Ministerstwo Infrastruktury opracowało Program budowy 100 obwodnic dróg krajowych na lata 2020-2030 o łącznej długości ok. 820 km. Na liście jest sześć miast z naszego województwa – Strzelno, Lipno, Kruszwica, Nowa Wieś Wielka Brześć Kujawski i Kowalewo Pomorskie. Na wybór inwestycji do realizacji wpływ miał m. in. stan prac przygotowawczych, natężenie ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stan bezpieczeństwa ruchu liczony poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków.
Inwestycje mają być realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Łączne koszty szacowane są na 28 mld zł.
Kowalewska obwodnica, podobnie jak i pozostałe realizowane w ramach tego programu, ma być dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycji mają towarzyszyć urządzenia służące bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Kowalewa Pomorskiego jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 15. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Kowalewie Pomorskim. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju – zapewnia - Ministerstwo Infrastruktury.
Planowana data ogłoszenia przetargu to IV kwartał 2024 r.
- Szczególne podziękowania za zaangażowanie w promowaniu budowy obwodnicy dla gminy Kowalewo Pomorskie kieruję do Mikołaja Bogdanowicza - wojewody kujawsko-pomorskiego, Jana Krzysztofa Ardanowskiego - ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Iwony Michałek - sekretarza Stanu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Marzeny Drab - podsekretarza Stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej – zaznaczył burmistrz Kowalewa Pomorskiego Jacek Żurawski.
Starania o obwodnicę dla Kowalewa trwają kilkadziesiąt lat. W 1991 roku Rada Miasta uchwaliła plan zagospodarowania przestrzennego i naniosła na niego trasę obwodnicy. Samorząd nie ustawał w kierowaniu postulatów do rządu i GDDKiA. Gmina przygotowała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z koncepcją dwóch obwodnic. Było też sporo utrudnień. Inwestycja początkowo nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Ówczesne władze miasta wystosowały do Ministerstwa Infrastruktury pismo-protest, pod którym podpisali się przedstawiciele kilku instytucji i zakładów pracy. Efekt był - w raporcie z konsultacji społecznych, obwodnica Kowalewa jako jedna z nielicznych została przyjęta do dalszego procedowania.
W walkę o budowę obwodnicy od wielu lat angażują się także mieszkańcy, którzy przygotowali cyklicznie blokady na krajowej drodze nr 15.
- Jeżeli nasze miasto, ma być bezpieczne, a jego mieszkańcy mają normalnie żyć, musi powstać obwodnica – mówiła organizatorka protestu Elżbieta Witkowska.
W 2015 roku szacowano, że przez Kowalewo w ciągu doby przejeżdża ponad 20 tys. pojazdów i liczba ta ciągle się zwiększa.
