
Nowa lista lektur szkolnych
Od 1 września w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych obowiązywać będzie nowa lista lektur szkolnych. Część tytułów zniknęło zupełnie, pojawiły się też zupełnie nowe pozycje. Powstały też wspólne listy proponowanych lektur uzupełniających. Zobacz więcej >>>>>

Nowa lista lektur szkolnych - to muszą przeczytać uczniowie
W reformie z języka polskiego dla szkół podstawowych zmieniona została forma, w jakiej przedstawiono listę lektur. Pozostawiono osobne obowiązkowe pozycje dla klas IV-VI i VII-VIII, ale stworzono wspólną listę przykładowych lektur uzupełniających dla klas IV-VIII.
W każdym roku szkolnym uczniowie klas IV-VI musza poznać obowiązkowo - co najmniej - dwie pozycje książkowe, a uczniowie klas VII i VIII - co najmniej - jedną pozycję książkową z listy lektur uzupełniających lub spoza tej listy, wybrane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów.
W podstawie programowej dla liceów i techników pozostawiono osobne listy lektur obowiązkowych na poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym, ale przygotowano wspólną listę proponowanych lektur uzupełniających. W każdej klasie obowiązkowo uczeń ma poznawać co najmniej jedną pozycję książkową z listy przykładowych lektur uzupełniających lub spoza tej listy, wybraną przez nauczyciela lub zaproponowaną przez uczniów.

Propozycje lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:
- Hans Christian Andersen, "Baśnie" (do wyboru)
- Justyna Bednarek, "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)"
- Jan Brzechwa, "Brzechwa dzieciom"
- Waldemar Cichoń, "Cukierku, ty łobuzie!"
- Agnieszka Frączek, "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą"
- Dorota Gellner, "Wścibscy"
- Julita Grodek, "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie"
- Tom Justyniarski, "Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca"
- Grzegorz Kasdepke, "Detektyw Pozytywka"
- Piotr Kordyasz, "Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły" (fragmenty)
- Barbara Kosmowska, "Dziewczynka z parku"
- Zofia Kossak-Szczucka, "Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata"
- Maria Krüger, "Karolcia"
- Åsa Lind, "Piaskowy Wilk"
- Astrid Lindgren, "Dzieci z Bullerbyn"
- Hugh Lofting, "Doktor Dolittle i jego zwierzęta"
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy, "Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych"
- Joanna Papuzińska, "Asiunia"
- Danuta Parlak, "Kapelusz Pani Wrony"
- Roman Pisarski, "O psie, który jeździł koleją"
- Janina Porazińska, "Pamiętnik Czarnego Noska"
- Maria Terlikowska, "Drzewo do samego nieba"
- Julian Tuwim, "Wiersze dla dzieci"
- Barbara Tylicka, "O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie"
- Danuta Wawiłow, "Najpiękniejsze wiersze"
- Łukasz Wierzbicki, "Afryka Kazika, Dziadek i niedźwiadek".

Nowa lista lektur szkolnych dla klas IV-VI
Utwory literackie obowiązkowe w całości:
- Jan Brzechwa, "Akademia Pana Kleksa"
- Janusz Christa, "Kajko i Kokosz. Szkoła latania"
- Clive Staples Lewis, "Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa"
- Ferenc Molnár, "Chłopcy z Placu Broni"
- John Ronald Reuel Tolkien, "Hobbit, czyli tam i z powrotem"
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:
- René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, "Mikołajek" (wybór opowiadań)
- Ignacy Krasicki, wybrane bajki
- Adam Mickiewicz, "Pan Tadeusz" (wybrane fragmenty)
- Józef Wybicki, "Mazurek Dąbrowskiego"
- wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
- "Biblia": stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
wybrane podania i legendy polskie
- wybrane baśnie polskie i europejskie
- wybrane wiersze: Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni patriotyczne (w tym "Rota" Marii Konopnickiej).