KOMUNIKACJA MIEJSKA
W związku z otwarciem TU drogowcy przygotowali trzy warianty zmian w komunikacji miejskiej:
1) nowa trasa linii nr 59 z Błonia: Stawową, Piękną, Wojska Polskiego, TU, Skłodowskiej-Curie, Łęczycką i Fordońską do Przemysłowej - we wszystkie dni tygodnia. Dojazd z Błonia do centrum zapewniłyby kursujące przemiennie linie nr 52 i 53, natomiast z Bartodziejów linie nr 55 i 64;
2) uruchomienie nowej linii na trasie z Błonia w kierunku Bartodziejów z przebiegiem j.w. oraz zachowanie linii nr 59 w godzinach szczytu na dotychczasowej trasie przebiegu;
3) nowa trasa linii nr 66: z Wyżyn: Magnuszewską, Glinki, Ujejskiego, Wojska Polskiego, TU do ronda Ossolińskich z możliwym przedłużeniem w rejon Paderewskiego. Dojazd w rejon Starego Miasta z górnego tarasu zabezpieczałaby wtedy linia autobusowa nr 53.
To, że Trasa Uniwersytecka znacząco zmieni rozkład ruchu drogowego w mieście wiadomo od dawna. Wyraźnie poprawi jakość połączenia na kierunku północ-południe, pomiędzy: osiedlem Leśnym, Skrzetuskiem, Bielawami, Śródmieściem, a Wzgórze Wolności, Szwederowem i Wyżynami. Zmniejszy też ruch na sąsiednich przeprawach mostowych - na Bernardyńskiej i Wyszyńskiego.
Skalę jej znaczenia dokładnie pokazują liczby. - Szacujemy, że w 2015 roku z mostu Trasy Uniwersyteckiej będzie korzystać 41,4 tysiąca pojazdów dziennie w obu kierunkach. Dla porównania dla mostu na Wyszyńskiego i Bernardyńskiej ten sam wskaźnik wyniesie odpowiednio 39,6 i 36,4 tysiąca. Szacujemy też, że łączne oszczędności wynikające ze skrócenia czasu podróży i wydatków związanych z eksploatacją pojazdów wyniosą 38 milionów złotych rocznie - wylicza Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Dotarliśmy do zatwierdzonej już organizacji ruchu, jaką drogowcy wdrożą wraz z otwarciem TU. Na infografice poniżej prezentujemy szczegółowe rozwiązania na trzech skrzyżowaniach, od lewej z: Sieńki i Moniuszki, w środku z Jagiellońską, i po prawej - z Wojska Polskiego.
Spora rewolucja czeka kierowców na tym pierwszym, gdzie m.in. ze względu na prognozowane natężenia, zrezygnowano z dwóch lewoskrętów - z ulicy Ogińskiego w Sieńki i w Moniuszki.
- Pozwoli to bardziej optymalnie zaprojektować sygnalizację dla całego skrzyżowania, a także ograniczyć jego powierzchnię - wyjaśnia Kosiedowski. Od razu jednak dodaje, że stracone w tym miejscu relacje będą możliwe na sąsiednich skrzyżowaniach - na rondzie Wielkopolskim oraz skrzyżowaniu z Jagiellońską.
Właśnie na tej krzyżówce będą kolejne, poważne korekty w organizacji ruchu. Na sam węzeł złoży się bowiem:
- skrzyżowanie z centralną wyspą w poziomie terenu,
- estakady na kierunku północ-południe,
- łącznice umożliwiające zjazd i wjazd na Trasę Uniwersytecką w obu kierunkach.
Nie będzie to pierwsze w Bydgoszczy skrzyżowanie wielopoziomowe, ale jedno z nielicznych, i w pierwszym etapie funkcjonowania z pewnością spowoduje sporo trudności. Na szczęście mówimy o węźle typu "karo", a więc umożliwiającym wszystkie relacje skrętne.
Najbardziej tradycyjny charakter będzie natomiast miało skrzyżowanie z Wojska Polskiego - z wyspą centralną, z pierwszeństwem przejazdu wzdłuż Wojska Polskiego i ruchem sterowanym sygnalizacją. Również na nim będzie można skręcać w każdym kierunku.
Wiadomo też, że na całej długości TU - z wyjątkiem ronda Wielkopolskiego i skrzyżowania z Wojska Polskiego - kierowcy otrzymają pierwszeństwo przejazdu, a sygnalizacje mają preferować właśnie jazdę w kierunkach północnym i południowym.
Niestety, dokumentacja projektowa nigdy nie przewidywała chodnika na nowym moście.
- Była analizowana możliwość jego dobudowy do płyty mostu, ale ze względów formalnych pomysł został porzucony. Taka inwestycja może być jednak rozważana w przyszłości - przyznaje Kosiedowski.
Kiedy? Na to pytanie drogowcy już nie odpowiadają.
Wciąż też nie wiadomo, jakie zmiany otwarcie TU przyniesie w komunikacji miejskiej.
- Mamy opracowane trzy warianty korekt, ale musimy jeszcze przeprowadzić szczegółowe analizy i porozmawiać z przedstawicielami poszczególnych rad osiedli - informuje Rafał Grzegorzewski, naczelnik wydziału transportu publicznego w ZDMiKP.
Założenia tych wariantów publikujemy w ramce obok.
A kierowcom przypominamy, że termin otwarcia TU to wciąż listopad 2013 roku.
Czytaj e-wydanie »