Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Papierkowy "niezbędnik" dla każdego, kto buduje dom

(MKJ)
Zmienia się prawo, ale każdej budowie nadal towarzyszy sporo biurokracji
Zmienia się prawo, ale każdej budowie nadal towarzyszy sporo biurokracji Fot. ARW Image
Budowie domu towarzyszy wiele formalności. Zaniedbanie któregokolwiek z wymaganych pozwoleń może dostarczyć sporo problemów i wiązać się z wysokimi karami.
"Papierki" mogą  trochę odwlec w czasie uzyskanie takiego efektu...
"Papierki" mogą trochę odwlec w czasie uzyskanie takiego efektu... Fot. Atlas budowlany

"Papierki" mogą trochę odwlec w czasie uzyskanie takiego efektu...
(fot. Fot. Atlas budowlany)

Każdy, kto posiada działkę budowlaną, zanim będzie mógł na niej cokolwiek zrobić, musi sprostać wszystkim wymogom prawnym. Niezależnie od przyjętych rozwiązań skompletowanie całej dokumentacji jest pracochłonne, czasochłonne i kosztowne.

Najłatwiej opracowanie całościowego projektu powierzyć jednej firmie, obeznanej w niuansach prawno - administracyjnych. To może znacznie ułatwić i przyspieszyć cały proces budowy. Jeśli chcemy budowę domu rozpocząć jeszcze w tym roku, warto już teraz zadbać o uzyskanie wymaganych przez prawo zaświadczeń i pozwoleń.

Najpierw zdobywamy plan

Trzy miesiące umownie?

Jeśli gmina nie posiada planów, wtedy należy wystąpić do urzędu gminy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Potrzebny wniosek można znaleźć w wydziale architektury. Organ ma trzy miesiące na ogłoszenie decyzji, jednak w praktyce, ze względu na konsultacje z innymi instytucjami, procedura przeciąga się do czterech, a nawet sześciu miesięcy.

Zdobycie wszystkich formalności może trwać nawet kilkanaście miesięcy. Trzeba liczyć, że kwestie związane z uzyskaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu (WZiZT) z reguły wymagają średnio trzech miesięcy. Do tego dochodzi przyłączenie wody i gazu, a to także wymaga czasu.

Pierwszą czynnością, prowadzącą do uzyskania pozwolenia na budowę jest zdobycie informacji o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP). Dokument ten znacząco uprości dalsze działania. Wystarczy tylko uzyskać z niego wypis dotyczący naszej działki.

Czas na wybór projektu

Kolejny krok - to projekt budowlany. Składa się z dwóch części. Pierwsza to projekt zagospodarowania działki, sporządzony na aktualnej mapie geodezyjnej. To on określa granice działki. Ważne, by współgrał z otoczeniem i nawiązywał do sąsiednich zabudowań względem odległości i usytuowania. Konieczne jest, aby wskazywał obecne i planowane uzbrojenie terenu. Zlecenie wykonania takiego planu to koszt około 800 zł.

Drugą częścią jest projekt architektoniczno-budowlany domu określający jego funkcję, formę i konstrukcję oraz proponowane rozwiązania techniczne i materiałowe. Można go kupić w biurach architektoniczno-budowlanych w gotowej formie za 2-3 tys. zł albo zlecić architektowi indywidualne wykonanie.

Uzgadniamy przyłączenia

Nie zaszkodzi się upewnić!

Przed złożeniem dokumentów, warto upewnić się, czy mamy wszystkie wymagane zaświadczenia. Gdy zabraknie jednego z uprawnień wstrzymana zostanie procedura wydawania pozwolenia, a to spowoduje opóźnienie rozpoczęcia budowy.

Następnym warunkiem uzyskania zgody na budowę jest otrzymanie zapewnienia o możliwości przyłączenia domu do sieci elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i gazowej. Warto pamiętać, że o określenie warunków przyłączenia poszczególnych mediów można wystąpić jeszcze przed zakupem działki. W tym celu należy złożyć odpowiednie podanie u wybranego dostawcy i czekać na decyzję od dwóch tygodni do dwóch miesięcy. Następnie trzeba podpisać umowy z konkretnym usługodawcą. Dzięki temu możliwe będzie opracowanie projektu przyłączenia.

W przypadku sieci wodno-kanalizacyjnej, ostateczną umowę podpisuje się po wybudowaniu i odbiorze technicznym przyłącza.

Pozwolenie w 65 dni

Posiadając wyżej wymienione zaświadczenia oraz dokument potwierdzający prawo własności nieruchomości, można złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę w wydziale architektoniczno-budowlanym starostwa powiatowego lub urzędu miasta na prawach powiatu.

Decyzja powinna być wydana w ciągu 65 dni. Jeżeli urząd przekroczy ten termin, zapłaci kary za każdy dzień zwłoki.

Uzyskane pozwolenie jest ważne przez trzy lata od momentu jego wydania, a uprawomocnia się już po czternastu dniach. Ostatnim krokiem jest zgłoszenie zamiaru przystąpienia do budowy w powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Jeżeli w ciągu siedmiu dni urząd nie zgłosi zastrzeżeń można rozpocząć prace.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska