https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowe przepisy ruchu drogowego. Pieszy z pierwszeństwem na pasach, koniec używania smartfonów i jazdy na zderzak

Patryk Osadnik
Nowe przepisy ruchu drogowego od 1 czerwca. Co się zmienia?
Nowe przepisy ruchu drogowego od 1 czerwca. Co się zmienia? Dariusz Bloch/Polska Press
Nowe przepisy ruchu drogowego wchodzą w życie we wtorek 1 czerwca. Piesi będą mieli pierwszeństwo, jeszcze zanim wejdą na przejście, a kierowcy będą musieli zdecydowanie bardziej uważać. - Kierowca nie może już jechać z klapkami na oczach, skupiając się jedynie na tym, co dzieje się na jezdni. Teraz musi zwracać uwagę również na to, co dzieje się na chodniku - podkreśla sierż. sztab. Adam Jakubczyk. To także koniec używania smartfonów podczas przechodzenia przez jezdnię, jazdy na zderzak i wyższej prędkości nocą w terenie zabudowanym.

Odłóż smartfona i żyj

Osoby zajmujące się bezpieczeństwem w ruchu drogowym na wiele sposobów próbowały już opanować zagrożenia związane ze smartfonami. Na chodnikach przed niektórymi przejściami dla pieszych w centrum Katowic zamontowano specjalną sygnalizację, a w wielu innych miejscach pojawiły się napisy o treści: „Odłóż smartfona i żyj”. Mimo to piesi, wgapieni w ekrany telefonów, nadal wchodzi na jezdnię, kompletnie nie zwracając uwagi na światła oraz nadjeżdżające pojazdy.

- Można powiedzieć, że to symbol naszych czasów. Budzimy się i chodzimy spać ze smartfonem. Nie rozstajemy się z nim nawet na przejściach dla pieszych, co jest bardzo niebezpieczne - zauważa sierż. sztab. Adam Jakubczyk z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

Nowelizacja przepisów o ruchu drogowym mówi jasno, że zabrania się korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych w sposób, który przeszkadza w obserwacji otoczenia podczas przechodzenia przez jezdnię.

- Fizyki nie oszukamy. Pieszy jako niechroniony uczestnik ruchu drogowego jest najbardziej narażony w przypadku zderzenia z jakimkolwiek pojazdem, a żaden pojazd nie jest w stanie zatrzymać się w miejscu - dodaje mundurowy.

Warto więc zauważyć, że zmiana przepisów nie została wprowadzona po to, aby uprzykrzyć pieszym życie, ale aby je ratować.

Nowe przepisy dla kierowców i pieszych 2021. Niektórzy nazywają to nawet ogromną rewolucją na polskich drogach. Nowe pomysły są już przesądzone i wejdą w życie od 1 czerwca 2021. Zobaczcie, na co będzie trzeba zwrócić uwagę. To musi wiedzieć każdy kierowca w Polsce! Szczegóły na kolejnych stronach ---->

Nowe przepisy dla kierowców i pieszych 2021. Od czerwca wcho...

Pieszy ma pierwszeństwo

To nie jedyna zmiana, która dotyczy uczestników ruchu poruszających się o własnych nogach. Od 1 czerwca piesi będą mieli całkowite pierwszeństwo przed pojazdami na przejściach.

- Kierowca nie może już jechać z klapkami na oczach, skupiając się jedynie na tym, co dzieje się na jezdni. Teraz musi zwracać uwagę również na to, co dzieje się na chodniku - podkreśla sierż. sztab. Adam Jakubczyk.

Niestety statystyki są okrutne. Choć wydaje się, że to bezpieczna strefa dla pieszych, to najwięcej wypadków z ich udziałem odbywa się właśnie na przejściach. - Aż 75 proc. z winy kierowców - dodaje policjant.

Zmiana dotycząca pierwszeństwa pieszych przed pojazdami nie dotyczy jedynie tramwajów, ponieważ droga hamowania tych maszyn z kompletem pasażerów jest kilkukrotnie dłuższa niż w przypadku samochodów osobowych.

Przypomnijmy, że od dawna pierwszeństwo przez pojazdami mają również rowerzyści poruszający się po oznaczonych ścieżkach rowerowych, które przecinają jezdnię i są oznaczone znakami o przejeździe dla rowerów.

Musisz to wiedzieć

Koniec z jazdą na zderzaku

Jazda na zderzaku to specjalność kierowców w Polsce. Bardzo często możemy zaobserwować samochód, który przy wyprzedzaniu lewym pasem podjeżdża blisko poprzedzającego go pojazdu. Dlaczego? Najczęściej próbując wymusić na innym kierującym zjechanie na prawy pas i ustąpienie miejsca do jeszcze szybszej jazdy.

- Mamy nadzieję, że teraz te zapędy zostaną ostudzone. Nowe przepisy są spowodowane statystykami, które pokazują, że najczęstszą przyczyną wypadków na autostradach i drogach ekspresowych jest niezachowanie odpowiedniej odległości, a także nadmierna prędkość. Z drugiej strony, gdyby zachowana została odpowiednia odległość, to nadmierna prędkość niekoniecznie doprowadziłaby do wypadku i tutaj koło się zamyka - tłumaczy sierż. sztab. Adam Jakubczyk.

Niebezpieczeństwo jazdy na zderzak rośnie wraz z prędkością. Kiedy przy 40-50 kilometrach na godzinę efekty zderzenia mogą być opłakane w skutkach, to przy 120-140 kilometrach na godzinę bardzo łatwo o ogromną tragedię.

Nowe przepisy wprowadzają zasadę, że na autostradach i drogach ekspresowych należy zachować odległość równą co najmniej połowie naszej prędkości w metrach. To oznacza, że jadąc 120 kilometrów na godzinę musimy zachować odstęp minimum 60 metrów od poprzedzającego nas pojazdu. Jak to zrobić?

- Nikt nie ma w oku dokładnej miary, dlatego najlepiej zdać się na regułę trzech sekund. Trzeba wyznaczyć sobie punkt, może to być np. przydrożny słup. Jeśli miniemy go co najmniej trzy sekundy po tym, jak zrobił to poprzedzający nas pojazd, to oznacza, że jedziemy bezpiecznie - podpowiada funkcjonariusz z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

Zobacz koniecznie

Nie pojedziemy szybciej nocą

Wraz z 1 czerwca zniknie także podwyższony limit prędkości w terenie zabudowanym, który dotąd w nocy wynosił 60 zamiast 50 kilometrów na godzinę (23.00-5.00). Teraz przez całą dobę należy jeździć zgodnie z prędkością wyznaczoną przez znaki drogowe.

- Ta zmiana wynika z faktu, że w terenie zabudowanym porusza się większa liczba pieszych, dla których szybko jadące samochody stanowią zagrożenie. Ograniczenie prędkości powoduje, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego są bezpieczniejsi. Poza tym Polska była ostatnim krajem Unii Europejskiej, gdzie kierowcy nocą mogli pozwolić sobie na więcej. Tym samym dorównujemy do europejskich standardów – uważa sierż. sztab. Adam Jakubczyk.

Nie przeocz

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Pierwszeństwo Pieszego na przejściu dla Pieszych przez jezdnię to fikcja. Przejście jest dalej częścią jezdni i samochody po jezdni dalej będą jeździć. KTO JEST TWARDSZY, Pieszy, czy samochód. Na dodatek samochód przejedzie przez przejście w ciągu 1-2 sekund, a Pieszy potrzebuje na pokonanie około 10 sekund.

G
Gość
1 czerwca, 11:55, Gość:

Pojazd -> rowerzyści też muszą przepuszczać pieszych na przejściu jak jedzie drogą rowerową. Hulajnogi elektryczne itd...

Jedynie motorniczy ma po staremu.

Fiu fiu ... ciężkie czasy czekają rowerzystów w mieście ... w życiu nie widziałem takiego co przepuścił pieszego na pasach.

G
Gość

Pojazd -> rowerzyści też muszą przepuszczać pieszych na przejściu jak jedzie drogą rowerową. Hulajnogi elektryczne itd...

Jedynie motorniczy ma po staremu.

M
Mateusz Tatarczyk

przykro mi ale Wrocławscy obywatele nie będą mogli przestrzegać takich przepisów nowego prawa bo każdy używa telefon a wam nikomu nie wolno ukarać bo przestaniemy was słuchać te wasze gówniane zasady bezpieczeństwa przykro mi ale ten ktoś nigdy nie odłoży żadnego telefonu Wrocławskich obywateli nie wolno ruszać ten kampanię pro społoeczną [wulgaryzm]ić policjantów co mówią żaden obywatel nie odłoży żadnego telefonu a mówić [wulgaryzm] mać mówić to nie ma komu a wam zasadził kopa w [wulgaryzm] zostawcie ludzi w spokoju i żadnemu pierwszeństwa nie dostanie nigdy więcej bo nikomu zapłaci za pewną śmierć

G
Gość

te przepisy funkcjonuja juz w Unii od czasow Abrachama.

R
RadaMiastaBialystok.pl

A afera fikcyjnych stłuczek, łapówki drogówki, podrzucenie narkotyków urzędnikowi skarbówki, kradzież policyjnego samochodu w Augustowie z policyjnego parkingu? Policja w poczuciu bezkarności (jak kiedyś Grzegorza Przemyka), zakatowała chorego psychicznie Pawła Klima w Białymstoku, wcześniej gazem zabili Niemca, którego auto uległo awarii w Kleosinie koło Białegostoku. Jeśli za postój auta, które uległo awarii, w Polsce można zginąć z rąk policji - Polska to faktycznie dziki kraj. Zamiast mu pomóc zabili człowieka!= powinni odpowiadać jak za zabójstwo! A dzięki mundurom mordercy POzostaną bezkarni? W totalitarnych reżimach policja (w PRL milicja / ZOMO / ORMO) też są bezkarni, mogą zabić, okraść, zgwałcić, biorą łapówki od cinkciarzy, mafii, likwidują konkurencyjne gangi, które im nie płacą, a chronią tych przestępców, którzy im płacą, handlują narkotykami, kradzionym towarem, chronią zbrodniczy reżim, a nie obywateli. Póki co, ukarano tylko dziewczynę, świadka, która udostępniła nagranie tego zdarzenia z telefonu komórkowego.

A największym bublem jest brak dróg rowerowych przy poprzednich budowach, przebudowach i remontach ulic sprzeczny z prawem Polski i Unii Europejskiej np. przy przebudowie ul. Jurowieckiej, Sienkiewicza, Wasilkowskiej, Częstochowskiej, Antoniukowskiej, Legionowej, Rynek Kościuszki Mickiewicza itd. nie zaplanowano dróg rowerowych to działanie niegospodarne i zagrażające bezpieczeństwu słowem urzędniczy kryminał chociaż było na nie miejsce i dobra okazja na ich wykonanie. Czy rowerzyści mają dalej ginąć pod kołami samochodów lub potrącać pieszych na chodnikach/deptaku bo Urząd Miasta nie potrafi od wielu lat poradzić sobie z tak prostymi sprawami które nie sprawiają kłopotu władzom innych miast jak drogi rowerowe czy np. rozstawienie przenośnych toalet toi- toi?

Skandal: 23 lata za późno: „Oficer rowerowy” [email protected] bez kontaktu z organizacją rowerzystów? 03.10.2019 Białystok https://youtu.be/MPc7NA8H1Xg https://youtu.be/QvvijHKn9yg Obok Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku wbrew prawu droga rowerowa bez oddzielenia od drogi samochodowej. Przy samej Komendzie Wojewódzkiej Policji w Białymstoku droga rowerowa jest już oddzielona barierkami i przepisowym odstępem 50 cm od drogi dla aut. Pomimo moich pism do Komendy Miejskiej Policj w Białymstoku i winnemu temu Urzędu Miasta w Białymstoku grożące wypadkiem bezprawne rozwiązanie istnieje od wielu miesięcy https://www.facebook.com/rafal.kosno.zielony/posts/1378854345473903 Rafał Kosno 11 kwietnia 2016 • Tak samo wzdłuż nowej drogi do Supraśla

Drogi rowerowe powinny powstawać ze względu na bezpieczeństwo, płynność ruchu i ochronę środowiska przy budowie, przebudowie i modernizacji każdej drogi, na której samochody poruszają się z prędkością powyżej 30 km/h, z sieci dróg rowerowych korzystaliby też niepełnosprawni na wózkach matki z dziećmi itp. Pas rowerowy na al. Pilsudskiego w Białymstoku został wytyczony w 1998 r z inicjatywy www.FederacjaZielonych.pl jako przykład, że pomimo braku miejsca w centrum, drogi rowerowe powinny powstawać tam gdzie są najbardziej potrzebne (jest największy ruch rowerzystów i najwięcej wypadków), tak jak na całym świecie służyć bezpieczeństwu i komunikacji, a nie tylko turystyce poza miastem. Kosztowała miasto zaledwie kilkaset złotych (farba znaki). Drogi rowerowe budowane z kostki brukowej za miliony złotych za 1 km np. przy ul. Kołłątaja, Nowohetmańskiej to buble (dziury, rozłażąca się kostka polbrukowa zamiast asfaltu stawiająca opór przy toczeniu)

F
FederacjaZielonych.pl

E tam, Andrzej, Gienek i Jarek z Plutycz od lat jeżdżą BEZ PRAWA JAZDY, nawet w TV…bo 1 policjantka pochodzi z ich wsi?

Bogdan Kubala: prawda o "Rolnicy.Podlasie” Andrzeju, Gienku z Plutycz kulisy tajemnice serialu https://youtu.be/jMGKD4M_ptM

Największe oszustwo SzokusTV i Polszmatu „Rolnicy.Podlasie” to rzekomy „romans” Emilki ze szczerbatym ułomnym Andrzejem z Plutycz i ukrywanie jej konkubenta i ciąży bez ślubu, o co pretensje miała babcia?

Od początki SzokusTV i Polszmat chciał przedstawić Podlasie jako dziką, zacofaną krainę, gdzie np. zamiast traktorów dalej używa się koni, dlatego zamiast „nowoczesnych” rolników tonących w kredytach wybrał chyba najgorszego gospodarza we wsi Plutycze, znanego w okolicy pijaka, który nie ma nawet łazienki i toalety, z meliny i pijalni ze słynnym błotem na podwórku robiąc fałszywą laurkę zamiast pokazać prawdę: konflikty z sąsiadami, zazdrość, zawiść podobnie jak Emilka ukrywała przed telewidzami swojego konkubenta przeganiając widzów którzy chcieli ja odwiedzać. Dodajmy do tego reklamowanie Agrounii kopii Andrzeja Leppera 10 lat za późno i nielegalne zbiórki do puszki przy bramce 50 zł za wejście na podwórko…

Prawdziwe życie Rolników Podlasia, nie zakłamany fałsz z Polszmatu i Focus, prawdziwe emocje, afery, chłopski bunt przeciwko skorumPOwanym władzom http://ibialystok.blogspot.com/2021/02/rolnicypodlasie.html

www.ibialystok.blogspot.com/2017/01/bezkarna-bandycka-policja.html A najwięksi oszuści i złodzieje jak np. Tur=Tusk=olaski i PO=”Przestępcza Organizacja” dalej bezkarni? Wolę weganizm=wzmacnia orga(ni)zm! Bez uzależnień, chorób, przestępczości: Policja, sądy i prokuratury chronią bezkarność największych przestępców: urzędników, polityków, biznesmenów, od czasu królów, carów, przez komunizm, SLD, PO czy PiS łamią prawo przeciwko zwykłym ludziom. Bogdan Kubala („Rolnicy Podlasia”) o pijanych myśliwych, policjantach i policji https://youtu.be/udwE6_poJ9U Pijani myśliwi (w tym były policjant) na nielegalnym polowaniu jak kłusownicy, a wezwany patrol policji nie chce zbadać ich trzeźwości? www.ibialystok.blogspot.com/2017/01/bezkarna-bandycka-policja.html Policja w Łapach kradnie telefony z nagraniami interwencji? Agnieszka, Bogdan Kubala https://youtu.be/fR9bF0Pijwo 05.07.2020 W Białymstoku zakazano nagrywania na komisariatach zarządzeniem Komendanta Miejskiego Policji sprzecznym z prawem, a za nagrywanie interwencji np. telefonem komórkowym można dostać mandat za "utrudnianie czynności policji" jak np. ja 500 zł, podtrzymany przez sąd. Czy policja to najgorsza patologia, wynikająca z poczucia bezkarności, braku wewnętrznej kontroli i fałszywej solidarności zawodowej ? Głośne na całą Polskę śmierci niewinnych ludzi (w Białymstoku 2 przypadki), pobicia, tortury, gwałty na komisariatach, policjanci handlujący przemycanymi papierosami, chroniący sprzedawców narkotyków, domy publiczne i likwidujący konkurencyjne. Po wypadku tira na komisariacie w Augustowie można było kupić butelki rosyjskiego szampana z wypadku, na tym komisariacie ukradziono policjantom cywilny nieoznakowany radiowóz (podobno zrobił to policjant na złość kolegom), policjant który za kradzieże części samochodowych poszedł do więzienia zajmował służbowe mieszkanie w komisariacie policji w Wasilkowie itp. itd.

G
Gość

Propozycja: stanąć w okolicy PdP i ponagrywać jak kierowcy jeżdżą. Wysłać filmiki na właściwy adres STOP AGRESJI DROGOWEJ i uwalić wszystkich, którzy do tej pory mieli w d*pie przepisy. Teraz przynajmniej warto. Kosić ich ile się da :) Propozycja: PdP przy Kwiskiej, Małopanewskiej, DH ASTRA, Rondo na Szybowcowej/Horbaczewskiego, Pilczyckiej, Popowickiej, Granicznej, Zachodniej, Magnolii.

P
Powodzenia
31 maja, 23:08, Gość:

No to się zacznie! Pamiętajcie . Od 1-go czerwca piesi podobnie jak rowerzyści są nieśmiertelni i wszechmocni. Samochody według przepisu nabędą właściwość natychmiastowego zatrzymywania się w każdym momencie. Bez względu na okoliczności. Kierowca nie ma prawa przejechać przez przejście dla pieszych, bez wyraźnej zgody przechodniów. W razie wątpliwości kierujący pojazdem ma wysiąść i się spytać, czy ktoś w okolicy nie czasem ochoty w najbliższym czasie, przejść na drugą stronę. Ale najważniejszym jest , że pieszy zgodnie z przepisami staje się nieśmiertelny. Nic mu już nie grozi.

A wiesz od czego jest taka biała linie przed przejściem dla pieszych na skrzyżowanie , to nie jest granica twojej du.. od kombi , lub odwrotnie do linii 1,5 m ale nasi sąsiedzi na podwójnym gazie , myślą nie wzbudzają uwagi drogówki , a co do przepisu ? to z SP pamiętam ze ORMO uczyło , patrzymy w lewo , a potem w prawo . a Kot nie jestem i życie mam jedno :) i przy tej ilości pijanych ukr.. na weekend , Wrocław to będzie prawdziwa Korrida !

G
Gość

No to się zacznie! Pamiętajcie . Od 1-go czerwca piesi podobnie jak rowerzyści są nieśmiertelni i wszechmocni. Samochody według przepisu nabędą właściwość natychmiastowego zatrzymywania się w każdym momencie. Bez względu na okoliczności. Kierowca nie ma prawa przejechać przez przejście dla pieszych, bez wyraźnej zgody przechodniów. W razie wątpliwości kierujący pojazdem ma wysiąść i się spytać, czy ktoś w okolicy nie czasem ochoty w najbliższym czasie, przejść na drugą stronę. Ale najważniejszym jest , że pieszy zgodnie z przepisami staje się nieśmiertelny. Nic mu już nie grozi.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska