Otwórz się na pomoc. Dowiedz się, jak dbać o zdrowie psychiczne w pandemii

oprac. Lucyna Tataruch
Takie uczucia jak strach, niepokój czy złość są całkowicie normalne w sytuacjach, w których brakuje nam poczucia kontroli. Pandemia naraziła nas na funkcjonowanie w ciągle zmieniających się warunkach. Jak radzić sobie ze stresem i negatywnymi emocjami?

Przedstawiamy sposoby rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia.
Te wskazówki pozostaną aktualne nie tylko w obecnej, specyficznej sytuacji.

Otwórz się na pomoc. Dowiedz się, jak dbać o zdrowie psychiczne w pandemii

1. Pomagaj

Wspieraj ludzi wokół siebie – sąsiadów, rodzinę i innych. Zapytaj telefonicznie, czy nie potrzebują pomocy. To może przynieść korzyści także tobie. Poczujesz się dzięki temu lepiej, przekonasz się, że nie jesteś sam, niejednokrotnie również otrzymasz wsparcie. Poczucie wspólnoty pomaga przetrwać najgorsze chwile.

2. Kontroluj strumień informacji

Ograniczaj do minimum oglądanie, czytanie lub słuchanie wiadomości dotyczących COVID-19, jeśli wywołują poczucie niepokoju lub przygnębienie. Szukaj informacji wyłącznie w sprawdzonych, wiarygodnych źródłach – głównie po to, by zdobyć praktyczne wskazówki na temat tego, jak dbać o siebie i innych. Sprawdzaj informacje tylko w określonych porach dnia, maksymalnie 2 razy na dobę. Częstszy kontakt z newsami dotyczącymi pandemii lub nieprzerwany strumień informacji wzmaga poczucie lęku.

3. Bądź w kontakcie

Najnowsze badania dowodzą, że samotność może być bardziej niebezpieczna dla życia niż np. otyłość. Potrzebujemy innych ludzi, rozmowy, dotyku, wspólnego śmiania się i milczenia. Dlatego tak trudno jest znieść izolację wywołaną pandemią. Nie rezygnuj z kontaktów, dbaj o relacje – możesz to robić nie tylko na żywo, ale również przez telefon, komunikatory i aplikacje.

4. Zadbaj o rutynę

W niepewnym świecie dobrze jest mieć coś pewnego – stałe godziny na pobudkę, pracę, posiłki, odpoczynek i pasje. Rutyna może być zbawienna dla umysłu. Da ci punkt zaczepienia, pomoże poczuć się bezpiecznie i uciec przed chaosem.

5. Rób to, co lubisz

Angażuj się w czynności, które lubisz. Nie zapominaj o pasjach i zainteresowaniach. Zadbaj o to, aby w twoim planie dnia znalazł się czas na przyjemności. Może być to czytanie książek, oglądanie seriali, nauka nowych rzeczy.

6. Dbaj o siebie

Zwłaszcza teraz postaraj się jeść regularnie, spać odpowiednią liczbę godzin, pić dużo wody i pamiętać o ćwiczeniach fizycznych. Ogranicz alkohol, który wzmaga poczucie lęku. Takie nawyki wspomagają profilaktykę zdrowia psychicznego.

Otwórz się na pomoc. Dowiedz się, jak dbać o zdrowie psychiczne w pandemii

JAK POMÓC DZIECIOM?

WSPIERAJ - Dzieci mogą reagować na stres w różny sposób – np. agresją, buntem, wycofaniem czy nadpobudliwością. Okazuj dziecku zainteresowanie, wspieraj je i słuchaj. Poświęcaj mu więcej czasu niż wcześniej. Nie zakładaj, że wystarczy być razem 24 godziny na dobę w jednym mieszkaniu. W trudnych chwilach dzieci potrzebują więcej uwagi.

POMÓŻ WYRAŻAĆ EMOCJE - Nie bagatelizuj emocji dziecka. Pomóż mu znaleźć pozytywny sposób wyrażania takich uczuć, jak strach czy smutek. Można to robić poprzez zabawę, rysowanie lub inne działania twórcze. Dzieci odczuwają ulgę, gdy mogą komunikować swoje emocje w środowisku, w którym czują się bezpiecznie.

BĄDŹ SZCZERY - Dziecko obserwuje zachowania dorosłych, widzi też twoje emocje, nawet jeśli próbujesz je ukryć. Patrząc na ciebie, szuka wskazówek, jak radzić sobie z tym, co samo przeżywa. Nie oszukuj go. Rozmawiaj szczerze, w sposób odpowiedni do wieku dzieci. Jeśli czuje niepokój, wspólna zabawa może pomóc się z nim uporać.

4 mln dawek szczepionki Pfizera wkrótce trafi do Polski

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.