracji TORFARM S.A. i PROSPER S.A. , co było jednym z warunków zawieszających wykonanie umowy inwestycyjnej.
W związku z tym, że strategia Grupy TORFARM zakłada niekonkurowanie z własnymi klientami, transakcja połączenia z Prosperem uzależniona była od wcześniejszej likwidacji w podmiotach zależnych Grupy PROSPER segmentu działalności detalicznej. W dn. 31 marca 2009 r. warunek ten został zrealizowany.
- W efekcie podjętych działań TORFARM wzmocni swoją zdolność do budowania atrakcyjnych serwisów dla producentów leków oraz poprawi efektywność posiadanych zasobów - powiedział prezes TORFARM S.A. Piotr Sucharski. – „Spodziewamy się dużych efektów synergii między innymi w postaci zwiększenia marży brutto a także dodatkowych przychodów reklamowych.”
Oprócz zwiększenia stabilności finansowej i wzrostu gęstości sieci dystrybucyjnej, zyskają na tym klienci aptek współpracujących z Torfarmem. Zwiększeniu ulegnie także konkurencyjność
współpracujących z Grupą TORFARM i PROSPER niezależnych aptek,
w stosunku do aptek będących własnością innych dystrybutorów farmaceutycznych.
- Połączenie Grupy TORFARM z Grupą PROSPER oznacza realizację jednego z naszych strategicznych celów - osiągnięcia 30% udziałów w rynku hurtowej sprzedaży leków do aptek.” – mówi Piotr Sucharski, prezes TORFARM S.A. „Daje nam także możliwość jeszcze dynamiczniejszego rozwoju dodatkowych serwisów dla producentów farmaceutycznych – dodaje Kazimierz Herba, przewdoniczący Rady Nadzorczej Torfarmu, były prezes firmy.
Grupa TORFARM oczekuje około 15 mln zł korzyści rocznie wynikających z efektów synergii, z czego: 15 mln zł to wzrost marży brutto o 1% w Grupie PROSPER, 4 mln zł
- dodatkowe przychody reklamowe, a 9 mln zł da dodatkowy wzrost marży brutto o 0,15% w wyniku efektu skali. Jednocześnie koszty finansowe wzrosną o około 3 mln zł, a inwestycje niezbędne do osiągnięcia efektów synergii wyniosą 10 mln zł rocznie.
