W minionym, 2024 roku, w Kujawsko-Pomorskiem zmodernizowano 110 kilometrów dróg wojewódzkich, czyli administrowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
Wśród największych zakończonych inwestycji są droga wojewódzka (DW) nr 254 łącząca podbydgoską Brzozę z Łabiszynem i Barcinem w powiecie żnińskim oraz nowa obwodnica Lubrańca wraz z przebudowaną DW 270 łączącą z Brześciem Kujawskim w powiecie włocławskim. Wiele rozpoczętych w ubiegłym roku zadań jest w realizacji, a kolejne – między innymi budowa następnych obwodnic – w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji.
Trzeba utrzymać dobre tempo
- Utrzymujemy bardzo dobre tempo modernizacji dróg w naszym regionie – Priorytetem jest bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, dlatego nie tylko modernizujemy drogi i budujemy ścieżki rowerowe, ale także realizujemy program doposażenia wojewódzkich tras w oświetlone przejścia dla pieszych i przystanki autobusowe – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Marszałek dodaje, iż kontynuowany jest także program budowy obwodnic. W ubiegłym roku zakończyła się inwestycja w Lubrańcu i rozpoczęto budowę brakującej części obwodnicy w Mogilnie.
Zakończone modernizacje i rozbudowy
Rozbudowa pachnącej jeszcze świeżym asfaltem drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza-Łabiszyn-Barcin (powiaty bydgoski i żniński, długość 22 km) kosztowała 106 mln zł.
Wraz z szosą do użytku oddana została ścieżka rowerowa pomiędzy Brzozą a Nowym Smolnem, dwa skrzyżowania z ruchem okrężnych, a wzdłuż trasy dosadzonych zostało ponad 300 drzew.
Budowa obwodnicy Lubrańca wraz z przebudową odcinka drogi wojewódzkiej nr 270 Brześć Kujawski – Lubraniec (powiat włocławski, łączna długość 12 km) pochłonęła 95 mln zł. Wraz z obwodnicą do użytku oddano dwa nowe ronda oraz most nad rzeką Złowiączką, dopływem Wisły.
Na przebudowę drogi wojewódzkiej nr 269 pomiędzy Chodczem i Choceniem (powiat włocławski, długość 8 km) wydano 23 mln zł.
Ważne jest bezpieczeństwo
W ubiegłym roku wystartowały również dwa duże marszałkowskie programy związane z poprawą bezpieczeństwa. Rozpoczęto przebudowę niebezpiecznych skrzyżowań. W ten sposób w Sępolnie Krajeńskim na drodze wojewódzkiej powstało rondo, a w Bysławiu na drodze nr 240 (powiat tucholski) sygnalizacja świetlna.

Motoryzacja
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zlecił także prace projektowo-budowlane związane z doświetleniem 249 przejść dla pieszych oraz 27 przystanków.
Kolejne inwestycje w przygotowaniu
W tym roku na drodze wojewódzkiej 251 w powiecie żnińskim (tej samej, której odcinek oddano do użytku kilka dni temu) planuje się doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych: w Barcinie, Krotoszynie, Wapiennie i Piechcinie.
Trwa przetarg na budowę nowego ronda w Barcinie u zbiegu ulic Pakoskiej i Mogileńskiej (droga wojewódzka nr 254). Na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej 251 z dawną drogą krajową planuje się zainstalowanie sygnalizacji świetlnej.
Rekordowe wydatki na nasze drogi
Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego informuje, że na wojewódzki program modernizacji dróg wojewódzkich na najbliższe lata trafią 2 miliardy złotych.
W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), czyli programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. na program budowy obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich, przeznacza się 136 mln euro.
Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzysta się też zdobyte dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg).