Nie daj się świątecznemu łakomstwu [LISTA POTRAW WIGILIJNYCH]

Małgorzata WąsaczZaktualizowano 
By się nie przejeść, jedzmy wolniej i mniej. Delektujmy się daniami.
By się nie przejeść, jedzmy wolniej i mniej. Delektujmy się daniami. 123RF
Sowicie zastawiony stół, pełen aromatycznych potraw, na które z niecierpliwością czekamy przez cały rok. Jak w tej sytuacji zachować rozsądek?

Liczba świątecznych smakołyków potrafi przyprawić o zawrót głowy. Jak zatem zachowując rozwagę, nie wyrzekać się przyjemności?

- Umiar to słowo klucz – mówi Paulina Domagała, dietetyk. Wcale nie musimy rezygnować ze skosztowania ulubionych potraw, zwłaszcza w ten wyjątkowy czas. Wystarczy, że się ograniczymy i będziemy próbować każdego rarytasu, ale po trochu. Jedzmy małe porcje, bez niepotrzebnych dokładek. Tym samym posmakujemy wszystkiego, zachowując dobre samopoczucie - przekonuje Paulina Domagała.

Więcej tutaj: Potrawy Wigilijne 2017 [LISTA, PRZEPISY, POTRAWY DLA DZIECI - 14 grudnia 2017]

Warto także pamiętać, aby celebrować świąteczną ucztę. Delektujmy się każdym kęsem tradycyjnych przysmaków. Gdy jemy wolniej i korzystamy z małych talerzy, po prostu jemy mniej. Za wszystko odpowiedzialny jest ośrodek sytości, który działa z opóźnieniem. - Nasz mózg dopiero po 20 minutach otrzymuje sygnał, że jesteśmy najedzeni. Dlatego jedzmy wolniej i w miarę możliwości zachowujmy odstępy między posiłkami. Najlepiej, by wynosiły one 2-4 godziny – dodaje ekspert.

Ruszaj się! Spalisz kalorie i poprawisz samopoczucie

Święta to wyjątkowy czas wspólnego biesiadowania, wypełniony bliskością i ciepłem. Jednak radość rodzinnego świętowania możemy spokojnie przenieść, poza wypełniony potrawami stół. Aktywność fizyczna w święta może przybrać formę długiego spaceru, czy zabaw na świeżym powietrzu. Jeśli śnieżna pogoda dopisze możliwości jest naprawdę wiele – sanki, łyżwy, lepienie bałwana. - Wybierając ruch na świeżym powietrzu dobre samopoczucie i zniwelowanie dolegliwości pokarmowych mamy zagwarantowane. Dodatkowa wspólna aktywność, dostarczając pozytywnych doznań, pozytywnie wpłynie na rodzinne relacje – podsumowuje Paulina Domagała.

Postaw na menu w wersji light

Wielu z nas nie wyobraża sobie świątecznego stołu bez tradycyjnych, niestety zazwyczaj ciężkostrawnych i kalorycznych, potraw. Śledź w oleju, smażony karp, pierogi z kapustą czy kutia smakują wybornie, ale połączone i spożywane w dużych ilościach, skutecznie popsują nam radosne świętowanie. - Dlatego dobrym pomysłem jest delikatna modyfikacja tradycyjnych potraw i wybór lżejszych wersji świątecznych przysmaków. Zwłaszcza w święta nie rezygnuj z ulubionych śledzi – mówi Robert Muzyczka, szef kuchni Dworu Korona Karkonoszy.

Radzi byśmy zrezygnowali z kalorycznej śmietany, oleju czy innego tłustego sosu i postawili na dietetyczną wersję. - Jogurt naturalny o zerowej zawartości tłuszczu sprawdzi się tu idealnie, a w połączeniu z pokrojonymi ogórkami, cebulką i jabłkiem, stworzy wyjątkowo delikatny i pyszny sos do śledzi – radzi ekspert.

Święta Bożego Narodzenia nie obejdą się także bez zupy i sosu na bazie grzybów. Do ich zabielenia, zamiast tłustej śmietany użyjmy lekkiego jogurtu naturalnego, np. od OSM Piątnica. Kolejną obowiązkową pozycją na świątecznym stole jest oczywiście sernik, który możemy przyrządzić na zimno. Dzięki temu stworzymy jego pyszną wersję light. Do przygotowania spodu użyjmy ciasteczek owsianych, a do wyrobu masy zamiast tłustego twarogu, wybierzmy jogurty.

Zobacz koniecznie. Życzenia Bożonarodzeniowe na pomorska.pl:
Życzenia na święta Bożego Narodzenia. Wierszyki bożonarodzeniowe 2017
Śmieszne Życzenia Bożonarodzeniowe [WIERSZYKI I ŻYCZENIA]
Życzenia Bożonarodzeniowe. Tradycyjne i śmieszne wierszyki na Boże Narodzenie 2017
Życzenia Wigilijne. Wierszyki na Boże Narodzenie 2017

Do zobaczenia - odcinek 41 (07.12.2017) - hity w tv, kinie i vod v2.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3