Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że utrudnienia wynikają z konieczności wykonania robót w ramach budowy drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń, które obejmują również przebudowę istniejącego układu dróg węzła Bydgoszcz Południe.
W pierwszym etapie wyłączono z użytkowania łącznicę dla relacji ruchu z Bydgoszczy do Szczecina (tj. w kierunku S5). W tym kierunku można jechać trasą alternatywną, z wykorzystaniem pozostałych łącznic tego węzła drogowego.
Z kolei ruch na kierunku południowym „Bydgoszcz - Konin” wprowadzony został już przed węzłem Bydgoszcz Południe na jezdnię lewą drogi wojewódzkiej nr 239, na której ruch odbywa się teraz dwukierunkowo z relacją „Konin-Bydgoszcz”. Analogicznie ruch dwukierunkowy za węzłem Bydgoszcz Południe wprowadzono na jezdnię lewą również na kierunku „Szczecin-Warszawa”.
Drogowcy proszą o zachowanie szczególnej ostrożności oraz stosowanie się do nowego oznakowania.
Po zakończeniu robót w tym etapie, wykonawca (firma Intercor) będzie przystępował do kolejnych etapów robót, które również będą wiązały się ze zmianami w organizacji ruchu i utrudnieniami dla kierowców. Informacje o zmianach będą przekazywane na bieżąco wraz z postępem prac.
Prace także na DK25
Drogowcy pracują także na półkilometrowym fragmencie DK25 na wysokości Zielonej (na północ od podbydgoskiej Brzozy), który jest włączony do tego samego kontraktu, czyli budowy pierwszego odcinka S10 Bydgoszcz Południe (Stryszek) - Bydgoszcz Park Przemysłowy (Emilianowo).
Dodajmy, że pierwszy odcinek S10 będzie miał 8,9 km, zaś przebudowana DK25 wraz z budową obwodnicy Brzozy 5,4 km. Wjazd na obwodnicę odbywać się będzie na węźle Zielona (widać już jego zarys), zjazd na węźle Brzoza.
Na S10 między Stryszkiem a Emilianowem trwają prace ziemne i budowane są pierwsze obiekty, m.in. wiadukt w sąsiedztwie przyszłej pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Emilianowo oraz przejście dla zwierząt.
Na trzecim odcinku krajobraz zmienia się
Duże zmiany w krajobrazie widoczne są na trzecim odcinku S10 Solec Kujawski - Toruń Zachód, najdłuższym bo ponad 21- kilometrowym i niemal w całości wyznaczonym poza śladem obecnej drogi krajowej nr 10.
Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel wydał zezwolenie na realizację (ZRID) w lutym i firma Kobylarnia SA szybko ruszyła z pracami.
Prace ziemne prowadzone są na niemal całym odcinku pasa drogowego. Z uwagi na ukształtowanie terenu (wydmy śródlądowe) do przemieszczenia są ogromne masy ziemi. Trwają także prace przy fundamentach 5 obiektów inżynierskich, budowie kanalizacji deszczowej, usuwane są kolizje z istniejącą infrastrukturą podziemną.
Ludzie i sprzęt uwijają się również w rejonie połączenia S10 z DK10 niedaleko Torunia. W najbliższym czasie możliwe są utrudnienia dla kierowców związane z koniecznością wybudowania na tym odcinku nowego przebiegu obecnej DK10 oraz przejścia dla zwierząt. Czasowe zmiany organizacji ruchu wprowadzone są także na drogach lokalnych (gminne i powiatowe), które krzyżują się z trasą S10 na odcinku leśnym.
Dwa odcinki jeszcze czekają
Na ZRID-y czekają jeszcze dwa kolejne odcinku S10: drugi od węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy - Solec Kujawski (8,6 km) oraz czwarty od węzła Toruń Zachód do węzła Toruń Południe (12,1 km).
ZRID na odcinek Bydgoszcz Park Przemysłowy - Solec Kujawski ma być wydany po tym, jak Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy sporządzi ponowną ocenę oddziaływania na środowisko. Z tego samego powodu Lasy Państwowe nie wydały jeszcze zgody na wycinkę pozostałych drzew na 700 -metrowym fragmencie pasa drogowego.
Procedura ponownej oceny oddziaływania na środowisko wykonywana jest w bydgoskiej RDOŚ także dla toruńskiego odcinka S10. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektów technicznych i wykonawczych.
* Kontrakty na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe o długości 50 km wraz z 5,4-kilometrowym odcinkiem DK25 zostały zawarte w latach 2022-23 na łączną kwotę 1,4 mld zł, a całkowita wartość inwestycji pochłonie 2 mld zł.