
Obowiązkowe wyposażenie samochodów. Nowe przepisy już wkrótce. Czy auta podrożeją?
Czy już niebawem ceny nowych samochodów pójdą w górę? Wiele na to wskazuje. Już wkrótce bowiem Parlament Europejski podejmie decyzję w sprawie obowiązkowego wyposażenia nowych aut, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Znamy już wstępne założenia przyszłych przepisów.
Sprawozdanie związane z wprowadzeniem w nowych samochodach rozszerzonej listy elementów zwiększających bezpieczeństwo, ma przedstawić 6 grudnia Róża Thun, która w projekcie nowych przepisów pełni rolę sprawozdawczyni. Jakie są jego wstępne założenia? Przejdź do naszej galerii!
Zobacz też: ZMIANA OPON

System AEB (Autonomous Emergency Braking)
Producenci samochodów będą musieli w każdym aucie umieszczać system AEB (Autonomous Emergency Braking), czyli system zapobiegania kolizjom. Jak pokazują wyniki badań we Francji, Wielkiej Brytanii oraz Niemczech, system AEB powinien zredukować kolizje z niechronionymi uczestnikami ruchu (piesi, rowerzyści i motocykliści) od 30 do nawet 55 proc.
Natomiast w przypadku innego rodzaju zdarzeń drogowych system AEB nie może już pochwalić się tak dużą przewidywaną skutecznością. Szacuje się jednak, że pozwoliłby ograniczyłby liczbę śmiertelnych ofiar zderzeń czołowych o 0,7 - 8 proc., a ciężko rannych o ok. 1 proc.
Jest więc niemal pewne, że system AEB będzie obowiązkowy. A to oczywiście wiąże się z dodatkowym wydatkiem. W niektórych samochodach system AEB znajduje się już w standardowym wyposażeniu. Natomiast u pozostałych producentów, zwłaszcza tych najtańszych modeli, trzeba za niego dziś zapłacić od ok. 1.500 do nawet 5.000 zł. I zapewne o takie kwoty mogą wzrosnąć ceny aut.
Zobacz też: Opony zimowe w innych krajach

Inteligentny ogranicznik prędkości
Drugą propozycją, budzącą już znacznie więcej kontrowersji, jest wprowadzenie obowiązkowego inteligentnego ogranicznika prędkości, który nie pozwalałby na przyspieszenie do prędkości przekraczającej limit obowiązujący w danym miejscu. Jak nie trudno się domyślić, kierowcom taki pomysł się nie podoba.
Natomiast Europejskie Stowarzyszenie Wytwórców Samochodów (ACEA) ocenia, że taki ogranicznik zmniejszyłby ryzyko potrącenia o 0,7-1,4 proc., a także pozwoliłby zredukować liczbę śmiertelnych ofiar wypadków samochodowych o 6-8 proc., a poważnie rannych o 2-4 proc.
Zobacz też: ZMIANA OPON

Poduszka powietrzna dla pieszego
Poduszka powietrzna dla pieszego montowana pod maską samochodu, która aktywuje się w momencie potrącenia, aby zamortyzować uderzenie głową o szybę auta.
Jak wynika z raportu, takie rozwiązanie, zdaniem ekspertów, mogłoby ograniczyć liczbę ofiar wypadków drogowych od 0,7 do 1 proc.
Zobacz też: Opony zimowe w innych krajach