Pandemia mocno podniosła ceny alkoholi. Ile podrożały i które najwięcej?

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Najbardziej zdrożały alkohole mocne – o 49,2%, a także likiery i kremy – o 45,4%.
Najbardziej zdrożały alkohole mocne – o 49,2%, a także likiery i kremy – o 45,4%. Słąwomir Kowalski
Udostępnij:
W ciągu roku pandemii alkohol zdrożał w sklepach o blisko 40%. Największy wzrost odnotowały hurtownie i to o prawie 60%. Podwyżki były też w hipermarketach – o ok. 10%, sieciach cash & carry – o niespełna 7%, a także convenience – o niecałe 2%.

Zobacz wideo: Coraz chętniej kupujemy droższe alkohole:

Ale dyskonty i supermakety... obniżyły ceny alkoholi

Natomiast dyskonty obniżyły ceny aż o 34,5%, a supermarkety – o ok. 8%. Ze wszystkich analizowanych trunków najbardziej podrożały mocne alkohole oraz likiery i kremy, bo o prawie połowę. Wina podskoczyły o blisko 31%. Cydr stał się droższy o niecałe 25%. Najmniejszą podwyżkę wykazało piwo, tj. o niespełna 13%.

Dwa podmioty analityczno-badawcze, tj. Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH, przeprowadziły analizę ponad 255 tys. cen alkoholu w sklepach. Obejmowała ona okres od 1 marca 2020 do 28 lutego 2021 roku, a także analogiczny czas w latach 2019-2020. Pod uwagę wzięto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash&carry i hurtownie. Raport wykazał, że podczas pandemii alkohol zdrożał średnio o 39,5%.

Polecamy także: Nowe podatki od 2021 roku. Podatek cukrowy, handlowy, od "małpek" i inne [lista]

– Było to efektem podniesienia podatku akcyzowego o 10% w styczniu 2020 roku. Wprowadzenie z początkiem bieżącego roku podatku handlowego, a także opłaty cukrowej i tzw. małpkowej powoduje, że ceny towarów w sklepach mocno idą w górę. I to będzie coraz bardziej widoczne – komentuje Anna Senderowicz z Departamentu Analiz Ekonomicznych Banku PKO BP.

Patrząc na poszczególne formaty, widać, że największy skok cenowy był w hurtowniach – o 57,9%. Hipermarkety wprowadziły podwyżki o 9,9%, cash & carry – o 6,6%, a sieci convenience – o 1,9%.

Bartłomiej Domański z Hiper-Com Poland uważa, że wysoki wzrost w hurtowniach można wytłumaczyć tym, że przed lockdownem zaopatrywały one ogromny rynek HoReCa. Utrata go wymusiła niejako zwiększenie cen.

– Podwyżka w hipermarketach wynikała zarówno ze wzrostu akcyzy, jak i z ograniczenia promocji ze względu na trudną sytuację tego formatu. Niski ruch w centrach handlowych, gdzie są ulokowane tego typu sklepy, przełożył się na znaczny spadek sprzedaży. Polacy, w obawie przed zakażeniem, wolą robić zakupy bliżej domów i równocześnie mieć spory wybór. Hipermarkety przegrywają pod tym względem z dyskontami, supermarketami osiedlowymi i sklepami convenience – wyjaśnia Anna Senderowicz.

Z kolei największy spadek cen odnotowały dyskonty – o 34,5%. Za nimi były supermarkety z dodatnim wynikiem 8,1%. Jak stwierdza Krzysztof Zych z UCE RESEARCH, w walce o klienta w czasie pandemii supermarkety nie mogły zaoferować aż tak dużych obniżek jak dyskonty, które w minionym roku najlepiej radziły sobie na rynku. Niemniej starały się z nimi konkurować.

Najbardziej podrożały mocne alkohole

– Silna pozycja dyskontów na krajowym rynku umocniła się w czasie pandemii. Pozwoliła tego typu sieciom uzyskać korzystne warunki dostaw z hurtowni i sprzedawać wyroby alkoholowe w specjalnych ofertach. Dodatkowo takie sklepy mają towary własnych marek w konkurencyjnych cenach – zauważa ekspert z Banku PKO BP.

Biorąc pod uwagę poszczególne trunki, można zauważyć, że najbardziej zdrożały alkohole mocne – o 49,2%, a także likiery i kremy – o 45,4%. Dalej były wina ze wzrostem na poziomie 30,6%. Za nimi znalazł się cydr – 24,8%, a na końcu zestawienia było piwo – 12,7%.

Przypominamy także: Szok! Nikt się tego nie spodziewał, ale w Polsce naprawdę brakuje wódki. Dlaczego?

– Sieci handlowe coraz bardziej promują mocne alkohole i wina z segmentu premium. Z tego względu wzrost cen nie jest zaskakujący. W przypadku piwa, które jest relatywnie tanim trunkiem, wszelkie podwyżki są od razu widoczne. Dlatego sieci postanowiły ostrożniej podnosić ceny i wzrosty nie są aż tak spektakularne – podsumowuje Michał Majszczyk z Hiper-Com Poland.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie